bazarnews

کد خبر: ۱۱۱۹۵۰
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۱
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
دبیر انجمن خودروسازان ضمن اشاره به کاهش تولید خودرو‌های سواری ایرانخودرو و سایپا در ۱۱ ماهه امسال، تاخیر در تخصیص ارز، افزایش بدهی آن‌ها به قطعه‌سازان و دیگر موارد را به عنوان علل این کاهش تولید برشمرد.

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ چند روز قبل اخباری منتشر شد که نشان می‌داد میزان تولید خودروی سواری دو شرکت ایران خودرو و سایپا به عنوان دو غول خودروسازی کشور در ۱۱ ماه امسال به ترتیب با کاهش ۸ و ۶ درصدی همراه شده است.

دنده عقب خودروسازان در تولید/ علت کاهش ساخت خودرو‌های سواری چیست؟
در این بازه زمانی تعداد تولیدی‌های ایران‌خودرو ۴۹۲ هزار دستگاه خودرو برآورد شده، اما این عدد در حالی رقم خورده که آن شرکت در مدت زمان مشابه خود در سال گذشته ۵۳۷ هزار دستگاه خودرو سواری تولید کرده است. اختلاف این دو رقم نشان از کاهش ۸ درصدی تولید خودرو‌های سواری ایران‌خودرو دارد.


در حال حاضر وضعیت تولید نانجی‌پوشان جاده مخصوص هم تفاوت چندانی با ایران‌خودرو است. در ۱۱ ماهه امسال سایپا ۲۶۵ هزار خودرو سواری تولید کرده، این در حالی است که تعداد تولیدی‌های این نوع اتومبیل آن شرکت در مدت زمان مشابه خود در سال قبل، ۲۸۲ هزار دستگاه بوده است. تطابق این ارقام نشان از کاهش ۶ درصدی تولید خودرو‌های سواری سایپا در ۱۱ ماه امسال دارد.


«احمد نعمت بخش» دبیر انجمن خودروسازان پیرامون علل موثر در کاهش تولید خودرو‌های سواری این دو شرکت به بازارنیوز گفت: این موضوع متاثر از چند عامل مختلف است. نخستین علت وقوع این وضعیت به اعمال قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو کشور بازمی‌گردد. این مولفه باعث شده که خودروسازان دائماً در ضرر و زیان باشند و و نتوانند بدهی خود به قطعه‌سازان را به موقع پرداخت کنند.


دبیر انجمن خودروسازان تاخیر در تامین ارز خودروسازان را به عنوان دومین عامل دخیل در این وضعیت برشمرد و توضیح داد: در طول امسال انجمن خودروسازان همواره پیگیر آن بود که ارز مورد نیاز این دو شرکت به موقع تامین شود. میزان ارزبری ایران‌خودرو و سایپا در مقایسه با مونتاژکاران بسیار کم است، اما علی‌رغم این موضوع، میزان وابستگی آن‌ها به ارز تبدیل به مانعی جدی برای روند تولید آن‌ها شد.


وی همچنین پیرامون میزان طلب قطعه‌سازان از این دو خودروساز گفت: در حال حاضر ایران‌خودرو و سایپا مجموعاً ۵۰ هزار میلیارد تومان به قطعه‌سازان بدهکارند و همین مسئله منجر به عدم عرضه قطعات و در نهایت کاهش تولیدات آن‌ها شده است.


پایان پیام//

نام نویسنده:
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: