bazarnews

کد خبر: ۱۰۰۸۷۰
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۲
ر اساس گزارش مرکز آماری شورای همکاری کشورهای عربی خلیج فارس (GCCStat)، تجارت خارجی این کشورها در سال ۲۰۲۰ با ۲۱.۵ درصد کاهش به دلیل پیامدهای همه‌گیری ویروس کرونا به ۸۴۰.۷ میلیارد دلار رسید، در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۹ به ۱.۰۷ تریلیون دلار رسید.

گروه بین الملل بازارنیوز: بر اساس گزارش مرکز آماری شورای همکاری کشورهای عربی خلیج فارس (GCCStat)، تجارت خارجی این کشورها در سال ۲۰۲۰ با ۲۱.۵ درصد کاهش به دلیل پیامدهای همه‌گیری ویروس کرونا به ۸۴۰.۷ میلیارد دلار رسید، در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۹ به ۱.۰۷ تریلیون دلار رسید.

براساس گزارش روز جمعه GCCStat، عربستان سعودی و امارات متحده عربی تقریباً در سه چهارم تجارت کالاهای خارجی شورای همکاری خلیج فارس مشارکت دارند. این گزارش بر اساس داده‌هایی منظم و با همکاری مراکز و نهادهای آماری در این کشورها تهیه می‌شود

بر اساس این گزارش، کل صادرات کالا در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۴۳۸.۵ میلیارد دلار بوده است که نسبت به سال ۲۰۱۹ کاهش ۲۸.۴ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین صادرات مجدد کالاهای خلیج فارس با کاهش ۲۴.۵ درصدی به ۷۹.۶ میلیارد دلار رسید، در حالی که کل واردات کالا با ۱۲.۴ درصد کاهش نسبت به سال ۲۰۱۹ به ۴۰۲.۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ رسیده است.

این مرکز نشان داد که مازاد تجاری کالاها در GCC با ۷۶.۲ درصد کاهش به ۳۶.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ در مقایسه با ۱۵۳.۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ رسیده است.

چین در بین شرکای تجاری شورای همکاری خلیج فارس از نظر کل صادرات کالا با ۱۹ درصد از کل صادرات کالا در رتبه اول قرار گرفت، در حالی که کل صادرات کالا به چین با ۲۱.۸ درصد کاهش به حدود ۸۳.۱ میلیارد دلار در مقایسه با ۱۰۶.۳ میلیارد دلار سال گذشته رسید.

هند با ۱۲.۲ درصد در رتبه دوم، کره جنوبی ۸ درصد، ژاپن ۶.۴ درصد، سنگاپور ۴.۱ درصد و ایالات متحده با ۴ درصد از کل واردات کشورهای خلیج فارس قرار دارند. آنها همچنین بزرگترین واردکنندگان نفت خام و گاز طبیعی از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس هستند.

نفت و محصولات جانبی آن ۷۰.۳ درصد از صادرات را به خود اختصاص داده که در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۵۲.۲ میلیارد دلار بود، در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۹، ۴۰۴.۶ میلیارد دلار بوده است.

منبع: الشرق الاوسط

برچسب ها: چین ، خلیج فارس ، نفت
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: