bazarnews

کد خبر: ۱۱۲۲۷۱
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۲
پرونده ویژه| انتخابات ۱۴
سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری پیش رو و همچنین اهمیت ویژه آن بر اقتصاد کشور، به برخی از انتظارات فعالان صنعت پتروشیمی از دولت چهاردهم پرداخت.

گروه نفت و انرژی بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «سید حمید حسینی» سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون انتظارات فعالان این صنعت از دولت چهاردهم و همچنین خصوصیت‌های مهم رئیس جمهور منتخب اظهار کرد: با توجه به حساسیت انتخابات ریاست جمهوری، فعالان این صنعت هم به مانند سایر اقشار جامعه در انتخابات شرکت خواهند کرد. در حال حاضر ویژگی‌های شخصی و همچنین عملکرد قبلی نامزد‌ها از درجه اهمیتی بالایی برای مردم و همچنین فعالان صنعت پتروشیمی برخوردار است.

انتظارات سه گانه فعالان پتروشیمی از دولت چهاردهم/ حسینی: قاچاق گازوئیل کشور را آزار می‌دهد+ فیلم
سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی افزود: شرایط کشور به گونه‌ای بود که فقط کسانی می‌توانستند برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کننده که حتماً در مجلس و یا دولت دارای یک سابقه مدیریت کلان باشند.


وی رویکرد فرد در حل مسائل کلان کشور را به عنوان دیگر نکته مد نظر فعالان صنعت پتروشیمی برای انتخاب رییس جمهور بیان کرد و درباره آن گفت: در حال حاضر کشور سیاست‌های کلی نظام و همچنین برنامه هفتم توسعه را دارد؛ لذا رئیس جمهور منتخب خیلی نمی‌تواند در این حوزه کاری را انجام دهد، اما نوع رویکرد و همچنین گفتمان اتخاذ شده او برای تعیین تکلیف موضوعات از جمله مواردی محسوب می‌شود که برای مردم مهم است.

ضرورت توجه دولت چهاردهم به صنایع بالادستی صنعت نفت


حسینی در ادامه گفتگوی خود با بازارنیوز و همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون انتظارات فعالان صنعت پتروشیمی از رئیس جمهور منتخب دولت چهاردهم، توجه این دولت به صنایع بالادستی صنعت نفت را به عنوان اولین خواسته فعالان این بخش از دولت جدید معرفی کرد و درباره آن توضیح داد: متاسفانه در طول سال‌های اخیر صنعت نفت، گاز و پتروشیمی ایران متاثر از تحیرم‌های اقتصادی متحمل بیشترین ضربات بوده است. ماهیت این صنعت به گونه‌ای است که وابستگی شدیدی به جذب سرمایه و همچنین دریافت تکنولوژی دارد.


سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی خاطرنشان کرد: با توجه به این که بخش اعظمی از درآمد‌های ارزی کشور از این محل تامین می‌شود، عمده تحریم‌های شکل گرفته علیه ایران معطوف به صنعت نفت، گاز و همچنین پتروشیمی است؛ لذا به واسطه این موضوع ما نتوانسته‌ایم از برنامه‌های سوم و چهارم توسعه را برای توسعه این صنعت استفاده کنیم.


وی خاطرنشان کرد: متاسفانه به دلیل عدم امکان عمق دادن به دانش صنعت پتروشیمی، در برخی مواقع مجبور به تکرار واحد‌های پتروشیمی شدیم. مضاف بر این موضوع، در دولت دوازدهم موفق به افزایش ظرفیت تولید گاز شدیم، اما به دلیل رشد نیاز‌های داخلی و همچنین توسعه صنعت پتروشیمی دوباره با ناترازی گاز مواجه شدیم؛ لذا ناچاریم که بخشی از منابع کشور را مجدداً به سمت صنایع بالادستی کشور سوق دهیم.

بازگشت مشوق‌های صادراتی، درخواست فعالان صنعت پتروشیمی از رئیس جمهور جدید


حسینی در ادامه، بازگشت مشوق‌های صادراتی فعالان صنعت پتروشیمی را به عنوان یکی دیگر از درخواست‌های فعالان این بخش از دولت جدید معرفی کرد و درباره آن گفت: صنعت پتروشیمی کشور از جمله بخش‌های ارزآور و در عین حال صادرات محور کشور محسوب می‌شود، اما علی‌رغم این موضوع و در سایه غفلت دولت، در طول چند سال اخیر مجلس سعی داشته با تمرکز جدی بر این صنعت، از این عرصه کسب درآمد کند.


سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی توضیح داد: مجلس تاکنون همه مشوق‌هایی که می‌توانست باعث تشویق مردم برای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی شود را حذف کرده است. در برنامه سوم و چهارم توسعه به منظور رشد محصولات پتروشیمی و رسیدن آن به عدد ۵۰ میلیارد دلار فعلی مشوق‌های متعددی وضعیت شده بود.


وی افزود: معافیت صادرات محصولات پتروشیمی، تعیین جایزه صادراتی، انتخاب صادرکننده نمونه و مهمترین از همه این‌ها اعطای تسهیلات با نرخ ترجیحی به صادرکنندگان از جمله مواردی بودند که در طول چند سال گذشته مجلس در مقاطعی از زمان بخشی از مشوق‌ها صادراتی را حذف کرده است. مجلس به منظور اولویت قرار دادن بازار داخل، معافیت مالیاتی صادرات نفت، گاز و پتروشیمی را حذف کرده است.

مبارزه با قاچاق سوخت، انتظار سوم فعالان پتروشیمی از دولت چهاردهم


حسینی همچنین مقابله با قاچاق سوخت را به عنوان سومین انتظار فعالان صنعت پتروشیمی از دولت چهاردهم معرفی کرد و توضیح داد: فیلم و یا تصاویر ارسالی از سوی مناطق مرزی به ویژه نواحی جنوب شرق کشور نشان از قاچاق بی‌رویه گازوئیل دارد. خوشبختانه به دلیل نظارت‌های موجود بر میزان مصرف بنزین، ما چندان شاهد قاچاق این حامل انرژی به خارج از کشور نیستیم.


سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در باره میزان تولید و واردات آن‌ها هم گفت: در حال حاضر روزانه بالغ بر ۱۱۵ میلیون لیتر گازوئیل در کشور تولید می‌شود که همین مسئله نیاز ما به واردات این حامل انرژی را رفع می‌کند، اما بر خلاف آن اکنون بخش قابل توجهی از واردات سوخت ما معطوف به بنزین است.


وی همچنین افزود: در طول سال‌های اخیر مبنای مبارزه با قاچاق سوخت مبتنی بر این بود که بر اساس میزان پایش خودرو‌های سنگین به آن‌ها سوخت گازوئیل اعطا شود. در حال حاضر از گازوئیل برای حوزه‌های حمل و نقل، نیروگاه‌ها و همچنین ماشین‌آلات کشاورزی استفاده می‌شود.


حسینی تصریح کرد: در طول این سال‌ها مباحث متعددی درباره اقتصاد دانش‌بنیان و سامانه‌های برخط مطرح شد؛ لذا این انتظار می‌رفت که با تکیه بر این ابزار‌ها سیستم پایش خودرو‌های سنگین ساماندهی شود، اما اکنون مشخص شده که مبنای تخصیص سوخت به کامیون‌ها مقدار پایش آن‌ها نبوده و این امر بر اساس بارنامه‌های صورت گرفته که برخی از آن‌ها جعلی بوده است.

 


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: