bazarnews

کد خبر: ۱۱۲۲۱۵
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۱
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
اخیر یک مقام بورسی اخیراً ادعا کرده که مرکز مبادله ارز و طلا مبنای قانونی نداشته و باید تعطیل شود؛ مدیر روابط عمومی بانک مرکزی با استناد به مصوبه شورایعالی پول و اعتبار بر قانون بودن تاسیس این مرکز تاکید کرد و ادعای مطرح شده را رد کرد.

گروه بانک و بورس بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ چند روز پیش «قادر معصومی خانقاه» مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس طی جلسه‌ای میزبان میزبان فعالان بازار سرمایه بود تا در آن نشست دلایل ریزش روز‌های اخیر این بازار و همچنین برنامه‌های سازمان بورس برای مدیریت این مسئله مورد بررسی قرار گیرد.

واکنش بانک مرکزی به ادعای یک مقام بورسی/ مرکز مبادله ارز و طلا غیر قانونی است؟
مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس در آن جلسه اعلام کرد که مرکز مبادله ارز و طلای بانک مرکزی بدون مجوز از شورای عالی بورس تشکیل شده و غیرقانونی است به همین خاطر پیگیر تعطیلی آن هستیم.


این مقام مسئول همچنین خاطرنشان کرد: این مرکز بدون قانون بوده و موازی با بورس کالا است؛ لذا به واسطه این موضوع مرکز مبادله ارز و طلای بانک مرکزی باید تعطیل شود. در این زمینه نامه‌نگاری شده و بعد از دریافت پاسخ، در مورد اقدام قانونی تصمیم می‌گیریم.


این اظهارنظر در حالی از سوی این مقام بورسی مطرح شده که در طول یک سال و چند ماه گذشته از زمان تاسیس مرکز مبادله ارز و طلا، بانک مرکزی همواره سعی داشته با رسمیت بخشیدن به این مرکز معاملات ارزی موجود در بازار غیررسمی را کمرنگ و در نهایت آن‌ها را بی اثر سازد.


در حال حاضر کارکرد مرکز مبادله ارز و طلای بانک مرکزی صرفاً معطوف به تبادلات ارزی نبوده و این نهاد از چهار ماه پیش امکان خرید شمش طلا را هم به آن افزوده است، اگر چه که در طول این مدت بسیاری از کارشناسان اقتصادی کشور این اقدام بازارساز را یک سیاست اقتصادی غلط آن را به منزله هدر دادن منابع طلای کشور دانسته‌اند.


«اصغر بالسینی» سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلا در گفتگو با بازارنیوز پیرامون این اظهار نظر مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس اظهار کرد: هر کسی که در هر زمینه‌ای ادعایی دارد باید استدلال آن را هم مطرح کند.


سخنگوی این مرکز در ادامه از پاسخگویی بیشتر درباره این موضوع خودداری کرد؛ لذا، خبرنگار بازارنیوز در ادامه امر این مسئله را از سوی مدیر روابط عمومی بانک مرکزی پیگیری کرد.


«مصطفی قمری وفا» مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون ادعای مطرح شده از سوی این مقام بورسی اظهار کرد: مرکز مبادله ارز و طلا طبق قانون و بر اساس مصوبه شواری‌عالی پول و اعتبار تشکیل شده است.


مدیر روابط عمومی بانک مرکزی تصریح کرد: در حال حاضر وزیر اقتصاد به عنوان رئیس شورایعالی بورس در شورایعالی پول و اعتبار هم است؛ لذا با توجه به این موضوع می‌وان گفت که مرکز مبادله ارز و طلا مبنای قانونی دارد.


در طول یک سال و نیم گذشته تعدادی از کارشناسان بازار سرمایه نسبت به برخی از سیاست‌های بانک مرکزی انتقاداتی داشتند و حتی بسیاری از آن‌ها معتقدند که بعضی از سیاست‌های این نهاد برای بازار سهام خطر آفرین است. به نظر می‌رسد عملکرد مرکز مبادله ارز و طلا بانک مرکزی به موضوع منازعه آمیز جدیدی میان دو بخش بانک و بورس تبدیل شده است.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: