bazarnews

کد خبر: ۹۶۲۶۳
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۱
افراد بسیار زیادی هستند که به دلیل مشکلات و بیماری هایی که دارند، مجبور به استفاده از کپسول اکسیژن ۴۰لیتری بالن گاز هستند.

افراد بسیار زیادی هستند که به دلیل مشکلات و بیماری هایی که دارند، مجبور به استفاده از کپسول اکسیژن ۴۰لیتری بالن گاز هستند. به عنوان مثال کسانی که دارای بیماری های قلبی و یا ریوی هستند، مجبور هستند تا از کپسول اکسیژن استفاده بکنند و میزان اکسیژنی که از هوای معمولی تنفس می کنند، نمی تواند برای آن ها و بدنشان کافی باشد. استفاده از اکسیژن اضافی و کپسول اکسیژن می تواند باعث حل این مشکل بشود. یکی از مشکلاتی که هنگام استفاده از کپسول اکسیژن وجود دارد، مقدار اکسیژن باقی مانده در کپسول می باشد. یکی از راه هایی که می توان مقدار اکسیژن باقی مانده در کپسول را مشاهده کرد، رگلاتور اکسیژن بالن گاز می باشد. در این مقاله بررسی شده است که رگلاتور اکسیژن چیست و چه مزایای دارد.

فهرست مطالب:

1- رگلاتور اکسیژن چیست؟

2- رگلاتور اکسیژن چه کاربرد هایی دارد؟

3- ویژگی های رگلاتور اکسیژن

4- نحوه ی نصب رگلاتور اکسیژن

رگلاتور اکسیژن

1- رگلاتور اکسیژن چیست؟

رگلاتور اکسیژن وسیله است که بر روی کپسول اکسیژن نصب می شود و با استفاده از آن می توان مقدار اکسیژن باقی مانده در کپسول و میزان فشار اکسیژن داخل کپسول را مشاهده کرد. رگلاتور اکسیژن با نام مانومتر نیز شناخته می شود. رگلاتور اکسیژن دارای دو گیج یا دو درجه می باشد. یکی از این درجه ها مقدار اکسیژن موجود در کپسول را نشان می دهد و درجه ی دیگر فشار اکسیژن را نشان می دهد. به دلیل این که کپسول دارای درجه ای نیست که بتوان میزان اکسیژن را فهمید، استفاده از رگلاتور اکسیژن گزینه ی مناسبی می باشد. در صورتی که درجه ی رگلاتور بسیار پایین باشد، به این معنی است که کپسول نیاز به شارژ دارد و دیگر قابل استفاده نیست. به عنوان مثال اگر درجه ی فشار به زیر 15 بار برسد، نشان دهنده ی این است که کپسول باید شارژ بشود.

هم اکنون رگلاتور های مختلفی وجود دارند که استفاده می شوند. این رگلاتور ها اندازه های متفاوتی وجود دارند. به عنوان مثال برخی از رگلاتور ها وجود دارند به اندازه ی کف دست می باشند و برخی دیگر نیز اندازه ی بزرگی دارند. این رگلاتور ها تفاوت هایی با هم دارند و از هر کدام به منظور خاصی استفاده می شود.

 

2- رگلاتور اکسیژن چه کاربرد هایی دارد؟

همانطور که گفته شد، با استفاده از رگلاتور اکسیژن می توان میزان باقی مانده ی گاز اکسیژن در کپسول را مشاهده کرد و همچنین این دستگاه فشار گاز داخل کپسول را نیز نشان می دهد. علاوه بر این موارد، رگلاتور اکسیژن کاربرد های دیگری نیز دارد. با استفاده از رگلاتور می توان مقدار اکسیژنی که باید به بیمار برسد را تنظیم کرد. به عنوان مثال می توان تنظیم کرد که اکسیژن با چه آهنگی به جریان بیفتد. رگلاتور های مختلف و با سبک و اندازه های مختلف، کاربرد های خاص خودشان را دارند. اما با وجود تفاوت های اندکی که بین انواع مختلف رگلاتور ها وجود دارد، کاربرد اصلی تمام رگلاتور ها، نمایش میزان اکسیژن و تنظیم آهنگ و فشار گاز اکسیژن می باشد.

رگلاتور اکسیژن

3- ویژگی های رگلاتور اکسیژن

هر رگلاتور اکسیژن باید ویژگی هایی داشته باشد. دانستن این ویژگی ها باعث می شود تا هنگام خرید رگلاتوراکسیژن، رگلاتور مناسبی را برای خرید انتخاب بکنید.  می توان  گفت هر رگلاتور سه ویژگی مهم دارد و در صورتی که این ویژگی ها در رگلاتور وجود داشته باشند، به این معنی است که رگلاتور برای خرید گزینه ی مناسبی می باشد. اولین ویژگی مهمی که رگلاتور ها دارند، جنس بدنه ی آن ها می باشد. از نظر نوع و جنس بدنه، می توان رگلاتور ها را به دو بخش تقسیم کرد. بخش اول رگلاتور هایی هستند که با استفاده از قالب هایی در فشار زیاد تهیه می شوند. به این نوع از بدنه، فُرجد گفته می شود. بخش دوم رگلاتور هایی هستند که جنس بدنه ی آن ها فلزی است و از شکل دادن یک قطعه تهیه شده اند. به این نوع از رگلاتور ها نیز، باراستاک گفته می شود. توصیه می شود تا رگلاتور هایی را بخرید که از جنس فلز باشند و در واقع در جزو رگلاتور های باراستاک باشند. این رگلاتور ها راحت تر نصب می شوند و همچنین تمیز کردن فضای داخلی آن ها، راحت تر از رگلاتور های دیگر می باشد. مزیت دیگری که این نوع از رگلاتور ها دارند، تنگ تر بودن و کوچک تر بودن فضای داخلی آن ها می باشد که باعث می شود آلودگی بسیار کم تری وارد رگلاتور بشود.

همانطور که پیش تر نیز اشاره شد، یکی از کاربرد های رگلاتور، تنظین فشار گاز اکسیژن می باشد. این کار توسط دیافراگم انجام می شود که بخشی از رگلاتور می باشد. جنس دیافراگم نیز در بازدهی رگلاتور و خلوص اکسیژن خارج شده از آن، تاثیر گذار می باشد. دیافراگم ها معمولا از دو جنس می باشند. برخی از دیافراگم ها از جنس نئوپرن می باشند و برخی دیگر از استیل ضد زنگ تهیه شده اند. برای این که خلوص اکسیژن خارج شده از رگلاتور بالا باشد و بازدهی رگلاتور کاهش نیابد، بهتر است تا از رگلاتوری استفاده بشود که جنس دیافراگم آن از استیل ضد زنگ باشد.

یکی از بخش های رگلاتور وجود دارد که به آن سیل گفته می شود. این بخش باعث می شود تا آلودگی ها و نا خالصی هایی که ممکن است در گاز اکسیژن وجود داشته باشند، از گاز جدا بشوند و گاز خالص تر به بیمار برسد. این بخش بین رگلاتور و دیافراگم قرار می گیرد و بهتر است از رگلاتوری استفاده بشود که جنس سیل آن، فلزی باشد. این نوع از سیل ها باعث می شوند تا نا خالصی های بیش تری از اکسیژن جدا بشوند و در نتیجه بازدهی بالا تر می رود.

رگلاتور اکسیژن

4- نحوه ی نصب رگلاتور اکسیژن

نصب کردن رگلاتور کاری ساده نیست و نیاز به آموزش دارد. همچنین بهتر است تا این کار توسط فردی متخصص انجام بشود. در ادامه مراحل نصب رگلاتور بررسی شده است. رگلاتور دارای دو مهره می باشد. این مهره ها در یک سمت رگلاتور قرار دارند و باید بدون هیچ گونه فشاری، به کپسول اکسیژن بسته بشوند. باید توجه بشود  که این مهره ها نباید کج بسته بشوند و یا شل باشند. به هیمن دلیل بهتر است بعد از بسته شدن، با آچار فرانسه مهره ها را سفت تر کنید. بعد از این کار، رگلاتور به کپسول وصل شده است و با باز کردن شیر کپسول، اکسیژن جاری می شود. در صورتی که رگلاتور به درستی بسته نشده باشد، باعث نشت اکسیژن و در نتیجه کم شدن بازدهی می شود. همچنین باعث می شود تا گاز کپسول زود تر تمام بشود.

رگلاتور اکسیژن

جمع بندی: رگلاتور اکسیژن وسیله است که استفاده از آن روی کپسول اکسیژن، ضروری می باشد. با استفاده از رگلاتور می توان فهمید که کپسول چه زمانی خالی شده است و همچنین می توان آهنگ خروج اکسیژن را تنظیم کرد. هر کسی که از کپسول اکسیژن استفاده می کند باید مطالبی را راجع به رگلاتور اکسیژن بداند. در این  مقاله بررسی شد که رگلاتور اکسیژن چیست و به این موضوع که یک رگلاتور مناسب چه ویژگی هایی باید داشته باشد، پرداخته شد.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: