bazarnews

کد خبر: ۹۶۰۳۶
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک کارشناس اقتصاد کشاورزی در خصوص اولویت‌های وزیر جهاد کشاورزی دولت سیزدهم و چالش‌های پیش رو صحبت کرد.
گروه کشت و صنعت بازارنیوز- محمود جباری؛ «عبدالمجید شیخی» اقتصاددان واستاد دانشگاه آزاد اسلامی در گفتگو با بازارنیوز به موضوع انتخاب وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی و چالش‌های پیشروی وی در وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد وگفت: چینش و انتخاب وزرا خوب بوده و‎ افراد سالم و توانایی را انتخاب کرده‌اند

این استاد‌‎ دانشگاه در ادامه به وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی اشاره و ضمن تاکید بر لزوم داشتن تجربه و سابقه کاری در این بخش گفت: با این حال وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی دولت سیزدهم در ماه‌های اخیر رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس بوده و در جریان مسائل و مشکلات بخش قرار گرفته و این زمینه خوبی برای فعالیت آینده ایشان است.

این کارشناس اقتصادی در ادامه نقد‌هایی را به وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی وارد کرده و با تشریح این نقد‌ها گفت: وزیر پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی دراین مدت به واسطه جایگاه خود، تسلط کافی به مسائل حوزه کشاورزی پیدا کرده است؛ چرا که ماهیت این جایگاه به گونه‌ای است که محل رجوع مسائل کشاورزی است. البته نقد‌هایی درارتباط با برخی کم اعتنایی ایشان به برخی از مسائل نیز وجود دارد از جمله:

۱. پیگیری جدی قانونی کردن ساخت و ساز‌ها و ویلا‌های غیرمجاز در اراضی کشاورزی و دفاع اساسی از طرح مربوطه در کمیسیون

 ۲. عدم معرفی مسوولان وزارت جهاد کشاورزی که با تخلف و ترک فعل، بحران نهاده‌های دامی را ایجاد کردند به کمیسیون اصل ۹۰ و عدم برخورد جدی با آنها، با وجود نامه‌نگاری‌ها و گزارش‌های متعدد مراجع کارشناسی

۳. عدم تمرکز بر مسائل اساسی‌تر بخش کشاورزی در کمیسیون  مربوطه

۴. عدول از موضع مصالح مردم و مواضع علمی تحت فشار برخی نهاد‌ها (مانند نظام مهندسی کشاورزی، نظام دامپزشکی)

۵. اهمال در گنجاندن برخی از تصویب رساندن مسائل علمی و کارشناسی درطرح امنیت غذایی  که البته به تصویب هم نرسید.

6. بعضا اتکا به روابط بجای پیگیری متعهدانه ضوابط

7. ترجیح مسائل حوزه انتخابیه بر مصالح ملی بخش کشاورزی

8.تنگ کردن زمینه برای حضور متخصص انقلابی در کمیسیون کشاورزی.

وی ادامه داد: برای تمام وزرا باید‌هایی را مدنظر دارم که در این میان این باید‌ها را در برنامه بعضی از وزرا نمی‌بینم، اما در کل ما به رئیس جمهوری اعتماد کامل داریم و وی در ابتدای معرفی وزرا هم خاطر نشان کرد که چنانچه فردی غیرصحیح یا ضعیف عمل کرد، هیچ تقیدی به ابقای آن فرد در آن مسند نیست؛ در این راستا رئیس جمهور می‌تواند آن فرد را اصلاح کند و یا اگراصلاح پذیرنباشد او را کنارزده و فرد بهتری را انتخاب کند.

این کارشناس حوزه اقتصاد کشاورزی درمورد انتقاد‌های خود به وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: با اطلاع از نوع عملکرد وزیر پیشنهادی، می‌دانم وی برخی از مسائل را بدون تامل از کنارشان می‌گذرد؛ البته باید خاطرنشان کنم که با رفع این کاستی‌ها وی قادر خواهد بود مسائل بخش کشاورزی را ارتقا دهد و بهتراست وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی نسبت به مسائل فوق الذکر اعتنای بیشتری کند.

ماموریت‌های وزیرپیشنهادی جهاد کشاورزی چیست؟

شیخی درادامه به نقاط ضعف برنامه وزیرپیشنهادی جهاد کشاورزی اشاره و ضمن تشریح اولویت‌های پیش روی وزارت جهادکشاورزی گفت: اولویت نخستین وزیر جهادکشاورزی پیگیری تولید محصولات ارگانیک (طبیعی) است؛ در خصوص این مسئله باید این نکته را خاطرنشان کرد  که طی نمونه گیری انجام شده در حدود ۱۰ سال پیش از ۲۵ محصول کشاورزی موجود در میادین میوه و تره بار  نتیجه حاصله این بوده که بدون استثناء همه اقلام آلوده به سموم بوده اند؛ بنابراین با توجه به این مسئله تولید طیّب وسالم محصولات کشاورزی موضوع  بسیارفراگیری است.

این کارشناس مسائل اقتصاد و کشاورزی تاکید کرد: در حال حاظر موضوع «بیوتروریسم» مسئله‌ای است که وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی باید به دقت به ان توجه داشته باشد و این مسئله تنها ازطریق جلوگیری از تولید، واردات، ذخیره سازی و مصرف محصولات تراریخته محقق می‌شود.

 وی ادامه داد: یکی دیگر ازماموریت‌های مهم وزیر پیشنهادی جهادکشاورزی، پیاده سازی الگوی صحیح عرضه، تقاضا و مصرف آب است؛ وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی موظف است برای اجرای این ماموریت کارگروه تخصصی را مشترکاً بین وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو، سازمان محیط زیست و حتی وزارت صمت تشکیل دهد تا از طریق یک هماهنگی بین دستگاهی بتواند  یک الگوی صحیح هم افزایی آب را در کشور پیاده کند.

 شیخی در ادامه گفت: الگوی آب مقدمه پیاده سازی «الگوی صحیح کشت» است. در راستای تحقق الگوی صحیح کشت باید بحث خلق تشکل‌های تعاونی تولیدی به طور جدی دنبال شود چرا که از این طریق می‌توان خلاء‌های موجود در بازار را پرکرد؛ علاوه براین «تجمیع اراضی خرد» نیز یکی دیگر از مباحثی است که وزارت جهاد کشاورزی باید آن را از طریق اصلاح  و تکمیل قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی دنبال کند.

 این اقتصاددان افزود:درحال حاضر ما قانونی تحت عنوان «ممانعت ازخرد شدن اراضی» داریم و برای حل این مسئله نیاز به قانون جدیدی داریم که اراضی خرد شده را تجمیع کند تا ازطریق آن بهره وری تولید محصولات کشاورزی را بالا ببرد.

«باغ‌شهرها» ایده‌ای راهبردی برای تامین نیاز روغن کشور

 شیخی در ادامه به طرح ایجاد باغ شهر‌ها توسط وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد وگفت: این طرح می‌تواند با محوریت کشت درختان زیتون اجرا شود؛ اکنون ما ۹۰ درصد روغن خوراکی خود را وارد می‌کنیم؛ وزارت جهاد کشاورزی روشی را که در این چند سال با بهانه خود کفایی وافزایش تولید (که شعار خوب و هدف بسیار با برکتی است) انتخاب کرده روش مناسبی نبوده.

این کارشناس حوزه کشاورزی تصریح کرد: ما نباید با توجه به تنش آبی، خشکسالی ومشکلات متعددی که برخی از اراضی دارند به سراغ تولید روغن از طریق زراعت برویم بلکه باید این مسئله را درسطوحی دیگر و با استفاده از شرایط متناسب آب و هوایی، اقلیم و ناهمواری‌هایی همچون دامنه کوه‌ها و یا روستا‌ها حل کنیم.

 وی خاطر نشان کرد: با کشت زیتون، بنه (پسته کوهی) و بادام تلخ (که روغن آن با یک فیلتراسیون شیرین و قابل خوردن می‌شود) می‌توان روغن مورد نیاز کشوررا بصورت درختی تامین کنیم؛ در نتیجه می‌توان زمین‌هایی را که به کشت دانه‌های روغنی، چون به کلزا و آفتاب گردان  اختصاص یافته را برای تولید محصولات اساسی همچون گندم و جو اختصاص دهیم.


تمرکز بر بخش‌های مختلف دامداری، نقطه قوت برنامه ویز پیشنهادی جهاد کشاورزی

شیخی در ادامه به نقاط قوت برنامه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی اشاره کرد وگفت: البته نکات خوبی هم در برنامه وزیر پیشنهادی وجود دارد که  قابل تامل است؛ پرورش شتر بسیار اقتصادی است وبا توجه به وسعت بیابانی که ما در کشور داریم می‌تواند آثار مفیدی را برای کشور محقق سازد.

این استاد دانشگاه همچنین خاطر نشان کرد:وزیرپیشنهادی جهادکشاورزی در حوزه دامداری هم بایستی برای توسعه صنعت گاومیش داری، بزنجدی، گاو دشتیاری که دام‌های بومی هستند نیز اقدامات مهمی انجام دهد و بطور کلی باید بر روی صیانت و احیای ذخایر ژنتیکی کشور برنامه خود را  متمرکز کند.


باید برای ذخیره سازی آب به سمت «آبخوانداری» حرکت کنیم

 شیخی درادامه به چالش‌های موجود کشور در خصوص تنش‌های آبی اشاره کرد وگفت: در قوانین و سیاست‌های کلی کشور در مورد آب آمده است که بایستی به فعالیت‌های بومی آبخیز داری و آبخوان داری پروژه‌های تولید، مهار، ذخیره سازی و مصرف آب در واقع اهمیت داده شود و درچندسال گذشته مخصوصا دردولت‌های بی تدبیرو ناامید از رحمت خدا واصلاحات دروغین و دولت سازندگی به فعالیت‌های آبخوان داری و آبخیز داریی اهمیتی داده نشد.

این استاد استاد دانشگاه افزود: درحال حاضر بهترین روش برای ذخیره آب، به جای ذخیره سازی، روسطحی آب و ساخت سد‌های بتونی پیگیری و احداث پروژه‌های آبخوان داری و آبخیز داری است؛ میزان تبخیر آب در پشت سد‌ها حدود۱۲ تا ۱۶ درصد است و این در حالی است که تبخیر آب در روش ذخیره سازی آب با روش‌های آبخوان داری وآبخیز داری حدود ۲ درصد است.

وی تشریح کرد: همچنین با توجه به وجود ۲۰۰۰ کیلومتر مرز آبی با دریا میتوانیم به واسطه انرژی‌های تجدید پذیر همچون انرژی خورشیدی، انرژی باد و انرژی امواج، گاز در حال اشتغال همراه با استخراج نفت بر سر چاه‌ها می‌توانیم از دستگاه‌های آب شیرین کن در کنار خلیج فارس و دریای عمان استفاده کنیم واز این طریق آب شیرین تولید کنیم.

 
برای تقویت ذخیره ژنتیکی، باید پرورش مرغ لاین را ارتقاء دهیم

شیخی در ادامه یه چالش‌های موجود برای پرورش مرغ لاین اشاره کرد وگفت:ما در حال حاضر وابسته به نژاد راس انگلیسی هستیم و مسلما اگر انگلیسی‌ها در این تجارت نفعی برایشان نداشت و ضرری متوجه ما نمیشد آن‌ها این نژاد را در اختیار ما نمی‌گذاشتند.

این کارشناس حوزه کشاورزی افزود: ما همواره باید به دنبال صیانت از ذخایر ژنتیکی کشورباشیم پس در نتیجه وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی باید به دنبال اشاعه مرغ آرین باشد چرا که این مسئله می‌تواند در حوزه ذخایرژنتیکی ما را به خود اتکایی و خود کفایی و صادرات برساند. قدرت بازدارندگی ما را در اقتصاد مقاومتی بالا ببرد.

وی تشریح کرد: اکنون ما به عنوان الگویی در منطقه در بین کشور‌های مستضعف قرارگرفته ایم و در این راستا مسئولیت فرا منطقه‌ای بر دوشمان است؛ ضمن اینکه بعد از بیداری اسلامی تمام نگاه‌ها به سمت ایران است وغربی‌ها الان منتظرند که کلید واژه جدید اقتصاد مقاومتی سرنوشتش به کجا کشیده می‌شود و چه نتیجه‌ای خواهد داشت.

 شیخی در آخرتاکید کرد: بنابراین ما نباید در مسائل راهبردی و اساسی به بیگانگان (ولواینکه بهره وری کمتری داشته باشیم) متکی باشیم؛ اکنون مسئله مهم این است که ما متکی به خود باشیم تا بتوانیم در آینده مبداء صادراتی محصولات برای بسیاری از کشور‌های منطقه‌ای و تحت تحریم قرار بگیریم.


 پایان پیام//
خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: