bazarnews

کد خبر: ۱۱۲۲۸۷
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۴
پرونده ویژه| انتخابات ۱۴
یک عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به وضعیت صادرات محصولات ایرانی به این کشور، کمک به حفظ سهم ایران در بازار بغداد را به عنوان مهمترین مطالبه فعالان اقتصادی حاضر در این بازار از دولت چهاردهم معرفی کرد.

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «سید حمید حسینی» عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در ادامه گفتگوی خود با بازارنیوز پیرامون درخواست فعالان اقتصادی از دولت چهاردهم، درباره مطالبه تجار حاضر در بازار عراق از این دولت اظهار کرد: فعالان اقتصادی این بخش از دولت آینده این انتظار را دارند که به آن‌ها کمک کند که بازار فعلی خود در عراق را حفظ کنند. در حال حاضر نمی‌توان انتظار داشتن سهم بیشتری از بازار این کشور را در ذهن داشت.

حفظ بازار عراق، مطالبه جدی اعضای اتاق از دولت جدید/ احتمال کاهش کالا‌های مزیت‌دار ما جدی است+ فیلم
این عضو اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق افزود: البته باید این نکته را هم یادآور شد که به هر اندازه‌ای که بازار عراق بزرگتر می‌شود و به تبعیت از آن نیاز وارداتی این کشور بیشتر می‌شود، ما هم باید به همان اندازه سهم خود در بازار بغداد را افزایش دهیم. مشکلی که در طول چند سال گذشته با آن مواجه بودیم معطوف به این است که تاکنون نتوانسته‌ایم سقف صادرات کالا‌های ایرانی به عراق را به عددی بیش از ۱۰ میلیارد دلار برسانیم.


وی تصریح کرد: بر اساس آمار‌های منتشره شده از وضعیت تجارت خارجی کشور، در دو ماهه ابتدایی امسال صادرات ایران به عراق یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بوده است. با ادامه این روند در پایان سال میزان صادرات ایران به عراق با احتساب برق تقریباً به عدد ۱۰ میلیارد دلار خواهد رسید.


احتمال کاهش تعداد کالا‌های مزیت‌دار ایرانی در عراق


حسینی در ادامه پیرامون کالا‌های مزیت‌دار ایرانی در بازار عراق هم گفت: اخیرا اتاق ایران یک کار مطالعاتی را به سفارش اتاق ایران و عراق انجام داده که در آن به میزان عمر فروش یک کالای ایرانی در بازار عراق و همچنین سایر محصولات مزیت دار حاضر در این بازار پرداخته شده بود.


این عضو اتاق مشترک ایران و عراق افزود: این کار مطالعاتی نشان داد که در حال حاضر ایران در ۱۵ گروه کالایی از مزیت رقابتی بالایی نسبت به محصولات سایر رقبای خود برخوردار است. مصالح ساختمانی، مواد غذایی و محصولات پتروشیمی و فولادی از جمله مواردی هستند ذیل این موضوع قرار می‌گیرند. اکنون ایران صادرات ایران در خصوص ۵۲۰ HS Code با همان کد تعرفه کالا مزیت رقابتی قابل ملاحظه‌ای دارد.


وی تصریح کرد: این گزارش در ادامه مطالعات خود بیان کرده که از میان ۵۲۰ HS Code موجود در بازار عراق فقط ۱۳۰ تا از آن‌ها در بازار جهانی از مزیت رقابتی بالایی برخوردار است؛ لذا با در نظر گرفتن این نکته می‌توان ادعا کرد وضعیت صادرات سایر اقلام به عراق در شرایط خطرناکی قرار دارد، زیرا با برطرف شدن مسائل امنیتی عراق و همچنین بهبود برخی زیرساخت‌های این کشور مانند حمل و نقل، این احتمال می‌رود که ۵۲۰ قلم کالای صادراتی ما به عراق به ۱۳۰ قلم کاهش پیدا کند.

 


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: