bazarnews

کد خبر: ۱۱۱۵۹۷
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۷

همانطور که شاید شما هم بدانید، تمامی صاحبین کسب و کار و شرکت های بازرگانی باید بعد از شروع فعالیت و درآمدزایی مقدار مشخصی از سود کسب و کارشان را به عنوان مالیات به دولت پرداخت کنند. مالیات شرکت بازرگانی جزو پرداختی هایی است که تنها وابسته به سود سالیانه آنها نیست. شرکت های بازرگانی برای سایر فعالیت ها و هزینه هایی که انجام میدهند نیز مالیات پرداخت کنند.

لزوم پرداخت مالیات از آنجایی حائز اهمیت است که در صورت عدم پرداخت مالیات شرکت بازرگانی یا دیرکرد در پرداخت ممکن است جریمه های نقدی یا قانونی در انتظار صاحبین کسب و کار یا شرکت باشد.

از همین رو امروز در این متن می خواهیم با همه چیز درباره مالیات شرکت بازرگانی، نحوه محاسبه و پرداخت و مشکلات قانونی در صورت عدم پرداخت آن آشنا شویم.

مالیات شرکت‌های بازرگانی چگونه محاسبه میشود

مالیات شرکت بازرگانی به چند دسته تقسیم میشود؟

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، مالیات شرکت بازرگانی تنها مختص سود سالیانه کسب و کار نیست. بعد از ثبت شرکت در اداره بازرگانی مالیات های متعددی از طرف اداره تعیین میشود که صاحبین کسب و کار باید آنها را پرداخت کنند تا با جریمه های نقدی و قانونی مواجه نشوند. در ادامه به انواع این مالیات ها اشاره خواهیم کرد.

 

مالیات بر درآمد

تمامی شرکت ها و کمپانی های فعال در ایران باید بخشی از درآمد خود را به عنوان مالیات بر درآمد به دولت پرداخت کنند. این موضوع درباره شرکت های بازرگانی نیز وجود دارد.

به عبارت دیگر تمام اشخاص حقیقی و حقوقی باید برای فعالیت در حوزه واردات و صادرات کارت بازرگانی دریافت کنند. بعد از دریافت کارت بازرگانی، صاحبین کسب و کار می توانند فعالیت خود را شروع کرده و از محل درآمد مالیات شرکت بازرگانی را بپردازد.

طبق قانون، میزان مالیات بر درآمد 25 درصد است.

شرکت الوند حسابان به عنوان یکی از معتبر ترین مرجع می تواند شما را در محاسبه مالیات بر درآمد شرکت تان به شما کمک کند.

 

مالیات ارزش افزوده

مالیات ارزش افزوده، مالیاتی است که به دلیل تفاوت قیمت کالا با ارزش واقعی آن محاسبه و پرداخت میشود. این نوع مالیات ابتدا از طرف مشتری به فروشنده پرداخت شده و بعد از آن توسط صاحبین کسب و کار به اداره بازرگانی پرداخت میشود. برخی از شرکت ها و کمپانی ها معاف از مالیات ارزش افزوده هستند که موجب محبوبیت آنها بین خریداران خواهد شد.

برای اطلاع از شرایط معافیت و محاسبه مالیات ارزش افزوده شرکت بازرگانی با کارشناسان الوند حسابان در ارتباط باشید.

از دیگر مالیات های شرکت بازرگانی میتوان به:

  • مالیات حقوق و دستمزد کارکنان: این مالیات از حقوق کارمندان کسر و به سازمان بازرگانی کشور پرداخت میشود.
  • مالیات عوارض و گمرکی: یکی از مهمترین مالیات های شرکت بازرگانی، مالیاتی است که شما باید هنگام پرداخت عوارض های گمرکی ورود و خروج کالا از کشور پرداخت کنید.

مالیات شرکت‌های بازرگانی چگونه محاسبه میشود

محاسبه مالیات شرکت بازرگانی

یکی از چالش برانگیزترین مسائل در اداره شرکت های بازرگانی، محاسبه مالیات شرکت بازرگانی است. برای این کار ابتدا باید شرکت سهامی خاص و عام و غیر سهامی از یکدیگر تفکیک شوند.

به صورت معمول تمامی شرکت های بازرگانی باید 25 درصد از کل درآمد سالیانه خود را به عنوان مالیات به اداره بازرگانی پرداخت کنند. در مورد شرکت های سهامی خاص میزان مالیات به 10 درصد کاهش میابد.

باید به این نکته اشاره کنیم که با بالا رفتن درآمد، نرخ مالیات شرکت بازرگانی نیز بالاتر میرود. به طور مثال برای شرکت هایی با درآمد پایین این نرخ 25 درصد و درآمد سالانه بالا 35 درصد میباشد.

از آنجایی که کار محاسبه صحیح و پرداخت مالیات شرکت بازرگانی امری پیچیده و مستلزم دقت و شفافیت است، توصیه میکنیم به مجموعه الوند حسابان مراجعه کنید تا محاسبه دقیق تری از میزان پرداختی تان داشته باشید. همچنین در صورتی برای ارسال اظهارنامه مالیاتی به راهنمایی نیاز داشتید از الوند حسابان مشاوره بگیرید

 

پیامد های عدم پرداخت مالیات

طبق قانون کشور عزیزمان ایران، مالیات شرکت بازرگانی باید طبق برنامه و زمان بندی منظم توسط صاحبین کسب و کار و دارندگان کارت بازرگانی فعال پرداخت شود. در صورت عدم پرداخت به موقع شرکت مستلزم پرداخت جریمه نقدی خواهد بود.

همچنین اگر صاحبین کسب و کار به هر دلیلی اسناد و مدارک مالی کمپانی را دست کاری کنند، از بازرسی ماموران جلوگیری کنند یا از تعهدات مالیاتی خود سرپیچی کنند، به مراجع قضایی ارجاع داده شده و برایشان پرونده جرائم مالیاتی باز خواهد شد که تبعات قانونی گسترده ای به همراه خواهد داشت.

مالیات شرکت‌های بازرگانی چگونه محاسبه میشود

محاسبه مالیات توسط الوند حسابان

مجموعه الوند حسابان با بهره گیری افراد متخصص و با تحصیلات مرتبط، سالهاست در حوزه مالیات شرکت های بازرگانی فعالیت میکند. این مجموعه با افتخار یکی از ارائه دهندگان این خدمات در سراسر ایران میباشد. پرسنلی که در الوند حسابان فعالیت می کنند همگی جزو متخصصین و فعالان حوزه خدمات مالیاتی کشور هستند. تمامی راهکار های محاسبه و پرداخت این موسسه به روز بوده و در کمترین زمان ممکن انجام خواهد شد.

 

برای اطلاعات بیشتر و درخواست مشاوره رایگان شما میتوانید به سایت الوند حسابان مراجعه کنید و یا با کارشناسان مجموعه الوند حسابان تماس حاصل فرمایید

شماره تماس: 09929909083 - 09123968086

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: