bazarnews

کد خبر: ۱۱۱۳۰۲
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک اقتصاددان با تاکید بر این که نوسانات چند روز اخیر بازار ارز امری هیجانی است، گفت: مطمئناً با فروکش کردن آتش جنگ غزه، تب بازار ارز هم فرو خواهد نشست.

واکنش هیجانی بازار ارز به هیجانات جنگ غزه/ با فروکش کردن آتش جنگ، تب بازار هم می‌افتد

گروه بانک و بورس بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ همزمان با آغاز درگیری‌های نظامی میان گروه‌های مقاومت اسلامی و ارتش رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی، نرخ ارز در بازار غیررسمی تهران پس از ماه‌ها ثباتT با عبور از کانال ۵۰ هزار تومان اکنون در محدوده ۵۳ هزار تومان در حال نوسان است.


«آلبرت بغزیان» اقتصاددان درباره وضعیت فعلی بازار ارز به بازارنیوز گفت: سیاست بانک مرکزی در طول هفت الی هشت ماه گذشته بر مبنای ثبات نرخ ارز در یک محدوده قیمتی مشخص استوار بود؛ این در حالی است که در طول مدیریت‌های قبلی بانکی مرکزی چنین سیاستی از سوی روسای قبلی این نهاد دیده نشده بود و حتی برخی از آن‌ها نرخ واقعی ارز را به تحولات و وقایع بازار غیر رسمی پیوند داده بودند.


این اقتصاددان تصریح کرد: بانک مرکزی با اتخاذ این سیاست نرخ ارز را تا مدت‌ها از گزند هر گونه نوسان مصون نگه‌داشته بود و به واسطه همین امر توانست به نوعی بازار غیررسمی را کنترل کند. در حال حاضر مشکلات ارزی سال ۱۴۰۲ به مراتب خیلی کمتر از ۱۴۰۱ و یا سال‌های قبلی آن است، بنابراین دلیل منطقی را نمی‌توان برای جهش یکباره نرخ ارز در یک الی دو روز اخیر بیان کرد.


وی تاکید کرد: افزایش یکباره سه تا چهار هزار تومانی نرخ ارز در بازار غیررسمی، در حقیقت واکنشی هیجانی به هیجانات جنگ چند روز اخیر فلسطین است. دگرگونی‌های سیاسی مثال اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران و یا منع استفاده از منابع ارزی آزاد شده از جمله موارد هستند که در زمان وقوع جنگ، انتظارات تورمی جامعه و به دنبال آن نرخ ارز را افزایش می‌دهد.


بغزیان متذکر شد: نوسان سه تا چهار هزار تومانی بازار ارز در کنار رکود سنگین بازار‌هایی مثل خودرو و مسکن یک امری طبیعی است، زیرا در مواقع حساس این چنینی، آحاد مردم فکر می‌کنند که این ارز است که می‌تواند ارزش سرمایه آن‌ها را در مقابل برخی شوک‌های تورمی مصون نگه‌دارد.


این اقتصاددان در پایان خاطرنشان کرد: تاکنون مدیریت بانک مرکزی در قبال کنترل بازار ارز خوب و هوشمندانه بوده است؛ مطمئناً با فروکش کردن آتش جنگ غزه، تب بازار ارز هم فرو خواهد نشست.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: