bazarnews

کد خبر: ۱۱۱۸۲۶
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۷
پیمان مولوی در گفتگو با بازارنیوز:
یک کارشناس اقتصادی با تاکید بر این که وضعیت اخیر بازار ارز گذراست، گفت: قدرت بانک مرکزی آنقدر است که بتواند نرخ را به همان ۵۰ هزار تومان بازگرداند.

گروه بانک و بورس بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ پیمان مولوی، دانش‌آموخته اقصتاد مالی در انگلیس در گفتگو با بازارنیوز در تشریح بازار ارز، گفت: این یک اصل است که با وجود تورم، نرخ ارز در بلند مدت ثابت نخواهد ماند و باید این را بپذیریم.

نرخ متوسط دلار، ۵۰ هزار تومان است/ التهابات اخیر، گذراست

وی افزود: سال گذشته، نرخ متوسط ۳۶۵ روزه دلار، ۳۵ هزار تومان بود. بر اساس تورم ۴۵ درصدی که ابتدای سال اعلام شد، پیش‌بینی آن بود که این نرخ میانگین، در سال ۱۴۰۲، ۵۰ هزار تومان باشد.  

مولوی اضافه کرد: اکنون با وجود این که قیمت در چند روز گذشته بالا رفته، اما همچنان متوسط قیمت سال جاری، همان ۵۰ هزار تومان است. به همین جهت، این رشد اخیر قیمت، چند روزه و گذراست و بانک مرکزی توانایی آن را دارد که دلار را به همان نرخ ۵۰ هزار تومان بازگرداند.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد نرخ‌های بالاتر از ۵۵ هزار تومان به عدم دخالت موثر بانک مرکزی باز می‌گردد که علت آن را نمی‌دانیم.  

این کارشناس اقتصاد، در خصوص اثرگذاری مولفه‌های غیر اقتصادی بر بازار ارز، اظهار کرد: بخشی از این رشد اخیر قیمت ناشی از اخباری است که از التهابات منطقه‌ای ایجاد شده و ناخودآگاه وقتی در کشوری شرایط اینگونه وجود داشته باشد، یکسری افراد به سمت خرید دلار و طلا حرکت می‌کنند که در نتیجه تقاضا برای خرید ارز افزایش و نرخ بالا می‌رود.

مولوی با این حال تاکید کرد: قدرت بانک مرکزی آنقدر است که بتواند نرخ را به همان ۵۰ هزار تومان بازگرداند؛ لذا همیشه به همه توصیه می‌کنیم که با احتیاط در این بازار حرکت کنند و به میانگین قیمتی توجه داشته باشند.

این کارشناس در خصوص وضعیت دلار در سال آینده گفت: در سناریو مناسب برای سال ۱۴۰۳، می‌توان گفت که رشد نرخ ارز، بر اساس میزان تورم کشور منهای تورم آمریکا خواهد بود. با فرض این که رشد اقتصادی ۳ درصد و رشد نقدینگی ۲۵ درصدی باقی بماند. در صورت بهبود این مولفه‌ها وضعیت تغییر خواهد کرد.

پایان پیام//

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: