bazarnews

کد خبر: ۱۱۲۲۰۰
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۹
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک کارشناس اقتصادی با اشاره به تغییرات نرخ ارز در بازار غیررسمی به چهار عامل موثر در کاهش اثر‌پذیری این بازار از تحولات سیاسی پرداخت.

گروه بانک و بورس بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «عباس دادجو توکلی» کارشناس اقتصادی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون کاهش اثر‌پذیری قیمت دلار در بازار غیررسمی از اخبار و یا واقعی سیاسی اظهار کرد: این موضوع معلول چهار عامل مجزا است. در طول دو سال گذشته حجم نقدینگی که در اختیار بازار‌ها بوده به مراتب کم شده است؛ لذا، به واسطه سیاست‌های انقباضی دولت سیزدهم و کاهش حجم نقدینگی، این عامل را می‌توان به عنوان نخستین علت کاهش اثر‌پذیری نرخ ارز در بازار غیررسمی از تحولات سیاسی دانست.

۴ عامل موثر در بی‌اثری تحولات سیاسی در تغییرات نرخ ارز/ انتظارات تورمی بازار‌های دارایی کنترل شده است
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: دولت در طول سال‌های اخیر سعی داشته نقدینگی موجود در فضای اقتصادی کشور را از جریان سفته‌بازی خارج کند. اکنون نتیجه این سیاست‌ها باعث شده که بانک‌ها به اشخاص مرتبط با خود تسهیلات کمتری را  پرداخت کنند.


وی مداخلات ارزی بانک مرکزی را به عنوان دومین عامل موثر در کاهش اثرگذاری تحولات سیاسی در نوسانات نرخ ارز دانست و پیرامون آن توضیح داد: در حال حاضر نقدینگی موجود در فضای اقتصادی کشور هم می‌تواند به عنوان یک شبه پول قدرتمند به تغییر قیمت دلار در بازار غیررسمی دامن بزند، اما این موضوع به واسطه سیاست‌های بانک مرکزی مدیریت شده است.


دادجو توکلی در ادامه کنترل تقاضا‌های ارزی از دستگاه‌های اجرایی را به عنوان سومین عامل مهم در کاهش تاثیرگذاری وقایع سیاسی در تغییرات نرخ ارز معرفی کرد.


این کارشناس اقتصادی آزادسازی نرخ سود سپرده‌های بانکی را به عنوان چهارمین علت کاهش اثرپذیری قیمت دلار از تحولات بین المللی دانست و گفت: بانک مرکزی با اتخاذ این تصمیم، سیاست انقباضی را اجرا کرد که به واسطه آن قیمت سپرده‌های بانکی هم افزایش پیدا کند. این سیاست در مهار انتظارات تورمی به شکل قابل توجهی موثر واقع شد.


وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بررسی وضعیت تمامی بازار‌های دارایی حاکی از آن است که انتظارات تورمی آن‌ها کنترل شده و اکنون روند آهسته‌ای را طی می‌کند.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: