bazarnews

کد خبر: ۱۰۲۰۰۶
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۷
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک اقتصاددان ضمن انتقاد از تداوم رویکزد‌های ضد تولیدی بانک‌ها گفت:انتظار ما از دولت سیزدهم بر این بود که بانک مرکزی رویکرد ضد تولیدی بانک‌ها را متوقف سازد اما اکنون بعید می‌دانم این امر به این زودی‌‌ها به وقوع بپیوند.

تداوم رویکرد ضد تولیدی بانک‌ها در دولت سیزدهم/ صالح آبادی حریفشان نمی‌شود

گروه بورس بانک و بیمه بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «بیژن عبدی» اقتصاددان در گفتگو با بازارنیوز پیرامون ماهیت عملکرد بانک‌ها در ارائه تسهیلات واحد‌های تولیدی طی سال‌های اخیر اظهار کرد: متاسفانه عملکرد بانک‌ها و موسسات اعتباری در این زمینه به گونه‌ای بوده‌ای که طی این مدت ضربات بدی را به بخش تولید وارد کرده و به نظر می‌رسد برای اینکه پولشان از بین نرود وسایل سنگین و خط تولید کارخانه‌ها را به عنوان وثیقه نگه می‌دارند.


این اقتصاددان با بیان این که اگر تولید‌کننده نتواند اقساط بانکی خود را به موقع پرداخت کند، بانک‌ها اقدام به مصادره خط تولید و یا زمینه کارخانه می‌کنند، گفت: در حال حاضر بسیاری از واحد‌های تولدی به دلیل وقوع این امر در بلاتکلفی قرار داشته و از اینجا به بعد مشخص نیست که آن واحد تولیدی با چه مدیری اداره و یا چه مسیری را طی خواهد کرد.


وی خاطر نشان کرد: متاسفانه طی چند دهه اخیر بانک‌ها درکشور ما تبدیل بنگاه‌های تجاری شده‌اند که تنها به سود خود فکر می‌کند و دیگر که هیچ نگرانی و یا دغدغه‌ای نسبت به رونق تولید، حقوق و معیشت کارمند و کارگران ندارد. در شرایطی که که اگر کارخانه‌ای هم رو به تعطیلی و ورشکستگی باشد، مالک می‌تواند با تغییر کاربری و یا واگذاری، فروش زمین‌ها به نحوی از پول آن استفاده کند.


این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: مشکل اصلی ما پیرامون نظام بانکداری کشور به ساختاری بر می‌گردد؛ طی این سال‌ها سیستمی بر نظام بانکی کشور حاکم بوده که نگاهی بنگاه‌داری و تجاری نسبت به اقتصاد کشور داشته است؛ علاوه بر لطمات مذکور، خلق پول بی حساب و کتاب، نیزرویکرد دیگری است که باعث شده نظام بانکی کشور بیش از پیش در خدمت ماهیت بنگاه‌داری و تجاری قرار گیرد؛ در این سال‌ها شبکه بانکی ما عملا در خدمت تجارت بوده و متاسفانه بانک‌ها علاقه‌ای هم برای حرکت به سمت تولید ندارد چرا می‌دانند تولید یک پروسه زمانبری خواهد بود.


عبدی در پاسخ به این سوال که، آیا با گذشت چند ماه از عمر دولت سیزدهم، رئیس جدید بانک مرکزی توانسته است رویکرد ضد تولیدی بانک‌ها را کمرنگ‌تر کند یا خیر، گفت: انتظار ما از دولت سیزدهم بر این بود که این اتفاق را رقم بزند، اما اکنون بعید می‌دانم این امر به این زودی‌‌ها به وقوع بپیوند، در حال حاضر تحقق این هدف با یک بخشنامه امکان پذیر نخواهد بود.


این اقتصاددان خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد که بانک مرکزی هم نمی‌تواند به تنهایی این مشکل را حل کند چرا که ما در نظام بانکداری کشور از یک مکانیسم نظارتی شفافی برای رصد عملکرد بانک‌ها برخوردار نیستیم. اکنون این سوال مطرح است که چرا سیستم بانکی کشور طی سال‌های اخیر فاقد مجموعه قوانینی است مانع از بروز چنین مشکلاتی در اقتصاد کشور به ویژه در حوزه تولید شود.


وی در پایان تاکید کرد: با توجه به این نیاز، سیستم بانکی کشور این را می‌‎طلبد که قواعد قضایی مناسب و ساختار‌های شفاف سازی در دورن این نظام به ملثه اجرا درآید؛ مطمئنا با اجرای این امر درآمد‌ها و نحوه توزیع تخصیص تسهیلات بانکی شفاف می‌شود؛ من تصور می‌کنم که بخشنامه مذکور پتانسیل چندان زیادی برای تبدیل شدن به تصمیم را ندارند و بانک‌ها همان مسیر سودآوری دنبال می‌کنند که طی این مدت ان را به اجرا در آورده بودند.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: