bazarnews

کد خبر: ۶۸۲۴
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۱
مدیرکل دفتر مقررات وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد
مدیرکل دفتر مقررات و استانداردهای بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی یکی از سیاست‌گذاری‌های توسعه صادرات را این دانست که تجارت باید تابع قوانین باشد و وضعیت بخش‌های تولیدی هم مدنظر قرار گیرد تا موانعی که فرایند صادرات را کند یا هزینه‌های اضافی تحمیل می‌کنند، از سر راه‌برداشته شود که در این راستا تاکنون ۶۰ درصد از قوانین دست‌وپاگیر حذف شد.
بازار نیوز - سیدجمال مدرسی امروز در نشست خبری تنظیم بازار ارزاق عمومی ایام محرم و صفر در سازمان جهاد کشاورزی استان اظهار کرد: در دوره جدید اجرای قوانین با دو هدف دنبال می‌شود. یکی اینکه بخش بازرگانی در استان با بخش تولید پیوستگی داشته باشد. مساله دیگر این است که تامین بازار با اولویت استفاده از تولیدات داخلی و با حفظ شاخص‌های کیفی و مولفه‌های بازار در راستای اقتصاد مقاومتی انجام ‌شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به سیاست‌های کلان دولت در توسعه صادرات و توانمندی خراسان رضوی در حوزه صادرات، قرار است در جهت تسهیل و تسریع این امر در استان و تولید براساس ظرفیت‌های بازارهای خارجی حرکت کنیم. در واقع هدف ما حرکت به سمت تولیدات مورد نیاز بازارهای هدف است.

مدرسی تصریح کرد: رویکرد تولید ما باید به سمت بازرهای صادراتی پیش رود تا انباشت محصولات صورت نگیرد و بعد رقابت‌پذیری نیز حفظ شود. در این خصوص با بخش خصوصی نیز هم‌اندیشی‌هایی داشته‌ایم و قرار است از چند واحد تولیدکننده و همچنین گمرکات استان بازدیدهای جداگانه‌ای صورت گیرد.

مدیرکل دفتر مقررات و استانداردهای بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: در دو سال اخیر بالاترین رشد اقتصادی در بخش تولیدات کشاورزی صورت گرفته است. در این مدت از نظر ارزش ریالی بیش از ۷۵ میلیارد تومان و از نظر حجم تناژ بیش از ۱۱۵ تن تولیدات صادراتی داشته‌ایم.   

وی با اشاره به مشوق‌های دولت در حوزه صادرات تصریح کرد: دانه‌های روغنی، شیر خشک و روغن خام از مشوق مستقیم صادراتی و لبنیات از مشوق غیرمستقیم برای صادرات برخوردار است. همچنین برای واردات محصول موز و حمایت از تولیدکنندگان داخلی برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است. دولت مصوبه‌ای برای این منظور از دستور گذرانده که براساس آن واردکننده موز اگر ۱.۵ کیلو سیب صادر کند، به جای ۲۶ درصد پنج درصد تعرفه واردات موز پرداخت خواهد کرد. برای این منظور معافیت تعرفه‌ها مقرر شده که هم افزایش صادرات سیب درختی داشته باشیم و هم مازاد محصولات صادر شود.

مدرسی خاطرنشان کرد: همچنین امسال اگر کسی دانه روغنی از داخل خریداری کند، می‌تواند برای واردات روغن خام تعرفه ۱۰ درصدی بپردازد. این رقم در غیراین صورت ۲۰ درصد خواهد بود.   

مدیرکل دفتر مقررات و استانداردهای بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: روند صادرات به صورت افزایشی ادامه خواهد یافت. چالش اصلی ما در توسعه صادرات افت قیمت جهانی اکثر محصولات کشاورزی است. یکی دیگر از این چالش‌ها مساله کشورهای رقیب است که تعداد آن افزایش یافته است؛ با این حال روند محصولات کشاورزی افزایشی است.   

وی اضافه کرد: در راستای اجرای قانون بهبود فضای کسب و کار، حذف مجوزهای غیرضروری نیز در دستور کار قرار گرفته است. البته در جایی که ضرورت باشد حتما باید مجوز صادر شود. در مساله تعرفه‌ها نیز سعی شده ممنوعیت‌ها و افزایش قیمت‌ها در جهت حمایت از تولید داخل باشد.   

مدرسی با بیان اینکه سیاست‌گذاری ما در حوزه بازرگانی ایجاد بستر و ظرفیت برای تولید داخل با رعایت مولفه‌های رقابتی بودن و کیفیت کالاست، تاکید کرد: البته شفاف‌سازی و حذف رانت‌های احتمالی و امضاهای طلایی نیز باید در دستور کار قرار گیرد.
 ایسنا
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: