bazarnews

کد خبر: ۱۱۲۲۵۲
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۸
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
روز‌های اخیر بازی همستر کمبت در تلگرام جنجال زیادی راه انداخته؛ به طوریکه وقت بسیاری از افراد کشور را گرفته و درگیر خود کرده؛ کاری که ماه‌هاست سامانه وام ازدواج بانک مرکزی با زوجین جوان می‌کند.

گروه بانک و بورس بازارنیوز- بهزاد قبادی؛ احتمالا طی روز‌های اخیر، جوین‌های تلگرام شما بالا رفته؛ آن‌هایی که مدتی بود تلگرام را ترک کرده بودند، مجددا به این اپلیکیشن بازگشتند، به سودای چند دلار سود!
همستر بازی با سامانه وام ازدواج!
چندروزی است که بسیاری از افراد در کشور، صحبت از همستر کمبت می‌کنند؛ بازی جدیدی که تلگرام راه‌اندازی کرده و با فعالیت در آن، ممکن است در آینده به شما پولی تعلق گیرد. عملکرد آن به این صورت است که با هر لمس صفحه گوشی در این ربات تلگرامی، امتیازی به شما تعلق می‌گیرد که ممکن است در آینده این امتیازات، به ارز دیجیتال تبدیل شود.

این هجوم به همستر کمبت، به دلیل سابقه خوب تلگرام در ماجرای نات کوین است. چندی پیش تلگرام همینن کاری را که برای همستر کرده، برای نات کوین هم انجام داد. آن زمان استقبال این چنین نبود، چون خیلی‌ها فکر می‌کردند که سرکاری باشد و ارزشی نخواهد داشت، اما نات کوین در صرافی‌های ارز دیجیتال فهرست شد و آن‌هایی که فعالیت بیشتری داشتند، به پول بیشتری رسیدند. برخی تا صد‌ها دلار هم از این طریق درآمد داشتند.

لمس پرتکرار صفحه سامانه بانک مرکزی

اما شاید با خواندن پاراگراف‌های قبلی فکر کنید این گزارش درباره همستر کمبت است؛ اما اشتباه می‌کنید! اکنون همه درباره همستر صحبت کرده‌اند و تقریبا چیزی نماینده که گفته شود. اگر چند روزی است که همستر کمبت فراگیر شده و همه مدام روی صفحه گوشی خود ضربه می‌زنند، زوج‌های جوان روز‌ها و ماه‌هاست که در حال لمس صفحه گوشی یا کلیک بر موس رایانه خود هستند تا بتوانند در سامانه وام ازدواج بانک مرکزی ثبت نام کنند.

سال گذشته، مجلس شورای اسلامی طی روند بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، مصوب کرد که وام ازدواج در این سال، برای هرکدام از زوجین ۳۰۰ میلیون تومان و برای زوجین زیر ۲۵ سال، ۳۵۰ میلیون تومان باشد. اکنون حدود ۳ ماه از شروع سال جدید گذشته، اما همچنان دریافت تسهیلات ازدواج مشکل دارد و زوجین در ثبت اطلاعات و نام‌نویسی برای دریافت این تسهیلات در سامانه مذکور، دچار مشکل هستند.
همستر بازی با سامانه وام ازدواج!
مشکل تسهیلات ازدواج، عدم وجود بانک دارای اعتبار در استان‌هاست. این را خود سامانه وام ازدواج بانک مرکزی اعلام می‌کند. درخواست‌کنندگان وام، باید ساعت‌ها در سامانه، تلاش کنند تا شاید برای دقایقی، بانک دارای اعتبار پیدا شود و بتوانند درخواست خود را ثبت کنند. اما نکته اینجاست که اگر هم سامانه باز شود و بانکی اعتبار داشته باشد، درخواست‌ها آنقدر زیاد است که احتمالا پس از ثبت نام در سامانه، مدت‌ها باید در صف نوبت بانک بنشینند.

این مشکل البته برای امسال نیست، سال گذشته هم مشکلاتی برای تسهیلات ازدواج وجود داشت و افراد زیادی در صف انتظار بودند که ماه‌ها بود نتوانسته بودند تسهیلات خود را دریافت کنند که با دستور رئیس جمهور شهید، آیت الله رئیسی، مشکل بسیاری از این افراد رفع شد.

صف طولانی و بی‌اعتباری بانک‌ها

در ماه‌های ابتدایی امسال، زمانی که رسانه‌ها پیگیری می‌کردند که این مشکل برطرف شود، وعده‌های پشت صحنه داده می‌شد که از خرداد ماه این ایراد برطرف می‌شود، اما همچنان این مشکل وجود دارد و خیلی از زوجینی که امسال ازدواج کرده‌اند یا تاریخ ازدواجشان برای سال‌های ۹۸ به بعد بوده، ولی امتیاز خود را نگه داشته بودند که در سال جاری استفاده کنند، هنوز دستشان از وام دور است.

طبق دستور رئیس جمهور فقید، وام ازدواج باید طی دو سه هفته واریز شود، اما از یک طرف صف شلوغ تسهیلات‌خواهان و از طرف دیگر، تعلل و سختگیری‌های بانک‌ها در پرداخت این تسهیلات، زمان واریز را تا ۳ ماه هم افزایش داده است.

مسئولین بانک مرکزی تاکنون واکنش خاصی به این موضوع نشان نداده اند و فقط به «شرایط بهتر می‌شود» اکتفا کرده‌اند. یکی از مدیران بانک مرکزی پیشتر و در اوایل اردیبهشت‌ماه اعلام کرده بود که به دلیل زمان‌بر بودن ابلاغ دستورالعمل‌های جدید و اعطای اعتبار به بانک‌ها برای تسهیلات تکلیفی، این مشکلات برای مردم پیش آمده که به زودی مرتفع خواهد شد، اما همچنان این «به‌زودی»، فرا نرسیده است.

این مشکل در اعطای تسهیلات تکلیفی در حالی است که دولت در هنگام بستن بودجه، حدودا می‌داند که میزان ازدواج در هر سال چقدر است و با مبلغی هم که برای تسهیلات اعلام می‌کند، می‌تواند محاسبه کند که چه میزان بودجه برای این تسهیلات نیاز دارد. قاعدتا عدم وجود اعتبار در این حالت، و آن هم در ابتدای سال، نباید محلی از اعراب داشته باشد.

به عنوان مثال، طبق آمار ثبت احوال کشور، در سال ۱۴۰۱، تعداد ۵۲۴،۱۳۹ ازدواج ثبت شده که مبلغ این وام در آن سال ۱۵۰ میلیون تومان بود. با محاسبه می‌توان دریافت که بودجه مورد نیاز برای وام ازدواج آن سال، حدودا ۷۸ همت بوده. به گفته سینا کلهر، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، تعداد ازدواج در این سال نسبت به سال ۱۴۰۱، حدود ۴۰ هزار مورد کمتر شده است. بنابراین، می‌توان به صورت تقریبی بودجه و اعتبار مورد نیاز برای این تسهیلات را پیش‌بینی کرد تا شاهد پیام عدم بانک دارای اعتبار نباشیم.

این وام برای بهبود شرایط ازدواج است؟

وضعیت ازدواج در کشور طبق گفته مسئولین مطلوب نیست و آمار تجرد بسیار بالا رفته، از طرف دیگر طبق آمار‌های رسمی مانند ثبت احوال، حدودا از هر ۳ ازدواج، یکی به طلاق منجر می‌شود که مسائل مالی، از مهمترین دلایل طلاق در بین جوانانی است که کمتر از یکسال از زندگی مشترکشان گذشته است.

وام ازدواج، یکی از مشوق‌هایی است که حاکمیت برای تشویق جوانان برای تشکیل خانواده و رفع برخی از چاله‌های این مسیر در نظر گرفته و بسیاری از جوانان برای ازدواج، روی این وام که شرایط خوبی هم دارد و مبلغ آن هم در سال‌های اخیر افزایش چشمگیر داشته و کمک‌کننده خوبی محسوب می‌شود، حساب باز کرده‌اند که در صورت بروز اینگونه ناهماهنگی‌ها و مشکلات، خود می‌تواند یکی از دردسر‌های مسیر ازدواج آن‌ها شود.

پایان پیام//

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: