bazarnews

کد خبر: ۱۱۱۶۷۳
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
دبیر انجمن خودروسازان ضمن تکذیب ادعای عرضه قطره چکانی خودرو توسط خودروسازان، علت گرانی اخیر در بازار را ناشی از بی اثری اخبار واردات دانست.

رد ادعای عرضه قطره‌چکانی خودرو توسط خودروسازان / عامل گرانی، بی اثری اخبار واردات خودرو است

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ بازار خودرو پس از ماه‌ها ثبات قیمت، مجدداً با افزایش قیمت همراه شد. «سعید موتمنی» رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو، علت وقوع این امر را کاهش عرضه توسط خودروسازان دانست.


رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو افزود: در طول چند روز گذشته قیمت اغلب خودرو‌های تولید داخل با افزایش همراه بود و در کنار آنها، قیمت اتومبیل‌های وارداتی و همینطور بعضی از مونتاژی‌ها هم وضعیت مشابه پیدا کردند.


«احمد نعمت بخش» دبیر انجمن خودروسازان در گفتگو با بازارنیوز، ضمن تکذیب ادعای عرضه قطره چکانی خودرو توسط خودروسازان، پیرامون آخرین وضعیت تولید و عرضه آن‌ها اظهار کرد: این موضوع صحت ندارد و در حال حاضر خودروسازان هر آنچه که تولید می‌کنند را به صورت تمام و کمال در سطح بازار عرضه می‌کنند.


دبیر انجمن خودروسازان تصریح کرد: اگرچه تولید خودرو در آذر ماه نسبت به ماه گذشته تا حدودی با کاهش مواجه شد، اما عرضه آن به بازار همچون ماه‌های قبل ادامه داشت.


وی همچنین درباره آمار تولید خودرو در آذر ماه امسال گفت: در این ماه ۱۰۱ هزار و ۲۳۰ دستگاه خودرو سواری تولید شد، اما در آذر ماه سال ۱۴۰۱ این رقم ۱۱۰ هزار و ۴۷۲ دستگاه بود که مقایسه اینها نشان از کاهش ۸ درصدی تولید در این ماه دارد.


نعمت بخش در ادامه از مواردی مانند چالش در تامین نقدینگی، افزایش زیان خودروسازان و همچنین کمبود ارز به عنوان عوامل موثر در کاهش تولید، یاد کرد.


دبیر انجمن خودروسازان خاطرنشان کرد: کاهش ۸ درصدی تولید خودرو صرفاً مربوط به آذر ماه است؛ زیرا مجموع تولید این محصول در طول ۹ ماهه امسال نسبت به مدت زمان مشابه خود در سال ۱۴۰۱ نشان از رشد ۱۰ درصدی دارد.


وی توضیح داد: در ۹ ماهه امسال، ۸۳۷ هزار و ۳۴۵ دستگاه خودروی سواری تولید شده و این عدد در حالی به دست آمده که آمار تولید این نوع اتومبیل‌ها در مدت زمان مشابه سال قبل عددی بالغ بر ۷۶۱ هزار و ۵۰۸ دستگاه بوده است.


نعمت بخش متذکر شد: در حال حاضر قیمت ۲۰ نوع از محصولات ایران خودرو و همینطور هفت یا هشت نوع از محصولات سایپا بر اساس شهریور سال ۱۴۰۱ قیمت‌گذاری می‌شوند؛ این در حالی است که در آن باز زمانی، خودروسازان قطعات مورد نیاز خود را با ارز ۲۳ هزار تومان خریداری می‌کردند، اما اکنون ناچارند که این کار را با ارز ۵۰ هزار تومانی انجام دهند.


دبیر انجمن خودروسازان گفت: بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه کدال بورس، میزان زیان ایران‌خودرو و سایپا در نیمه اول امسال رقمی بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است؛ این امر در حالی به وقوع پیوسته که شورای رقابت از زمان آغاز به کار خود اعلام کرده بود که مانع از تداوم زیان خودروسازان خواهد شد. ادامه‌دار شدن این وضعیت، مطمئناً منجر به افت تولید آن‌ها خواهد شد.


وی همچنین تاکید کرد: علت افزایش قیمت خودرو در بازار به دلیل کاهش تولید و عدم عرضه نیست، بلکه دلیل اصلی این موضوع به بی‌اثری اخبار واردات بازمی‌گردد. اکنون نزدیک به یک سال و نیم از وعده واردات ۱۰۰ و یا حتی ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو می‌گذرد، اما تا به حال فقط ۴ هزار و ۳۸۶ دستگاه وارد کشور شده است.


نعمت بخش در پایان گفت: در طول این مدت، بازار فقط با خبر درمانی واردات کنترل شده بود؛ اما اکنون مصرف‌کنندگان به این موضوع اعتنایی نمی‌کنند؛ لذا، به تدریج قیمت افزایش پیدا خواهد کرد.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: