bazarnews

کد خبر: ۹۵۹۱۵
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
این روز‌ها استخراج ارز‌های دیجیتالی نسبت به گذشته با سرعت بیشتری درحال انجام است و این در حالی است که بسیاری از فعالان این حوزه تنها سود این تجارت را می‌بینند و نسبت به حفره‌های امنیتی این تجارت کاملا بی‌خبرند.

گروه بازار‌‎دیجیتال بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ استخراج ارز‌های دیجیتال، تجاری محبوب، اما در سایه‌ای که می‌تواند برای فعالان حاضر در این حوزه، چالش‌های متعددی را برای ادامه فعالیت ایجاد کند؛ «امنیت بستر‌های استخراج ارز‌های دیجیتالی» جزو یکی از مولفه‌های چالش برانگیزی است که می‌تواند در مرحله نخست به راحتی ذهن افرادی که خواهان ورود به این حوزه هستند را به خود درگیر سازد.

با وقوع انقلاب دیجیتال در سال ۱۹۸۰ میلادی، زندگی بشر وارد مرحله تازه‌ای از رشد و تعامل شد و آهسته آهسته داده‌های اینترنتی و فضای مجازی عهده دار نقش‌های کلیدی در زندگی انسان شدند.

بر اساس آخرین اطلاعات بدست آمده، استخراج ارز‌های دیجیتال  از اواسط دهه ۹۰ میلادی شروع شده و در حال حاضر این مسئله مورد استقبال مردم جهان در تمامی کشور‌ها قرارگرفته است.

 البته باید خاطر نشان کرد که موضوع استخراج ارز‌های دیجیتالی هنوز تبدیل به یک موضوع اقتصادی جهان شمول نشده و منظور از استقبال مردم جهان این است که تجارت و استخراج ارز‌های دیجیتالی در حال حاضر به شکل پراکنده‌ای در جهان در حال اجرا است.

آیا سرمایه گذاران برای حضور در حوزه ارز‌های دیجیتال از امنیت کافی برخوردار هستند؟

شاید طی این سال‌ها در خصوص هکر‌های اینترنتی و موارد متعدد سرقت‌هایی که از حساب‌های بانکی و اطلاعات شخصی افراد که در بستر فضای مجازی انجام شده اخبار و مطالب گوناگونی را شنیده باشید؛ با توجه به ابعاد مختلف این مسئله، باکمی دقت در این موضوع متوجه شکننده بودن امنیت فضای مجازی برای کاربران این فعالیت اقتصادی می‌شوید.

بستر بازار ارز‌های دیجیتالی مبتنی بر فضای مجازی است و همین موضوع تبدیل به پاشنه آشیلی برای این تجارت تبدیل شده است؛ بسیاری از کارشناسان حوزه فضای مجازی و حتی برخی از اقتصاددان‌ها بر این اصل اعتقاد دارند که به دلیل ماهیت مجازی بودن بازار ارز‌های دیجیتالی، این تجارت الکترونیک در مقابل حمله هکر‌های مجازی و مخاطرات اینترنتی به شدت آسیب پذیر است.

 حقیقت این است که اگرچه امروزه استخراج ارز‌های دیجیتالی به یکی از سودآورترین تجارت‌های دنیا تبدیل شده، اما به دلیل زیر ساخت‌های  غیرشفاف و ناامن این تجارت، بسیاری از سرمایه گذاران واقعی سعی می‌کنند در قبال حوزه رمزارز‌های دیجیتالی کمی محتاطانه برخورد کنند.

 در این راستا «سهیل تقوی» کارشناس فضای مجازی در گفتگو با خبرنگار بازارنیوز به چالش‌های امنیتی و ساختار بازار ارز‌های دیجیتالی در بستر فضای مجازی اشاره کرد وگفت: در حال حاضر تقریبا تمامی حوزه‌های تجارت جهانی وارد مرحله الکترونیزه شده و در این راستا گسترش فضای مجازی تاکنون نقش موثری را در نیمه قرن ۲۱ بر تمامی ابعاد اقتصادی زندگی انسان‌ها گذاشته است.

این کارشناس حوزه فضای مجازی تشریح کرد: علیرغم منافع سرشار این تحول عظیم، طبیعتا باگسترش این مسئله، با گذر زمان تهدید‌هایی هم بروز می‌یابد که در نوع خود می‌تواند باعث به چالش کشیدن تمامی کاربران حاضر در فضای مجازی شود.

 وی در ادامه به وضعیت بستر‌های مجازی که در آن رمز ارز‌های دیجیتالی استخراج می‌شوند اشاره کرد وگفت: در حال حاضر علاوه بر شبکه‌های اجتماعی و استارتاپ‌ها، رمز ارز‌های دیجیتالی یکی دیگر از موضوعاتی پرطرفداری است که این روز‌ها در عرصه فضای مجازی مورد استقبال کاربران فضای مجازی قرار گرفته است.

این کارشناس حوزه فضای مجازی تاکید کرد: علیرغم پیش فرض و دیدگاه‌هایی که اکنون در مورد استخراج رمزارز‌ها وجود دارد باید خاطر نشان کرد این تجارت چندان پرسود نیست و می‌توان این مسئله را در ابعاد متعددی به طور مشروح توضیح داد.

حوزه ارز‌های دیجیتال بسیار پیچیده است

تقوی در ادامه ابراز داشت: امنیت یکی از مهمترین شروط اصلی برای ایجاد سرمایه گذاری و شروع فعالیت اقتصادی است و همه افراد در ابتدا کار به این نکته توجه ویژه‌ای دارند؛ با توجه به آسیب پذیری که فضای مجازی، این فضا بستر مناسبی برای تجارت‌های کلان نیست.

این کارشناس حوزه فضای مجازی تصریح کرد:  البته باید خاطر نشان کرد که فضای مجازی  برای کسانی که با بودجه حداقلی شروع به کار کرده اند تا کنون مناسب بوده و این بستر، فرصت ویژه‌ای برای عرضه و نمایش شغل‌های کوچک بوده است.

 وی در ادامه با اشاره به پیچیده بودن بازار ارز‌های دیجیتالی، هشدار‌هایی را در این خصوص به افراد حاضر در این حوزه داد و در این مورد خاطر نشان کرد:  ارز‌های دیجیتالی پیچیدگی مخصوص خود را دارد و به واسطه چنین مولفه‌ای هر کسی که نسبت به این موضوع از علم کافی برخوردارنباشد می‌تواند درمعرض خطرات متعددی من جمله نابودی سرمایه رو به رو باشد.

 این کارشناس حوزه فضای مجازی درمورد این مولفه بیان داشت: ذیل این مسئله، بازار ارز‌های دیجیتالی هم به مانند بورس نیازمند فراگیری نکات و اطلاعات اولیه‌ای است که سرمایه گذاران باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند؛ در حال حاظر مهم‌ترین تفاوت، مبنا و اساس این دو بازار است به طوری که مبنای بازاری بورس کاملا مشخص است و در صورت بروز هر گونه مشکل سرمایه گذار می‌داند که از طریق کدام مرجع پیگیری‌های لازم را انجام دهد، اما مبنای بازار‌های ارز‌های دیجیتالی کاملا مبهم و در مواقع بروز مشکل سرمایه گذارنمی تواند اقدامی کند.

«صرفان غیر مجاز» آتش بیاران معرکه حوزه ارز‌های دیجیتالی

تقوی در ادامه تاکید کرد: وضعیت بازار ارز‌های دیجیتالی به گونه‌ای است که ما عملا در یک فضای بین المللی و در یک چارچوب فراملی به فعالیت اقتصادی می‌پردازیم؛ یقینا به میزان گستردگی چنین فضایی تهدیدات آن نیز بیشتر و بین المللی‌تر خواهد شد.

 وی هشدار داد: درحال حاضر جمهوری اسلامی ایران تحریم است  و به همین دلیل در عرصه بین المللی بازار ارز‌های دیجیتالی سرمایه گذاران ایرانی مجبورند با صرافی‌های غیرمجاز و یا با صرافی‌هایی که هویت جعلی دارند به تعامل بپردازند. تا کنون این گونه تعاملات نتیجه خوبی به همراه نداشته و این صرافی‌های غیر مجاز از مشتریان خود کلاه برداری‌های کلانی کرده اند.

ارز‌های دیجیتالی در وضعیتی مبهم

 تقوی در ادامه به وضعیت ساختار ارز‌های دیجیتالی اشاره کرد و گفت: بازار ارز‌های دیجیتالی ساختار غیر شفافی دارد که به واسطه چنین مولفه‌ای باعث شده است که گروه‌های تبهکار، برخی از سلسله فعالیت‌های غیرقانونی خود مانند پولشویی را تحت پوشش این فعالیت ادامه دهند

 این کارشناس حوزه فضای مجازی ضمن تشریح رویکرد دولت‌ها در مقابله با این امر متذکر شد:  به دلیل افزایش این گونه فعالیت‌های اقتصادی غیر قانونی، تاکنون بسیاری از دولت‌ها سعی کردند با روش‌های متعدد به مقابله با این گونه فعالیت‌ها بپردازند و یا حداقل جایگزین مناسب یا سازوکار منسجمی را برای نظارت بر این بستر فراهم سازند.

 وی بیان داشت:  در حال حاضر بسیاری از دولت‌ها با استفاده از تمهیداتی که در خصوص این مسئله در پیش گرفته اند توانسته اند به شکل قبل توجه‌ای شفافیت‌های لازم اقتصادی را افزایش و ازطرفی دیگر فرار‌های مالیاتی را کاهش دهند؛ علیرغم تمامی این تلاش‌ها هنوز هم بسیاری از رمز ارز‌های دیجیتالی به صورت غیر شفاف و پیچیده به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

بلاتکلیفی ایران در مقابله با بیت کوین بازان

تقوی در ادامه به وضعیت رسیدگی به موضوع استخراج ارز‌های دیجیتالی در ایران اشاره کرد و گفت:  در برهه زمانی فعلی وضعیت در ایران به گونه‌ای است که تاکنون هیچ اقدام جدی برای ثبات و نظام‌مند کردن این تجارت انجام نشده و فقط به تازگی نمایندگان مجلس پیش نویسی قانونی را برای این  موضوع تهیه کرده اند.

این کارشناس فضای مجازی درآخر خاطر نشان کرد: علاوه بر این  بانک مرکزی هم تاکنون برای این مسئله تصمیم جدی نداشته و فقط به چندین بخش نامه جزئی بسنده کردهاست؛ حال باید دید که دولت جدید و سیستم مدیریت جدید بانک مرکزی چه رویکردی نسبت به این موضوع در نظر خواهد گرفت.

علیرغم نکات مذکور در خصوص ابعاد مختلف ارز‌های دیجیتالی و تاثیر آن دراقتصاد بین الملل، به نظر می‌رسد این موضوع حتی در  سرزمین و خاستگاه اصلی خود یعنی ایالات متحده آمریکا آنچنان مورد استقبال مقامات این کشور قرار نگرفته و در حال حاضر سیاستمداران آمریکایی  موضع جدی نسبت به این مسئله دارند.

«جنت یلین» رئیس پیشین بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا و وزیر خزانه داری فعلی این کشور همواره اظهارات تندی را در مورد استخراج رمز ارز‌ها داشته و آنگونه که پیداست مقامات این کشور دیدگاه مثبتی به این موضوع ندارند.

 گفتنی است که اخیرا «گری گنسلر» رییس کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا طی مصاحبه با بلومبرگ گفته است که  کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا پیرامون قانون گذاری منسجم برای بازار رمزارز‌ها اقدامات جدی را در پیش گرفته است.

پیش‌تر نیز کمیته خدمات امور مالی آمریکا جلسه‌ای با حضور برخی از سناتور‌ها و نمایندگان مجلس این کشور به همراهگروهی از متخصصان برگزار کرد تا درباره قانونگذاری رمزارز‌ها در آمریکا به گفتگو بپردازند. در خلال این جلسه «برد شرمن» یکی از اعضای عالی رتبه کمیته خدمات امور مالی آمریکا با ایده سرمایه گذاری بر روی رمزارز‌ها به منظور پس انداز برای دوران بازنشستگی اظهار مخالفت کرده و در این خصوص گفته است: رمزارز‌های دیجیتالی بسیار پرنوسان هستند.

وی همچنین افزود: رمزارز‌های دیجیتالی مسئله‌ای هستند که می‌توان روی آن‌ها ریسک کرد، اما بهتر است مردم بر روی بازار بورس سرمایه گذاری کنند تا از حمایت‌های مالی شرکت‌های فعال اقتصادی آمریکایی بهرمند شوند.

پایان پیام//
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: