bazarnews

کد خبر: ۹۴۳۵۵
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۳
کلاهی صمدی، عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه بازار هنوز سردرگم است، می‌گوید: در همه جای دنیا ۸۰ درصد بورس در اختیار شرکت‌های سرمایه گذاری است و تنها ۲۰ درصد بازار در اختیار اشخاص است.
سرمایه چند وقتی است که سبز پوش شده است. شاخص بازار که تا حدود یک میلیون و ۵۰ هزار واحد هم ریزش کرده بود هفته گذشته به یک میلیون و ۲۵۴ هزار واحد رسید. برخی از کارشناسان بازار سرمایه بر این باورند که روند روبه رشد بازار هر چند کم رمق در روزهای آینده هم ادامه خواهد داشت. به نظر می رسد که اعتماد از دست رفته با بازار کم کم در حال بازیابی است و آمارهای اعلامی از رشد جذب نقدینگی خبر می دهد؛ با این وجود نگرانی ها نسبت به آینده بازار سهام همچنان ادامه دارد.

«علیرضا کلاهی صمدی» عضو اتاق بازرگانی تهران که معتقد است سرمایه گذاران باید از اتفاقات سال گذشته بورس درس گرفته و دیگر بی گدار به آب نزنند، به خبرگزاری «بازار» می گوید که بازار فعلا در حالت سردرگم به سر می‌ برد و نمی‌ داند که گشایش سیاسی خاصی برای اقتصاد کشور رخ می‌ دهد یا نه؟

به گفته این کارشناس اقتصادی، برای فعالیت در بازار سرمایه به دانش و آگاهی نیاز است و بیشترین زیان متوجه افراد ناآگاه بورس شده است.

خطر زیان در کمین خرید و فروش های شخصی
او با بیان اینکه در کل ماجرای بورس یک سری ندانم کاری ها و اشتباهات فاحشی را از سوی مسئولین کشور شاهد بودیم، ادامه داد :به روسای سازمان های بورس هشدار داده بودیم که مردم را از ورود شخصی به بورس بر حذر کنید، چرا که عموم مردم دانش لازم برای سرمایه گذاری مستقیم را ندارند. حتی اگر دانش کافی را هم داشته باشند، فرصت زیادی برای بررسی صورت های مالی شرکت ها نیاز است که به طور قطع یک فرد به تنهایی نمی تواند آن را انجام دهد.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه اگر عمده خرید و فروش ها در بورس سازمانی بود، سهامداران چنین زیان سنگینی را متحمل نمی شدند، توضیح داد: منظورم از سازمانی بودن خرید و فروش ها، فعالیت حقوقی ها نیست. بلکه منظورم افزایش سهم و مشارکت بازار گردان ها، صندوق های سرمایه گذاری و موسسات مالی و اعتباری هستند.

کلاهی به تجربه دیگر کشورها در این حوزه اشاره کرد و گفت: در دنیا معمولا ۸۰ درصد نقدینگی بازار سرمایه در اختیار این نهادها بوده و ۲۰ درصد در اختیار سهامداران شخصی است. اما این رویه در ایران کاملا برعکس بود و تنها ۲۰ درصد سهام توسط سازمان هایی همچون بازار گردان ها خرید و فروش می شود. همین مساله موجب خرید و فروش های ناآگاهانه و هیجانی شده است.

دو ابهام بزرگ بورس
بخشی از سهامداران ظرف ماه‌ های گذشته اعتماد خود را به سیاست‌ های دولت در قبال بورس از دست داده بودند. اما ابراهیم رئیسی، در نخستین نشست خبری‌اش موضع مخالفی با دولت دوازدهم در پیش گرفت و با بیان اینکه بورس قلک دولت نیست تأکید کرد که اعتماد را به بورس بر می‌ گرداند.

به اعتقاد کارشناسان سهامداران گمان می‌ کنند که تغییر سیاست‌ ها توسط دولت جدید بتواند تأثیر مثبتی را در این بازار داشته باشد و روند کلی بازار را با کاهش نوسان همراه کند. پیش از این محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم گفته بود: پیش‌بینی‌ها این است که بلافاصله پس از انتخابات‌۱۴۰۰ شاهد بازگشت اعتماد مردم به بورس و سبز شدن شاخص بورس خواهیم بود. با وجود آنکه به‌ نظر می‌ رسد بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری سهامداران نگاه مثبتی به تغییر دولت پیدا کرده‌اند اما کلاهی عضو اتاق بازرگانی تهران می گوید که هنوز ۲ ابهام بزرگ یعنی مذاکرات هسته‌ای در وین و سیاست‌های اقتصادی دولت ازجمله موضوعاتی هستند که می‌ توانند رشد شاخص‌ های بورس را با چالش مواجه کند.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: