ناودانی نوعی پروفیل فولادی با مقطع باز به شکل U یا C است که به آن کانال نیز گفته میشود. همانطور که از سطح مقطع آن پیداست، ناودانی دارای یک جان و دو بال است که به دو حالت عمود بر هم با زاویه 90 درجه و یا انحنادار به یکدیگر متصل میشوند. این پروفیل سرعت نصب خوبی دارد و در مدتزمان کوتاهی در محل از قبل مشخصشده نصب میشود و برای استفاده در دهانهها و خرپاها بسیار مناسب است. همچنین ناودانیها معمولاً عمر طولانی دارند و قیمت ناودانی ها باعث می شود اقتصادی تر و بهصرفه باشند.
ناودانی ها از نظر کاربرد آن یا به شکل U یا به شکل C ساخته می شوند و دو استاندارد معروف دارند.UPE و UPN
این استاندارد بال های موازی دارد و برای ناودانی ها یی به شکل C اختصاص دارد.
این استاندارد به شکل موازی دارد و برای ناودانی هایی به شکل U در نظر گرفته شده است.
ناودان در ساختمان سازی و صنعت کاربرد دارد و از نظر تولید به دو روش فابریک و پرسی دسته بندی می شود.اگر بخواهیم برای ناودانی را برای شما تعریف کنیم می توان گفت ناودانی نوعی پروفیل می باشد که یک جان افقی و دو بال عمودی به شکل U انگلیسی سطح مقطع آن و در زاویه های داخلی مقاطع، انحنای گردی دارد.
مشخصات ابعادی ناودانی های سنگین |
|||||
سایز ناودانی (mm) |
وزن هر متر شاخه (Kg/m) |
ارتفاع ناودانی (h) |
عرض بال (b) |
وزن شاخه 6 متری (Kg/m) |
وزن شاخه 12 متری (Kg/m) |
80 |
8/65 |
80 |
45 |
51/9 |
103/8 |
100 |
10/6 |
100 |
50 |
63/6 |
127/2 |
120 |
13/4 |
120 |
55 |
80/4 |
160/8 |
140 |
16/0 |
140 |
60 |
96/0 |
192/0 |
160 |
18/6 |
160 |
65 |
111/6 |
223/2 |
مشخصات ابعادی ناودانی های سبک |
|||||
سایز ناودانی (mm) |
وزن هر متر شاخه (Kg/m) |
ارتفاع ناودانی (h) |
عرض بال (b) |
وزن شاخه 6 متری (Kg/m) |
وزن شاخه 12 متری (Kg/m) |
80 |
7/05 |
80 |
40 |
42/3 |
84/6 |
100 |
8/59 |
100 |
46 |
51/54 |
103/08 |
120 |
10/40 |
120 |
52 |
62/4 |
124/8 |
140 |
12/30 |
140 |
58 |
73/8 |
147/6 |
160 |
14/20 |
160 |
64 |
85/2 |
170/4 |
کارخانه هایی در کشور هستند که این قطعه را تولید می کنند که در ادامه بعضی از آن ها را نام می بریم.
ناودانیها بر اساس روش تولید، وزن، شکل ظاهری و جنس یا نوع ماده بهکاررفته در تولید آنها به انواع گوناگونی تقسیم میشوند که در ادامه به بررسی هر یک خواهیم پرداخت.
در این روش تولید ناودانی ابتدا شمش فولادی در کورههایی با ویژگی خاص ذوب میشود. بعد از آن فرآیندهای دیگری روی شمش اعمال شده و به حالت ناودانی درآورده میشود. این روش تولید ناودانی را نورد شده یا فابریک مینامند. تولید این پروفیل ساختمانی با استفاده از نورد میتواند با نورد گرم یا سرد انجام شود. در تولید ناودانی به روش نورد گرم بعد از اینکه شمش در کوره مخصوص به دمای مشخصی رسید، آن را از غلتکهایی عبور میدهند تا شکل مورد نظر را پیدا کند. در فرایند نورد گرم حرارت شمش به بالای 926 درجه سانتیگراد میرسد. البته ناودانیهای تولید شده با روش نورد گرم کیفیت چندانی ندارند، زیرا در این روش فرصت کافی برای تولید و شکلگیری وجود ندارد.
برخی مقاطع به دلیل ضخامت و نحوه ساختشان نمیتوانند با استفاده از نورد گرم تولید شوند. در چنین مواردی برای تولید آنها از روش نورد سرد استفاده میکنند. کیفیت ناودانیهایی که به این روش تولید میشوند معمولاً از ناودانیهای تولیدشده به روش نورد گرم بیشتر است. در تولید به روش نورد سرد به همان مقاطعی که به روش نورد گرم تولید میشدند، زمان بیشتری داده میشود تا بتوانند شکل بهتری به خود گرفته و استحکام آنها در شرایط خواستهشده افزایش یابد.
ماده اولیهای که با استفاده از آن ناودانی را به روش پرسی تولید میکنند، ورق فولادی است. برای اینکار ابتدا ورق را در ضخامت موردنظر برش میدهند. در مرحله بعدی ورق برش داده شده را از قسمتی که از قبل مشخص شده خم میکنند تا ناودانی شکل نهایی خود را بگیرد. کیفیت ناودانی تولید شده به این روش از روش فابریک اندکی پایینتر است.
ناودانیهای ساده میتوانند به روش نورد گرم یا سرد یا با استفاده از دستگاه پرس تولید شوند. ناودانی ساده با استفاده از ورق فولادی ساده ساخته میشود و در سایزهای مختلف از 5 تا 22 موجود است. ارتفاع این ناودانی بین 30 میلیمتر تا 400 میلیمتر است. از این ناودانی در مواردی مثل ساخت پلهای باربر، ساخت قاب و چارچوب برای دستگاههای صنعتی، اتاق اتومبیل و ... استفاده میشود.
ناودانی مشبک نوع دیگری از ناودانی است که روی آن برخلاف ناودانی ساده سوراخهایی ایجاد شده است. از این سوراخها برای کاربردهایی مانند بستن پیچ و مهره استفاده میشود. به دلیل ظاهر سوراخ شده این نوع ناودانی که شکلی شبکهشبکه ایجاد میکند، به آن ناودانی مشبک میگویند. از ناودانی مشبک برای تولید قفسه و سازههای سبک فولادی استفاده میشود.
منظور از ناودانی سبک این است که این ناودانی وزنی پایینتر از وزن تعیینشده در جدول اشتال ناودانی دارد. ناودانیهای سبک بیشتر در مواردی مانند مرمت بناها، ساخت چارچوب، اسکلت کامیونها، سازههای دریایی و ... بهکار میروند.
ناودانی سنگین نیز به این معنی است که وزن آن مطابق با استانداردهای مشخصشده در جدول اشتال است. جدول اشتال یا جدول تحمل بار ناودانی معیاری است که استاندارد بودن یا نبودن این قطعه فولادی را مشخص میکند و از این نظر بسیار حائز اهمیت است. بهصورت کلی میتوان گفت ناودانی سبک از نظر ابعاد، وزن، الگوی تولید، استانداردهای جدول اشتال، کاربرد و قیمت با ناودانی سنگین تفاوت دارد. برای پروژههای بزرگ و حجیم صنعتی از ناودانیهای سنگین استفاده میشود. تفاوت ناودانی سبک و سنگین را در این لینک مطالعه نمایید.
اگر میخواهید ناودانی سبکی تهیه کنید، نوع آلومینیومی برای شما مناسبتر از انواع دیگر است. همچنین ناودانی آلومینیومی بیشتر حالت دکوراتیو دارد و برای زیبا کردن نمای ظاهری ساختمانهای لوکس بهکار میرود. ناودانیهای استیل نیز از جمله ناودانیهایی هستند که کاربرد زیادی دارند.
با توجه به اینکه استیل خاصیت ضد زنگ دارد، در مناطقی که میزان بارندگی و رطوبت بالاست و ساختمان در معرض خوردگی قرار دارد، این جنس از ناودانی بسیار مناسب است.
ناودانیهای گالوانیزه نیز برای استفاده در ستونها و سقفها بسیار مناسب هستند. هر یک از انواع ناودانی در مدلها، ضخامتها و سایزهای متفاوتی تولید میشوند. حتی مشتری میتواند در صورت نیاز ابعاد مشخصی از ناودانی به همراه جنس مورد نظر را سفارش دهد و ناودانی سفارشیسازیشدهای را مطابق نیاز خود تحویل بگیرد. مشخصاتی مانند پهنای جان، ضخامت بال، پهنای بال، ارتفاع جان، سطح مقطع و ... در ناودانیها اهمیت زیادی دارد و هر گونه تفاوتی در هر یک از این موارد در عملکرد نهایی ناودانی تاثیرگذار است.
یکی از انواع ناودانی که برای هدایت آب از بام خانهها مورداستفاده قرار میگیرد، ناودانی شیروانی است. این ناودانی کمک میکند تا آبی که در اثر بارش برف و باران بر پشتبام خانه وجود دارد، به پایین سرازیر شده و روی بام تجمع نکند. ناودانی شیروانی را معمولاً از جنس گالوانیزه یا استیل میسازند تا در برابر زنگزدگی و رطوبت مقاوم باشد. دو نوع ناودانی شیروانی در بازار وجود دارند که به نسبت دیگر انواع کاربرد بیشتری دارند: ناودانی لندنی و ناودانی جعبهای.
منبع: https://ahan1.com