bazarnews

کد خبر: ۱۰۷۶۵۷
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵
بیرجند-رئیس کمیسیون مدیریت واردات و توسعه صادرات اتاق بازرگانی بیرجند گفت: مهمترین مشکل صادرکنندگان کالا به افغانستان ساز و کار رفع تعهدات ارزی است.

علیرضا خامه زر اظهارکرد: خراسان جنوبی دالان خدمات و صادرات سایر استان‌های کشور به افغانستان است.

رئیس کمیسیون مدیریت واردات و توسعه صادرات اتاق بازرگانی بیرجند بیان‌کرد: طبق آمار ۲۰ درصد از صادراتی که از مرز ماهیرود به افغانستان می رود تولیدات و مصنوعات خراسان جنوبی است.

خامه زر گفت: در بازار افغانستان یک سری رقبای سنتی چون پاکستان داشته ایم ولی اخیر به واسطه برخی از سیاست ها رقبایی جون چین و امارات و ... نیز در بازار افغانستان ورود پیدا کرده اند.

وی با اشاره به اینکه نتوانسته ایم از بازار ۳۵ میلیونی افغانستان در راستای صادرات کالا به خوبی استفاده کنیم، ادامه داد: در حال حاضر بیشتر مشکلات در حوزه صادرات با افغانستان به داخل برمی گردد.

رئیس کمیسیون مدیریت واردات و توسعه صادرات اتاق بازرگانی بیرجند گفت: مهمترین مشکل شیوه و ساز و کار رفع تعهدات ارزی است که بدون در نظر گرفتن صدای اتاق های بازرگانی و صادرکنندگان وضع شد.

خامه زر بیان کرد: بارها و بارها مطرح کردیم با این ساز و کار فعلی نمی توان رفع تعهدات ارزی داشته باشیم ولی کسی به این دغدغه توجه نکرد.

وی افزود: گاه بدون نظر کارشناسان محدودیت هایی برای صادرات کالا وضع شد که مشکلاتی را برای تولیدکنندگان و از جمله تولیدکنندگان در خراسان جنوبی به وجود آورد.

رئیس کمیسیون مدیریت واردات و توسعه صادرات اتاق بازرگانی بیرجند ادامه‌داد: برای برخی کالاها محدودیت هایی وضع کردند بدون آنکه در نظر گرفته شود کارخانه تولیدکننده آن کالای صادراتی قرارداد بلند مدت و ... داشته است.

خامه زر با بیان اینکه در حال حاضر وفتی صادراتی با افغانستان انجام می دهیم راه برگشت پول را نداریم، یادآور شد: همین بی توجهی ها صورت گرفت که در حال حاضر مقام چندم را در بازار افغانستان داریم.

رئیس کمیسیون مدیریت واردات و توسعه صادرات اتاق بازرگانی بیرجند گفت: اگر این بی توجهی ها ادامه پیدا کند ما بازار بسیار باارزش کشور افغانستان را از دست خواهیم داد.

خامه زر بیان کرد: یکی از مسائل پیش رو این است که ما به کشور افغانستان همواره نگاه امنیتی داشته و آن را به عنوان شریک اقتصادی نپذیرفتیم.

وی با اشاره به اینکه در کنار صادرات به این کشور باید خواسته های آنان و واردات از افغانستان را نیز مد نظر قرار دهیم، افزود: در جذب سرمایه از این کشور موفق عمل نکرده ایم.


/بازار

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: