bazarnews

کد خبر: ۱۱۲۲۸۵
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۹
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک اقتصاددان با اشاره به مناظره اقتصادی اخیر نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری، به تشریح عملکرد و همچنین نمره دهی به آن‌ها پرداخت.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «وحید شقاقی شهری» اقتصاددان در گفتگو با بازارنیوز پیرامون کیفیت مناظره اقتصادی اخیر نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: برنامه اخیر نخستین دور از مناظرات داوطلبان ریاست جمهوری بود و حتی برخی از کاندیدا‌ها نسبت به سبک پیش‌برد آن از آگاهی کاملی برخوردار نبودند. در هر دوره از انتخابات ریاست جمهوری، به تناسب تعداد افراد، رویه خاصی برای مناظرات در پیش گرفته می‌شود.

واکنش شقاقی‌شهری به مناظره اقتصادی نامزد‌ها/ گفتگو‌های بعدی جذاب‌تر خواهد بود
این اقتصاددان تصریح کرد: مناظره اول سختی و در عین حال ظرافت‌های خاص خود را برای نامزد‌ها و همچنین مشاوران آن‌ها دارد. قاعدتاً در مرحله اول مناظره‌ها موضوعات کلی بیان می‌شود؛ لذا نقدی که اکنون نسبت به این موضوع وارد می‌شود را قبول ندارم و آن را یک گزاره نادرست می‌دانم. در ۲۰ یا ۳۰ دقیقه فرصت اعطا شده به داوطلبان، آن‌ها ناچارند که در ابتدای امر منظومه فکری و همچنین ایده‌های کلان خود در حوزه اقتصاد را به شکل کلی تبیین کنند.


وی خاطرنشان کرد: با توجه به نکات مذکور، هیچ نامزدی نمی‌تواند بدون تشریح چارچوب فکری خود در بخش اقتصاد، به یکباره پیرامون موضوعات جزئی این حوزه اظهارنظر کند. در جلسه اول مناظره ایده‌های کلی مطرح شد و برخی از نامزد‌های انتخاباتی درباره تحریم، تداوم تحریم و همچنین راه‌های برداشتن آن اظهارنظر‌های متعددی را بیان کردند.


تاکید صریح پزشکیان و پورمحمدی بر رفع تحریم‌ها


شقاقی شهری تاکید کرد: در مناظره اقتصادی اخیر، آقایان پزشکیان و پورمحمدی بر صراحت بر رفع تحریم‌های اقتصادی ظالمانه تاکید کردند، زیرا آن‌ها معتقدند که اقتصاد کشور قفل شده و باید از فرصت‌های مختلف برای حل این مسئله استفاده کرد.


این اقتصاددان افزود: در کنار این افراد، اشخاص دیگری همچون آقای قالیباف به دنبال اتخاذ مواضع میانه بود و نمی‌خواست وارد موضوعات حاشیه‌ای شود. نامزد‌های دیگری همچون قاضی‌زاده هاشمی و زاکانی هم مسئله رفع تحریم‌ها را در اولویت‌های ثانوی خود قرار داده بودند.


انتقاد به برنامه هفتم توسعه در مناظرات اقتصادی


شقاقی شهری با اشاره به برنامه هفتم توسعه و همچنین بررسی نقاط ضعف و قوت آن و همچنین اظهار نظر نامزد‌ها درباره این برنامه گفت: آقایان پزشکیان و پورمحمدی پیرامون برنامه هفتم توسعه گفتند که منابع لازم برای تحقق این برنامه دیده نشده و بدون در نظر گرفتن برخی الزامات، اجرای این برنامه هم سرنوشتی مشابه با سایر برنامه‌های دیگر خواهد داشت.


این اقتصاددان خاطرنشان کرد: از آنجایی که برنامه هفتم توسعه به نوعی دستپخت مجلس یازدهم است، آقای قالیباف به دفاع از آن پرداخت. در حال حاضر این برنامه ایرادات اساسی گوناگونی دارد؛ به عنوان مثال، ماده ۳۵ الحاقی آن دولت آینده را مکلف کرده که ۲۵ برنامه را ظرف یک سال تهیه کرده و آن را به مجلس ارسال کند. یکی از این ۲۵ برنامه معطوف برنامه تامین مالی رشد ۸ درصدی اقتصاد کشور است.


وی تاکید کرد: انتظار می‌رود که مناظرات اقتصادی بعدی به دلیل دوری نامزد‌ها از کلی‌گویی، از جذابیت بالایی برخوردار باشد. این افراد در مناظرات آتی می‌باست به جای تشریح موضوعات کلی، برنامه‌های تفضیلی و دقیق خود را تبیین کنند.

واکنش شقاقی‌شهری به مناظره اقتصادی نامزد‌ها/ گفتگو‌های بعدی جذاب‌تر خواهد بود

پورمحمدی، برنده دور نخست مناظرات اقتصادی


شقاقی شهری همچنین در پاسخ به این سوال که در دور نخست مناظرات اقتصادی چه کسی دست برتر را داشت، گفت: آقای پورمحمدی در این زمینه نسبت به سایر نامزد‌ها از جایگاه متمایز‌تری برخوردار بود. او در این برنامه فراتر از حد انتظارات ظاهر شد و حتی می‌توان آن را پدیده مناظرات هم معرفی کرد.


این اقتصاددان تصریح کرد: آقای پورمحمدی هشت اصل اقتصادی را به عنوان برنامه اقتصادی خود بیان کرد که این موارد شامل، رقابت، اقتصاد بازار، مشارکت آحاد مردم در اقتصاد و توسعه بخش خصوصی، اصل حقوق مالکیت و مالکیت فکری، ثبات فکری، اصل بازگردانی ایران در هندسه نوین اقتصاد و تجارت جهانی و در نهایت همچنین اقتصاد مقاومتی می‌شود.


وی متذکر شد: سایر کاندیده‌ها هنوز مبانی فکری خود را به درستی بیان نکرده‌اند. طبیعاتً تا زمانی که مبانی اندیشه‌ای افراد بیان نشود، نمی‌توان فهمید که نظرات اقتصادی آن‌ها مبتنی بر چیست.


نمره نامزد‌ها در مناظره اول چگونه است؟


شقاقی شهری همچنین در پاسخ به سوالی دیگر درباره نمره اعطای او به عملکرد داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری هم گفت: آقای پورمحمدی در آن برنامه یک سر و گردن بالاتر از سایر نامزد‌ها قرار داشت؛ در کنار آن آقای قالیباف هم به دنبال این بود که برای او حاشیه‌ای ایجاد نشود.


این اقتصاددان تاکید کرد: در مناظره نخست نمره آقای پورمحمدی خوب و بعد از آن نمره آقایان قالیباف و پزشکیان راهم متوسط می‌دانم. پس از این افراد عملکرد نامزد‌های دیگری همچون آقایان جلیلی، قاضی‌زاده هاشمی و زاکانی را هم متوسط رو به پایین ارزیابی می‌کنم.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: