bazarnews

کد خبر: ۱۱۲۲۳۹
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۳
اگر شرکت شما با موفقیت به ثبت رسیده، زمان آن است که آستین‌ها را بالا بزنید و با انجام اقدامات ضروری، گام‌های محکمی برای آغاز فعالیت‌های رسمی بردارید.

 

بعد از ثبت شرکت چه باید کرد؟

اگر شرکت شما با موفقیت به ثبت رسیده، زمان آن است که آستین ها را بالا بزنید و با انجام اقدامات ضروری، گام های محکمی برای آغاز فعالیت های رسمی بردارید. فراموش نکنید که ثبت شرکت تنها اولین قدم است و برای تبدیل شدن به یک کسب وکار موفق، دنبال کردن اقدامات پس از ثبت شرکت امری ضروری است.

بعد از ثبت شرکت چه کنیم؟

به طور کلی اقدامات پس از ثبت شرکت را می توان به دو دسته اجباری و اختیاری تقسیم کرد. انجام موارد اجباری، الزامی بوده و عدم توجه به آنها می تواند عواقب حقوقی و مالی در پی داشته باشد. اقدامات اختیاری نیز برای بهبود عملکرد و افزایش اعتبار شرکت، سودمند هستند. در ادامه به اقدامات اجباری بعد از ثبت شرکت می پردازیم.

تشکیل پرونده مالیاتی

یکی از مهم ترین نکات ثبت مهم شرکت، تشکیل پرونده مالیاتی برای پلمپ دفاتر قانونی است. حتی اگر شرکت فعالیتی ندارد، تشکیل پرونده الزامی است و مهلت تشکیل پرونده، دو ماه پس از ثبت شرکت است. توجه داشته باشید که عدم تشکیل پرونده، منجر به جریمه خواهد شد. برای این کار، 3 نکته زیر را در نظر داشته باشید:

تعیین حوزه مالیاتی: اولین قدم این است که حوزه مالیاتی که شرکت شما در آن قرار دارد را شناسایی کنید. با مراجعه به اداره امور مالیاتی منطقه خود و ارائه مدارک ثبتی شرکت، می توانید حوزه مالیاتی خود را تعیین کنید.

تشکیل پرونده مالیاتی: پس از شناسایی حوزه مالیاتی، باید نسبت به تشکیل پرونده مالیاتی اقدام کنید. برای این کار، به اداره امور مالیاتی مربوطه مراجعه کرده و فرم های مربوطه را تکمیل نمایید. همراه با این فرم ها، باید مدارک ثبتی شرکت، اساسنامه، اظهارنامه و سایر مدارک مورد نیاز را ارائه دهید.

پرداخت دو هزارم سرمایه شرکت: به موجب قانون، شرکت ها موظف هستند ظرف دو ماه از تاریخ ثبت خود، مبلغی معادل دو هزارم سرمایه شرکت را به عنوان مالیات علی الحساب به اداره امور مالیاتی پرداخت نمایند. عدم پرداخت این مبلغ موجب جریمه خواهد شد.

اخذ کد اقتصادی

کد اقتصادی یک شناسه 12 رقمی منحصر به فرد است که به منظور شناسایی واحدهای اقتصادی در نظام مالیاتی کشور به آنها اختصاص داده می شود. این کد بر روی فاکتورهای خرید و فروش درج می شود و به سازمان امور مالیاتی در محاسبه مالیات و درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی کمک می کند. دریافت کد اقتصادی برای تمام اشخاص حقیقی و حقوقی که قصد فعالیت اقتصادی دارند یکی از اقدامات پس از ثبت شرکت است.

برای دریافت این کد ابتدا باید پرونده مالیاتی خود را تشکیل داده باشید، پس از بررسی مدارک و تایید آنها، کد اقتصادی به واحد اقتصادی متقاضی اختصاص داده می شود. هر شرکت یا موسسه پس از ثبت، 2 ماه فرصت دارد تا نسبت به اخذ کد اقتصادی اقدام کند و در صورت عدم دریافت این کد، مشمول جریمه خواهید شد. برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید به سامانه www.intamedia.ir مراجعه کنید.

اخذ کد کارگاهی بیمه تامین اجتماعی

یکی دیگر از مهم ترین اقدامات بعد از ثبت شرکت، اخذ کد کارگاهی بیمه تامین اجتماعی است. این کد برای تمام کارکنان شرکت شما الزامی است و به آنها امکان بهره مندی از خدمات بیمه ای مانند بازنشستگی، از کار افتادگی و بیماری را می دهد.

برای دریافت کد کارگاهی، باید به یکی از شعب سازمان تامین اجتماعی مراجعه کرده و مدارک لازم را ارائه دهید. این مدارک شامل اساسنامه شرکت، روزنامه رسمی ثبت شرکت، معرفی نامه هیئت مدیره، لیست کارکنان و مدارک هویتی آنهاست.

تعیین سال مالی شرکت

تعیین سال مالی شرکت یکی از اقدامات مهمی است که در همان ابتدای فعالیت باید به آن توجه داشته باشید. سال مالی شرکت، بازه زمانی مشخصی است که بر اساس آن درآمدها و هزینه های شرکت محاسبه و گزارش می شود. به طور معمول سال مالی شرکت با سال مالیاتی کشور منطبق است؛ اما می توانید سال مالی دیگری را نیز انتخاب کنید. برای تعیین سال مالی، باید به اداره امور مالیاتی مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت کنید.

دریافت کد مالیات ارزش افزوده

یکی دیگر از اقدامات پس از ثبت شرکت مربوط به دریافت کد مالیات ارزش افزوده است. پس از ثبت شرکت، علاوه بر پرداخت مالیات سالانه (مربوط به کد اقتصادی)، باید برای پرداخت مالیات بر ارزش افزوده نیز اقدام کنید. این مالیات هر سه ماه یک بار پرداخت می شود. اما لازم است قبل از آن، پرونده ارزش افزوده خود را تشکیل دهید. توجه داشته باشید که پرداخت مالیات بر ارزش افزوده فقط برای اشخاص حقوقی که به عرضه کالا می پردازند، الزامی است.

مهلت پلمپ دفاتر برای شرکت های تازه تاسیس چقدر است؟

دفاتر قانونی ابزاری اساسی برای ثبت معاملات و فعالیت های مالی هر ساله هستند. این دفاتر در دو نوع دفاتر اصلی (روزنامه، کل و دارایی) و دفاتر فرعی (مانند دفتر اوراق سهام و دفتر انبار) دسته بندی می شوند. مطابق قانون تجارت، دفاتر اصلی فقط در صورتی معتبر و قابل استناد هستند که توسط اداره ثبت شماره گذاری، امضاء و پلمپ شده باشند. پلمپ دفاتر فرعی اگرچه الزامی نیست، اما می تواند در مراجع قضایی و قانونی به نفع صاحب دفتر عمل کند.

زمان پلمپ دفاتر قبل از پایان هر سال مالی است. اما در مورد موسسات تازه تاسیس بعد از ثبت و راه اندازی شرکت تاخیر در پلمپ دفاتر تا 30 روز از تاریخ ثبت شخص حقوقی یا شروع به کار مجاز است.

در صورت از دسترس خارج شدن دفاتر، صاحب دفتر حداکثر 30 روز فرصت دارد تا دفاتر جدید را پلمپ و ثبت کند. علاوه بر این در صورت عدم استفاده از دفاتر در سال قبل، حداکثر تا 30 روز از شروع سال مالی جدید باید به حوزه مالیاتی ذیربط اطلاع داده شود. در نظر داشته باشید که زمان تسلیم دفاتر به اداره مالیات معمولا تیرماه هر سال است.

جمع بندی

ثبت شرکت تنها آغاز راه است. برای اینکه کسب و کار شما رونق بگیرد و به اهداف خود دست پیدا کنید، باید به قوانین و مقررات مالیاتی و تجاری توجه داشته باشید و تمامی مراحل قانونی را به طور دقیق طی کنید.

انجام اقدامات پس از ثبت شرکت که در این مقاله ذکر شد، به شما کمک خواهد کرد تا با خیالی آسوده فعالیت های تجاری خود را آغاز نمایید. فراموش نکنید که برای کسب اطلاعات دقیق تر و راهنمایی های تخصصی، بهترین راهکار، مشورت با مشاوران مالی و حقوقی باتجربه خواهد بود.

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: