bazarnews

کد خبر: ۱۰۵۳۳۳
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۸
بازار مرغ مازندران که چند روز گذشته پس از اجرای طرح اصلاح نرخ ارز ترجیحی و عادلانه سازی پرداخت یارانه نقدی به خاطر تقاضای زیاد دچار اندکی التهاب شده بود از صبح امروز شنبه با عرضه فراوان به تعادل رسید و فروشگاه‌های مختلف اعم زنجیره‌ای و کوچک مملو از مرغ گرم و منجمد شده است.

اظهارات رسمی فروشندگان مرغ در مناطق مختلف شهری مازندران از جمله ساری مرکز استان نشان می‌دهد که از ساعت هشت صبح امروز هر کیلوگرم گوشت مرغ گرم به قیمت ۵۹ هزار و۹۰۰ تومان عرضه می‌شود و در تمامی فروشگاه‌ها هم به اندازه کافی وجود و شهروندانی که نیاز دارند اقدام به خرید می‌کنند.

البته به نظر می‌رسد قیمت جدید برای بخشی از شهروندان هنوز قابل هضم نیست و به همین دلیل هم گاهی با فروشندگان در این باره گفتگو می‌کنند. بیشتر این افراد را شهروندانی تشکیل می‌دهند که ظاهرا از اعمال سیاست اصلاح ارز ترجیحی برای مرغ اطلاعی ندارند و فکر می‌کنند این سیاست عمدتا برای روغن، شکر و نان و آرد اعمال شده است.

با این وصف عرضه کنندگان گوشت مرغ در مازندران امروز صبح را تا حدودی با خیال راحت‌تر شروع به کار کرده اند چرا که نگرانی بابت این نداشتند که شرکت پخش کننده مرغ از سهمیه آنان کم کند و نتوانند به همه مشتریان خود خدمات بدهند. این موضوع را یکی از فروشندگان گوشت مرغ در بازار نرگیسیه ساری به عنوان یک مزیت ندیده در طرح اصلاح قیمت ارز ترجیحی بیان می‌کند و می‌گوید: اگر چه برخی از مصرف کنندگان امروز با دیدن قیمت جدید مجبور شدند برای میزان خرید حساب و کتاب کنند، ولی ما هر چقدر مرغ از شرکت پخش کننده تقاضا کردیم در اختیارمان گذاشتند در حالی که قبلا اینگونه نبود و حتی بعضی روز‌ها سفارش روز قبلمان را هم کم می‌کردند و ما هم مجبور بودیم چند ساعت زودتر مغازه را ببندیم، چون مرغ تمام می‌کردیم.

وی با اظهار این که تعدادی از مشتریانش به خاطر در جریان قرار نداشتن قیمت جدید امروز از خرید مرغ منصرف شدند، افزود: البته بیشتر این مشتریان از مصرف کنندگان گوشت بسته بندی شده مرغ مانند سینه، ران، بال و کتف بودند که قیمتشان ۱۵ تا ۲۰ درصد بیشتر از مرغ کامل است و به همین دلیل هم احساس می‌کردند قیمت مرغ خیلی افزایش یافته است.

این فروشنده در پاسخ به این پرسش که اصلاح قیمت مرغ از اواخر هفته گذشته کلید خورد و همان زمان هم قیمت جدید اعلام شده بود، پس چرا هنوز برخی از مشتریان در جریان قرار ندارند و تعجب می‌کنند، توضیح داد: درست است قیمت جدید از سه روز پیش مطرح و اجرایی شد، اما روز پنجشنبه و جمعه ما هر کیلو گرم مرغ گرم را ۴۵ تا ۴۷هزار تومان فروختیم که البته تقاضا نیز بسیار بالا بوده وحتی با کمبود مواجه شدیم و شاید به همین خاطر مردم فکر می‌کردند قیمت در همین حد و حدود باقی می‌ماند.

وی با اظهار این که میزان فروش امروزش در مقایسه با قبل کمتر شده است، یکی از علت‌های آن را تامین گوشت مرغ خانوار‌ها بیشتر از حد متعارف هفتگی در روز‌های منتهی به اعلام اجرای طرح جدید دانست و گفت: معمولا مشتریان مصرف حداقل دو هفته مرغ خانوار خود را یکجا می‌خرند و با توجه به هجومی که برای خرید در هفته قبل وجود داشت خیلی از مشتری‌ها میزان ذخیره خانگیشان را افزایش دادند.

این فروشنده ساروی با این حال گفت که بر خلاف روز‌های قبل از اجرای طرح که هر مشتری بیشتر از یک مرغ در هر مراجعه خریداری می‌کرد، امروز اغلب مراجعه کنندگان تنها یک مرغ خریدند.

وی همچنین گفت که اجرای طرح جدید همچنین سبب شد تا برخی از مردم هم به دنبال مرغ منجمد با قیمت مناسب‌تر باشند.

بررسی‌های خبرنگاران ایرنا نشان می‌دهد که بعضی از از برند‌های مرغ که مشتریان آن‌ها را کیفی‌تر می‌شناسند امروز در بازار مازندران بیشتر از قیمت اعلامی مراجع رسمی و حتی تا ۶۵ هزار تومان در هر کیلوگرم عرضه می‌شد.

مشاهدات خبرنگار ایرنا از چند فروشگاه زنجیره‌ای بزرگ نظیر رفاه، اتکا، جانبو، افق کوروش و فروشگاه هفت در ساری نیز نشان می‌دهد که مرغ گرم و منجمد در این فروشگاه وجود ندارد و مردم بیشتر به دنبال مرغ منجمد در این فروشگاه‌ها هستند.

مدیر فروشگاه رفاه ساری در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: مرغ گرم را خریداری کردیم، اما به دلیل جاگیری نشدن قیمت جدید در سیستم مالی فروشگاه، هنوز نتوانسته ایم مرغ را وارد یخچال‌های مخصوص عرضه به مشتریان کنیم.

وی افزود: مرغ منجمد را طبق سیاست فروشگاه اصلا خریداری نکردیم در نتیجه در اختیار نداریم تا عرضه کنیم.

کمبودی در توزیع مرغ گرم و منجمد وجود ندارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران هم در گفتگو با خبرنگار ایرنا با بیان این که چهار هزار و ۷۰۰ تن مرغ منجمد در انبار و سردخانه‌های استان وجوددارد که روزانه به همراه حدود ۵۰۰ تن مرغ گرم کشتارگاه‌ها وارد بازار می‌شود، گفت: مرغ بر اساس قیمت مصوب عرضه شده است.

حسن عنایتی افزود که روزانه ۳۰۰ تن از مرغ گرم کشتار شده در مازندران وارد بازار استان می‌شود و ۲۰۰ تن هم به استان تهران ارسال می‌گردد.

وی تصریح کرد: نگرانی در تامین مرغ گرم مرغ وجود ندارد و همه مرغداری‌ها فعال هستند و به اندازه کافی جوجه ریزی‌ها شده و می‌شود و مرغ در زمان مقرر وارد کشتارگاه‌ها شده و در بازار عرضه می‌شود.

رئیس اتحادیه مرغداران مازندران نیز در گفتگو با ایرنا گفت که با توجه به جوجه ریزی‌های فروردین و اردیبهشت مشکلی در تامین مرغ استان وجود ندارد و تا دو ماه دیگر مرغداری‌ها از همین جوجه ریزی‌ها استفاده می‌کنند.

عطاالله حسن زاده افزود که برای ماه‌های آینده هم مرغداری‌ها اقدام به جوجه ریزی خواهند کرد، ولی ممکن است بعضی از مرغداری‌ها به خاطر افزایش قیمت نهاده‌ها با مشکل نقدینگی مواجه شوند، چون هر واحد مرغداری ۲۰ هزار قطعه‌ای نیاز به سه میلیارد تومان نقدینگی دارد که این میزان نقدینگی بسیار سنگین است.

وی بدون در نظر گرفتن این نکته اصلاح سیاست ارز ترجیحی در کنار افزایش قیمت نهاده‌ها، قیمت مرغ را هم افزایش داده که در نهایت به نفع تولید کننده و مرغدار است و تا حدود زیادی نقدینگی اش را از این محل تامین می‌کند، افزود: این که مرغدار نتواند با کمبود نقدینگی بیمه مرغداری را پرداخت کند، دغدغه جدی تولید کنندگان مرغ است.

حسن زاده با اظهار این که قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده تحویل در مرغداری ۴۰ هزار تومان تعیین شده است، گفت: قیمت گوشت مرغ در کشتارگاه ۵۶ هزار تومان و قیمت نهایی برای مصرف کننده نیز ۵۹ هزارو ۹۰۰ تومان تعیین شده است.

طبق آمار استان مازندران با داشتن حدود ۲ هزار و ۲۰۰ واحد مرغداری سالانه افزون بر ۲۱۰هزار تن گوشت مرغ تولید می‌کند و سرانه مصرف این فراورده پروتئینی در این خطه شمال کشور نیز حدود ۲۳ کیلوگرم برای هر نفر است.

/ایرنا

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: