bazarnews

کد خبر: ۹۳۰۹۱
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
کارشناسان اقتصادی می گویند: کسانی هستند که می‌گویند اف‌ای‌تی‌اف راهکار اصلی برون رفت از مشکلات است. بدون آن همکاری با بانک های دنیا دست کم در سطح روسیه، چین، هند، ترکیه و اروپا ممکن نیست.

اولین نشست اقتصادی خبرآنلاین در خصوص موضوع اف‌ای‌تی‌اف در کلاب هاوس خبرگزاری خبرآنلاین برگزار شد. در این نشست جمعی از کارشناسان اقتصادی، بانکی و سیاسی نظرات خود را در خصوص مزای و مضرات پیوستن به این کنوانسیون اعلام می کنند.

محمد مهاجری، فعال رسانه ای اصولگرا در این نشست اعلام کرد: دو بحث مهم در باب موضوع اف‌ای‌تی‌اف از سوی سه گروه مطرح شده است. گروه اول کسانی هستند که می‌گویند اف‌ای‌تی‌اف راهکار اصلی برون رفت از مشکلات است اما گروه دوم گمان می‌کنند اف‌ای‌تی‌اف فقط برای ما ساخته شده و مدعی هستند این کنوانسیون فقط با این هدف ساخته‌اند تا حال ما را بگیرند. در این میان گروه دیگری هستند که می‌گویند با وجودی که اف‌ای‌تی‌اف به نفع کشور است ولی حاضر به دفاع نیستند چون محافظه کارند. برخی افراد عالم هم ایرادهایی وارد می کنند که وارد است ولی آن‌طوری نیست که بنیان اقتصاد کشور را از بین ببرد یا اطلاعات کشور را به آن طرف دنیا ببرند.

پس از سخنان حسن لاسجردی، مدیرمسئول خبرگزاری خبرآنلاین درباره اهمیت اف‌ای‌تی‌اف، سید حمید حسینی، دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق و فعال اقتصادی در سخنانی به پیشینه اف‌ای‌تی‌اف اشاره کرد و گفت: این کنوانسیون بارها مورد بازنگری قرار گرفت و پس از اتفاقاتی که در سال ۲۰۰۱ در آمریکا رخ داد، این کشور حق پیشگیری، پیگیری و جلوگیری از تروریسم را به خود داد و روی اف‌ای‌تی‌اف اثر گذاشت و قوانین آن را سخت‌تر کرد.

 این فعال اقتصادی توضیح داد: این امر اف‌ای‌تی‌اف را تبدیل به سازمانی مورد قبول سازمان ملل کرد. از سوی دیگر بانک جهانی و اینترپل نیز در آن حضور دارند.

وی با اشاره به اینکه اگر نخواهید رویه‌هایی که استاندارد شده را بپذیرید، نمی توانید کاری پیش ببرید، گفت: ما می‌گوییم در تجارت و اقتصاد هم منافع داریم و هم امتیاز. پس در این حوزه قطعا باید چیزی را بدهید و چیزی را بگیرید.

 وی در توضیح این مطلب ادامه داد: باید در مجموع دید منافع عضویت در اف‌ای‌تی‌اف برای اقتصاد کشور بیشتر است یا هزینه‌هایش؟ همین قرارداد با چین را مد نظر قرار دهید، در اصول سیاست خارجی چین این نکته لحاظ شده است که تمامی اصول مورد تایید سازمان ملل را قبول دارند. اگر ما اف‌ای‌تی‌اف را نپذیریم، چین نمی‌تواند در بلندمدت با ما همکاری کند.

او با اشاره به سخنان رییس جمهوری گفت: ایشان اعلام کرده است که تحریم‌ها شکسته شده و به زودی به توافق می‌رسیم. نکته مهم اینجاست که برخی اعتقاد داشتند حتی در زمان تحریم ما می‌توانستیم از عضویت در اف‌ای‌تی‌اف بهره‌مند شویم چرا که امکان فعالیت و همکاری با چین، روسیه، هند و دیگران را داشتیم.  

او گفت: فکر می‌کنم باید هر چه سریعتر با خبرهای خوشی که در حوزه حل مشکلات ما با جهان به گوش خواهد رسید، اف‌ای‌تی‌اف را بپذیریم. اگر ما جزو اف‌ای‌تی‌اف نشویم و مذاکراتی که باید هر ۴ ماه یک بار انجام دهیم را نتوانیم به نتیجه برسانیم قاعدتا ضرر خواهیم کرد چرا که امکان بهره‌مندی از منابع مالی دنیا و ماوده مالی با جهان را نداریم و همکاری با بانکهای دنیا دست کم در سطح روسیه، چین، هند، ترکیه  و اروپا ممکن نیست.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: