bazarnews

کد خبر: ۸۶۱۶۶
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۸
سرپرست اداره ما منابع طبیعی استان اصفهان گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی شاخص‌های توسعه در مناطق عشایری زیر ۵ درصد بوده است که به برکت نظام جمهوری اسلامی این شاخص از ۵ درصد به ۶۰ درصد رسیده است.

مختار اسفندیاری پیش از ظهر امروز در نشست خبری سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان اظهار کرد: در رابطه با جامعه عشایری امام فرمودند عشایر ذخایر انقلاب هستند، پاکی و پاک‌دستی و زحمتکش بودن را می‌توان به جامعه عشایری نسبت داد.

مدیرکل امور عشایری استان اصفهان گفت: رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۷۰ خطاب به مسؤولان فرمودند که «مسؤولان امور عشایر کاری کنند که زندگی آن‌ها به یک رفاه نسبی برسد.»، همه تلاش ما این است که زندگی عشایر و رسم و رسومات آن‌ها را حفظ کنیم.

وی افزود: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی شاخص‌های توسعه در مناطق عشایری زیر ۵ درصد بوده است همچنین آمار در زمینه دسترسی به آب شرب، دکل‌های مخابراتی، بهداشت و درمان و مسکن زیر ۱۰ درصد بوده است که به برکت نظام جمهوری اسلامی این شاخص از ۵ درصد به ۶۰ درصد رسیده است.

اسفندیاری تصریح کرد: هر سیاه چادر عشایری یک کارگاه تولیدی اقتصادی و فرهنگی است که تا شامگاه کار تولیدی و فرهنگی و اقتصادی را انجام می‌دهد.

مدیرکل امور عشایری استان اصفهان بیان داشت: توانمندی جامعه عشایری در زمینه‌های مختلف زیاد است، عشایر در ۶۰ درصد مناطق طبیعی استقرار دارند که سالانه ۴۰ هزار مترمربع صنایع تولید می‌کنند، همچنین سالانه ۷ هزار تن مواد لبنی و ۷۰۰ تن عسل تولید می‌کنند.

وجود ۱۶ کانون بحرانی فرسایش بادی در استان اصفهان

محمدعلی کاظمی نیز در این نشست گفت: منابع طبیعی استان اصفهان از مجموع ۱۰.۷ میلیون هکتار سطح استان، ۹.۸ میلیون هکتار را به خود اختصاص داده است که بالغ بر ۹۰ درصد سطح استان است که از مجموع ۹.۸ میلیون هکتار ۴۰۳ هزار هکتار جنگل است.

سرپرست اداره ما منابع طبیعی استان اصفهان گفت: ۳۰ میلیون هکتار مراتع است که ۶۴ درصد وسعت منابع طبیعی استان اصفهان و ۳.۲ میلیون عرصه‌های بیابانی هستند که ۳۲ درصد منابع طبیعی استان را به خود اختصاص می‌دهند.

وی افزود: جنگل‌های استان اصفهان در دو شهر فریدونشهر ۴۰ هزار هکتار و سمیرم ۲۵ هزار هکتار است که جنگل‌های زاگرسی و در امتداد جنگل‌های زاگرسی هستند که از آذربایجان غربی شروع می‌شود و تا فارس ادامه دارد.

کاظمی تصریح کرد: ما در دو شهرستان جنگل طبیعی داریم که ۳۵ گونه درخت و درختچه‌ای داریم و ارزش زیادی در تولید آب و ذخیره منابع آبی در فریدونشهر و سمیرم داریم.

سرپرست اداره منابع طبیعی استان اصفهان ادامه داد: از ۶.۳ میلیون هکتار مراتع ۳ میلیون هکتار مراتع ییلاقی هستند که در غرب استان واقع هستند و در فصل گرم از آن‌ها استفاده می‌شود و مورد استفاده دام روستایی و عشایری قرار می‌گیرند.

کاظمی اشاره کرد: ۳.۳ میلیون هکتار مراتع قشلاقی هستند که در شمال استان قرار دارند و ۲.۱ میلیون واحد دام وابسته به مراتع هستند و دام روستایی و عشایری هستند.

وی خاطرنشان کرد: ۱۶ کانون بحرانی فرسایش بادی را داریم در سطح ۱۵۰۰ هکتار که مورد تهدید قرار دارد که ۳۰۸ هزار هکتار از محدوده کانون بحرانی ۱.۵ میلیون هکتاری را جنگل‌کاری کرده‌ایم و عملیات بیابان‌زدایی را انجام داده‌ایم.

کاظمی تصریح کرد: ۳۰۰ گونه گیاهان دارویی شناسایی شده است که قابل صادرات به خارج کشور است و قسمتی مورد مصرف خوراکی قرار می‌گیرد.

وی در ادامه مطرح کرد: سالیانه ظرفیت تولید ۲۱۰۰ تن گیاه دارویی و صنعتی را داریم و ۵۲۸ میلیارد ریال درآمد دارد و ۲۰۳ هزار نفر ایجاد اشتغال می‌کند که ارزش خوراکی، آرایشی و داروسازی دارد.

کاظمی گفت: با هماهنگی اداره کل ثبت ۲.۸ میلیون سند تک برگ به نام دولت اخذ کردیم که برای جلوگیری از تصرف اراضی ملی بوده است.

سرپرست اداره ما منابع طبیعی استان اصفهان بیان داشت: ۱۸ پروژه از هفته دولت تا به امروز با سرمایه ۲۸۹ میلیارد ریال داشته‌ایم که تمام اعتبارات از محل اعتبارات دولتی تأمین شد، عمده پروژه‌ها در بحث آبخیزداری بوده است.

برچسب ها: شاخص توسعه ، عشایر ، توسعه
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: