bazarnews

کد خبر: ۷۶۲۲۴
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۴
نگاهی به رفتار سرمایه گذاران در نماد هایی از این دست به خوبی نشان می دهد که رویکرد آن ها نسبت به تغییرات ایجاد شده و زیان وارد شده به اعتماد عمومی در دو هفته اخیر آنچنان بیراه نبوده و بسیاری از آن ها در مواجهه با صف های فروش اگرچه هیجانی عمل می کنند، اما تصمیماتی ناشی از نبود درک صحیح را در فروش های خود ندارند.

در روز های نزولی اخیر، بسیاری از سهامداران از آن دسته از فروشندگان سهام که در روز های ریزشی بازار، سهام خود را فروخته اند، گلایه کرده اند. در طرف مقابل بسیاری از فعالان بورس این امر را طبیعی می دانند و حفظ سود را برای خریداران سهام منطقی تلقی می کنند.
به گزارش دنیای اقتصاد؛ به نظر می رسد در مواجهه این دو گروه آنچه دعوا ها را عمیق تر کرده تشدید فشار فروش در روز های بعدی معاملات است که به سبب صف نشینی در هر روز تشدید می شود.
عقلانیت یا هیجان؟
رفتار عقلایی؛ این واژه ای است که در بسیاری از متون اقتصادی تبیین و تعریف شده است. این واژه به آن معناست که هر انسانی در جریان تعامل اقتصادی خود با محیط و انتخاب کالا ها و خدمات یا هر آنچه با پول قابل معاوضه است مانند سایر دارایی ها نظیر سهام صورتی از عقلانیت را به خرج می دهد که در آن خدشه ای از کج رفتاری و احساسات زدگی وجود ندارد. با این حال آنچه در عمل اثبات شده حکایت از آن دارد که انسان اقتصادی به عنوان انتخاب کننده میان مجموعه ای از کالا ها و خدمات که مطلوبیت های متفاوتی را برای او حاصل می کند همواره به گونه ای عمل کرده که حداقل بخشی از انتخاب های او اسیر احساس هیجان یا حتی نابخردی بوده است.
این نابخردی اگر چه در بسیاری از زمینه ها حین وقوع قابل بحث و بررسی است با این حال در برخی از موارد نیز آن چنان که در ابتدا به نظر می رسد واضح نمی نماید. چند وقتی است که بازار سهام درگیر فروش های هیجانی شده و بسیاری از تحلیلگران با توجه به اینکه روند کلی بازار سرمایه در طول سال های گذشته به لطف کاهش ارزش پول ملی صعودی بوده است مردم را از فروش سهام خود منع می کنند.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: