bazarnews

کد خبر: ۱۰۰۷۳۱
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۷
رضا تقی‌پور گفت: برای تامین انرژی در صنعت استخراج ارز دیجیتال باید به صنعتگران اجازه داد برق تولید کنند.

به گزارش بازارنیوز، پرونده ارز‌های دیجیتال بیش از ۲ سال است که در مجلس شورای اسلامی خاک می‌خورد و تا به امروز تصمیم نهایی گرفته نشده است. هر روز هم به بهانه‌های مختلف فعالیت صنعتگران استخراج رمز ارز متوقف می‌شود. آیا نمایندگان، برای قانونگذاری در این حوزه مهم، طرحی در دستور کار دارند؟ در ارتباط با سرنوشت قانون‌گذاری ارز‌های دیجیتال در ایران با عضو شورای عالی فضای مجازی و وزیر پیشین ارتباطات و فناوری به گفتگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

رضا تقی‌پور انوری، رئیس کمیسیون مشترک فضای مجازی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با گسترش نیوز گفت: کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی طرحی را برای صحن علنی آماده کرده است، اما در شرایط فعلی تمامی کمیسیون‌ها روی بحث بودجه تمرکز کرده‌اند. تا یک ماه و نیم آینده فرصتی برای ورود به این بحث و سایر طرح‌ها نیست. خیلی از کاربران موضوع رمز ارز را به بحث استخراج محدود می‌کنند، اما بحث رمز ارز‌ها گسترده است و ابعاد مختلفی دارد. کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی شهریورماه طرحی در مورد بررسی وضعیت صنعت استخراج رمزارز‌های جهان روا و مبادلات داخلی آن در صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرائت کرد.

سرمایه‌گذاران باید امنیت داشته باشند
تقی پور اظهار کرد: ارز‌های دیجیتال و به صورت کلی فناوری بلاک چین مبحثی است که باید به سرعت برایش سیاست‌گذاری شود. توصیه می‌کنم از لایه دانشی به این موضوع ورود کنیم و در ابتدا دانش بلاک چین را در دانشگاه‌ها توسعه دهیم، در مرحله بعد فناوری در کشور ایجاد می‌شود. موضوعاتی مثل رمز ارز‌ها بنیادی هستند. اگر فناوری وارداتی باشد بهره مناسبی نخواهیم داشت. باید در کشور به این فناوری ورود جدی داشته باشیم.

وی افزود: فناوری‌های فرامرزی کمک به بحث اشتغال خواهند کرد. در این حوزه‌ها دانشگاه‌ها، مراکز علمی و دانش‌آموخته‌های زیادی داریم که اگر به صورت هدفمند هدایت شوند، مشکل بیکاری در کشور بر طرف خواهد شد. مجلس و دولت باید مسیر گذاری درستی را آغاز کنند. همچنین باید تامین سرمایه و امنیت سرمایه‌گذاری برای افراد مشخص شود. صنعتگران این صنعت برای کسب و کار خود سرمایه گذاری کرده اند و با وجود ممنوعیت استخراج و بسته بودن سامانه بهین یاب متضرر شده اند.

رئیس کمیسیون مشترک فضای مجازی تأکید کرد: بخش خصوصی اصلی‌ترین سرمایه‌گذار در بحث رمز ارز‌ها است و اگر این ریسک‌ها ادامه داشته باشد، شاهد خروج بخش خصوصی از این حوزه خواهیم بود. البته هر زمان این ریسک‌ها کاهش پیدا کند، بخش خصوصی هم به سرعت ورود خواهد کرد. برای تامین انرژی صنعت استخراج ارز دیجیتال باید به صنعتگران اجازه داد برق تولید کنند. خیلی از فعالان توانایی تولید برق و تاسیس نیروگاه را دارند و باید به آن‌ها مجوز لازم را بدهیم که برای ماینیگ خودشان برق تولید کنند.

ممنوعیت استخراج موقتی است
تقی پور خاطرنشان کرد: همانند تمامی حوزه‌ها باید قانون‌گذاری مشخص شود و نیازمند ثبات قانون هستیم تا سرمایه‌گذار با برنامه ورود کند. از سویی باید متولی واحدی را مشخص کنیم تا برای افراد مشخص شود که از کدام مرجع باید مجوز لازم را بگیرند. شرایط ممنوعیت استخراج موقت است و به واسطه غفلت در تولید برق ایجاد شده است.

وی افزود: رمزارز‌ها موضوعی فرامرزی است و محدود به داخل کشور نیست و مصداق بارز صادرات محسوب می‌شوند. ارز‌های دیجیتال را می‌توان به عنوان کالای صادراتی در صنعت کشور لحاظ کنیم که قابل محدودیت و رصد توسط کشور‌ها نیستند.

رئیس کمیسیون مشترک فضای مجازی در پایان گفت: رمز ارز‌ها یک بحث فوری و ضروری است و سیاست گذاری‌های لازم در شورای عالی فضای مجازی ایجاد شده است. اولویت با دولت است که لایحه‌ای جامعی به مجلس ارائه دهد. اگر دولت لایحه‌ای ارائه نکند، مجلس باید بعد از بررسی موضوع بودجه ورود کند. با توسل به فناوری‌هایی مثل بلاک چین و رمز ارز‌ها می‌توانیم مشکل اشتغال کشور را حل کنیم.

چراغ سبز دولت سیزدهم به استخراج‌گران
دولت سیزدهم در ماه‌های ابتدایی شروع به کار خود، قدم مثبتی برای رمز ارز‌ها برداشت و معاون اقتصادی دولت را به عنوان متولی رمز ارز‌ها معرفی کرد. با توجه به این انتخاب دولت رمز ارز‌ها را به رسمیت شناخته است و ظاهراً عزم دولت سیزدهم برای سر و سامان دادن به ارز‌های دیجیتال بیشتر از دولت گذشته است.

/گسترش

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: