bazarnews

کد خبر: ۱۰۸۰۵۳
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۱
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
بابک صدرایی با انتقاد از آیین‌نامه واردات خودرو، آن را زمینه‌ساز انحصار و رانتی جدید در بازار خودرو خواند.

انتقادات از آیین نامه واردات خودرو ادامه دارد/ رانت عجیب در واردات خودرو

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز-عاطفه اسحاقی؛ «بابک صدرایی» کارشناس بازار خودرو در گفت و گو با بازارنیوز در مورد تصویب آیین نامه واردات خودرو در وزارتخانه صنعت، گفت: تصویب این آیین‌نامه در وزارتخانه، عجیب بود چراکه محتوای این آیین نامه از مهمترین مسائل روز خود را جدا کرده است و گویا کسانی که این آیین نامه را نوشتند از اخبار و شرایط اقتصادی کشور بی اطلاع اند.
وی ادامه داد: شرکت های خارجی با توجه به بلاتکلیفی برجام و تحریم های موجود در صنعت خودروسازی کشور حاضر به سرمایه گذاری در بازار خودروی ایران نیستند، از طرفی دولت بحث اخذ نمایندگی رسمی را در آیین نامه واردات خودرو برای سرمایه گذاران خارجی پیش می کشد که مطرح کردن این قضیه با توجه به شرایط اقتصادی کشور درست نیست.
آیین نامه واردات خودرو رانتی و غیر کارشناسی است
وی همچنین از نگاه کارشناسی و نقد فنی و قانونی به این مصوبه سخن گفت و ضمن بیان اشکالات این مصوبه افزود: شرط انتقال فناوری، مسیر واردات را تنها برای خودروسازان باز می‌گذارد و دیگر واردکنندگان نمی‌توانند از پس چنین شرطی بربیایند؛ چراکه لازمه انتقال تکنولوژی داشتن خط تولید است و خودروساز خصوصیِ مونتاژکار از زیرساخت های تولید بهرمند نیست و نمی‌تواند در مسیر رشد قرار گیرد. بنابراین با توجه به این موارد آیین نامه واردات خودرو خواسته یا ناخواسته رانتی و بسیار غیر کارشناسی است.
صدرایی با اشاره به بحث واردات به شرط انتقال تکنولوژی و فناوری افزود: اطلاعاتی درخصوص نمایندگی خودروهای وارداتی مانند برند «نیسان»، «تویوتا»، «کیا» و... داده نمی‌شود و اصلا مشخص نیست چه خودروهایی با چه برندی قرار است وارد شود، فقط بحث واردات به شرط انتقال تکنولوژی و فناوری مطرح است، این درحالی است که در کل، مجوز واردات 60 تا 70 هزار خودرو داده شده است که با توجه به این مقدار واردات، هیچکدام از سرمایه‌گذاران خودرو مایل به انتقال تکنولوژی و فناوری به نمایندگان خودروساز کشور نیستند.
رانتی جدید در بازار خودرو
کارشناس بازار خودرو با بیان اینکه دولت نباید در بحث واردات خودرو ورود کند، گفت: انتقال تکنولوژی در حوزه خودرو در صورتی امکان پذیر است که تقاضا برای یک خودروی وارداتی در کشور افزایش یابد تا خودروساز طبق بررسی میزان افزایش تقاضا در بازار، درخصوص تولید و انتقال تکنولوژی برای آن خودرو تصمیم گیری کند. با توجه به این موضوع، دولت به جای ورود به بحث واردات خودرو می‌تواند مزایای سرمایه گذاری دراین بازار را بالا ببرد. مهمترین مسئله کنونی در بازار خودرو این است که در واردات تراز بازار خودرو تنظیم شده و پس از آن راه برای رقابت باز شود.
وی تصریح کرد: انتقال تکنولوژی با ایجاد خط تولید خودرو در کشور میسر نمی‌شود، همانطور که در گذشته «کرمان خودرو» خط تولید «هیوندای» را در ایران احداث کرد اما پس از تحریم، این شرکت ناگزیر ایران را ترک کرد.
کارشناس بازار خودرو در مورد سقف قیمت واردات خودرو نیز گفت: تعیین سقف قیمت 20 هزار دلار برای خودروهای وارداتی با توجه به شرایط اقتصادی کشور، انتخاب مناسبی است. باید مشوق های تولید در بازار خودرو به وجود آید و واردات خودروهای خارجی آزاد شود تا با ورود مردم، شرایط رقابتی در بازار خودرو فراهم شود.
صدرایی در پایان گفتگو خاطرنشان کرد: دغدغه‌هایی که در رابطه با انتقال تکنولوژی مطرح می شود درست است؛ اما باید بپذیریم انتقال تکنولوِژی با بخشنامه و دستور در کشور امکان پذیر نیست.


//پایان پیام

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: