bazarnews

کد خبر: ۱۱۱۶۷۶
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۹
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک اقتصاددان ضمن تشریح عملکرد یک ساله فرزین در بانک مرکزی، تثبیت نرخ ارز را به عنوان یکی از نقاط قوت او برشمرد.

گروه بانک و بورس بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «آلبرت بغزیان» اقتصاددان در گفتگو با بازارنیوز پیرامون ریاست یک ساله «محمدرضا فرزین» در بانک مرکزی اظهار کرد: سنجش عملکرد او معطوف به چند عامل مختلف است. نخستین و در عین حال اصلی‌ترین مولفه مورد نیاز برای بررسی این موضوع، ارز و کنترل نرخ آن در بازار غیررسمی است.

نگاهی بر کارنامه یک ساله فرزین/ تثبیت نرخ ارز، نقطه قوت رئیس تثبیت‌گرای بانک مرکزی
این اقتصاددان تثبیت نرخ ارز را به عنوان یکی از مهمترین دستاورد‌های یکساله فرزین برشمرد و گفت: آنچه که مردم از بانک مرکزی درباره ارز انتظار دارند، ثبات دائمی نرخ آن است؛ توقعی که در طول یک سال گذشته به شکل قابل توجهی محقق شده است.


وی تصریح کرد: شرایط اقتصادی ایران طی سالیان اخیر به گونه‌ای رقم خورده بود که با هرگونه تغییر نرخ دلار در تابلوی صرافی‌ها، قیمت کالا‌های مصرفی مردم هم دچار تغییر و تحول می‌شد؛ لذا، ثبات ایجاد شده در بازار غیر رسمی را می‌توان نمودی عینی از موفقیت بانک مرکزی در مدیریت آن در نظر گرفت.


بغزیان خاطرنشان کرد: تحقق این موفقیت نتیجه اقداماتی مانند تشکیل مرکز مبادله ارز و طلا، جمع آوری بساط بازار ارز هرات، سلیمانیه بوده، اما در مجموع آنچه که می‌توان گفت این است که در مورد کنترل ارز، فرزین در مقایسه با روسای پیشین بانک مرکزی، دستاورد‌های بهتری در کارنامه خود دارد.


این اقتصاددان کنترل ناترازی‌های بانک‌ها را به عنوان دومین نقطه قوت مدیریت فرزین در بانک مرکزی عنوان کرد و توضیح داد: در طول یک سال گذشته بانک مرکزی سعی داشته با ابلاغ دستورالعمل‌های متعدد به بانک‌های ناتراز، مانع از تشدید ناترازی آن‌ها شود. البته باید این نکته را هم یاد آور شد که کاهش ناترازی بانک‌ها چندان قابل توجه نیست، ولی در مجموع می‌توان این گونه نتیجه گیری کرد که در حال حاضر که شدت این مولفه در ساختار اقتصادی کشور روندی کاهشی به خود گرفته است.


وی در پایان پیرامون عملکرد فرزین در کنترل پایه پولی هم گفت: در حال حاضر این مولفه برای جلوگیری از رشد نقدینگی کمتر شده، اما میزان نقدینگی در ساختار اقتصادی کشور بالا رفته است. با توجه آمار‌های اقتصادی کشور آنچه که می‌توان گفت این است که قوس نقدینگی کمتر شده و به تبع آن میزان استقراض دولت از بانک مرکزی هم کاهش پیدا کرده است.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: