bazarnews

کد خبر: ۱۰۶۹۰۳
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۵
«حریری» در گفتگو با بازارنیوز تشریح کرد؛
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین، رفع تعارض منافع بخش‌های صنعت، معدن و تجارت و همچنین افزایش تمرکز و توجه به چالش فعالان اقتصادی حاضر در این سه حوزه را به عنوان مزایای تفکیک وزارت صمت بیان کرد.

تفکیک وزارت صمت چه مزیت‌هایی به همراه دارد؟

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «مجید رضا حریری» رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین در گفتگو با بازارنیوز پیرامون مزایای تفکیک وزارت صمت و احیای مجدد وزارت بازرگانی اظهار کرد: با توجه به شرایط یک دهه اخیر اقتصاد ایران و نقش آفرینی پر رنگ دولت در جریان تولید و تجارت، بهتر است که وزارتخانه‌های اقتصادی کشور به صورت تفکیک شده‌ای به وظایف مهم خود بپردازند.


رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین خاطر نشان کرد: با تشکیل وزارتخانه‌های تخصصی، حوزه فعالیت‌ها کوچکتر و به دنبال آن تضاد منافع برای بسیاری از پیشبرد برنامه‌های اقتصادی کمتر می‌شود؛ علاوه بر این نتایج، با تشکیل وزارتخانه‌های تخصصی همچون بازرگانی و صنعت و معدن، وزیر تعیین شده برای این وزاتخانه‌ها، در جلسه هئیت دولت به عنوان نماینده‌ای تاثیرگذار به تشریح چالش‌های فعالان اقتصادی حوزه‌های صنعت، معدن و بازرگانی فعالیت می‌کند.


وی تاکید کرد: در اقتصاد ایران، نقش دولت در مسائل اقتصادی پر رنگ است؛ در چنین شرایطی در اکثر مواقع تولید و تجارت دچار تضاد منافع می‌شوند لذا پیش بینی می‌شود که با احیای مجدد وزارت بازرگانی و تفکیک حوزه بازرگانی از صنعت و معدن این گونه تعارض منافع‌ها از بین برود.


حریری در ادامه وجود ماموریت‌های اقتصادی متعدد و مختلف محول شده بر وزارت صمت را عاملی دیگر بر ضرورت تفکیک این وزارتخانه بیان کرد و گفت: در حال حاضر در سه بخش صنعت، معدن و تجارت ماموریتو برنامه‌های گوناگونی وجود دارد که اجرای هر یک تمرکز خاص خود را می‌طلبد.


رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین افزود: متاسفانه این تعدد ماموریت باعث شده است که در طول عمر یازده ساله وزارت صمت مدیران و وزرای مختلفی به عنوان متصدی این وزارتخانه انتخاب و عزل شوند. متاسفانه حجم بالای این وزارتخانه مانع از اجرایی شدن بسیاری از تصمیمات مهم شده است لذا بهتر است این وزارتخانه عریض و طویل ادغام شود.


وی داشتن یک استراتژی کلان اقتصادی را پیش شرطی مهم برای موفقیت ادغام وزارت صمت وتشکلی وزارت بازرگانی و صنایع و معادن بیان کرد و گفت: تفکیک و ادغام و در نهایت تشکیل یک وزارتخانه جدید اقتصادی یک هفدف نیست بلکه یک ابزار برای تحقق اهداف کلان اقتصادی است، لذا سیاست‌گذار با در نظر گرفتن این استراتژی باید در ابتدا باید بداند چه اهداف و برنامه‌ای را در پیش روی خود دارد.


حریری در پایان تاکید کرد: سبقه تاریخی ادغام و تفکیک وزارتخانه‌های اقتصادی ایران، قدمتی بیش از ۵۰ سال را در کارنامه خود دارد؛ از دهه ۴۰ تا کنون انواع و اقسام وزارتخانه‌های اقتصادی به اسامی مختلف در ساختار اقتصادی کشور شکل گرفته است، اما متاسفانه به دلیل فقدان استراتژی کلان در اقتصاد کشورمان، این اقدامات هیچ وقت موثر واقع نشده است.

پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: