bazarnews

کد خبر: ۹۶۳۲۰
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۹
عملکرد بازار متشکل معاملات ارز ایران در هفته سوم شهریورماه، نشان از ثبت بازده مثبت ۰.۶ درصدی نرخ دلار در این بازار داشت.

گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز- یحیی لطفی‌نیا؛  در این هفته برخلاف هفته گذشته (منفی 4.7 درصد)، روند نرخ ارز در بازار متشکل معاملات ارزی برای دو شاخص دلار و یورو مثبت بود به گونه­ای که دلار با ثبت 0.6 درصدی انتهای هفته نسبت به ابتدای هفته را به پایان رساند. شاخص دلار تمام طول هفته را در کانال 26 هزار تومان قرار داشت. این در حالی است که هفته گذشته دلار با بازده منفی 4.7 از کانال 27 هزار تومان به کانال 26 هزار تومان حرکت کرد.

با وجود بازده مثبت 0.6 درصدی برای دلار در بازار متشکل معاملات ارزی در این هفته شاهد افزایش میانگین حجم معاملات دلار (7.2 میلیون دلار) نسبت به هفته گذشته (6.1 میلیون دلار) بودیم. در واقع افزایش حجم معاملات در این هفته زمینه­ساز جلوگیری از روند افزایش دلار در این بازار شده است. این در حالی است که وضعیت حجم معاملات برای یورو در این هفته (1.1 میلیون یورو) نسبت به هفته گذشته (1.2 میلیون یورو) کاهشی بوده است. همین کاهش حجم معاملات یکی از عوامل اثرگذار بر افزایش حداقلی نرخ شاخص یورو شده است (به نمودارهای (1) و (2) مراجعه شود).

در کنار تحولات حقیقی بازار متشکل معاملات ارز ایران که بیشتر مربوط به حجم معاملات است، برخی تحولات و رویدادهای اقتصادی و سیاسی بر این بازار و سایر بازارهای ارز کشور (ثانویه، صرافی ملی، بازار آزاد) اثر گذار بوده است. از جمله مهم­ترین این رویدادها که اثر افزایش بر نرخ ارز را داشت می­توان به 1) اضافه شدن اشخاص جدید به لیست تحریمی آمریکا؛ 2) شایعه رد درخواست سفر احتمالی مدیر کل آژانس بین­المللی انرژی اتمی؛ به عنوان دو سیگنال سیاسی منفی بر بازار ارز و 3) تصویب طرح آزاد سازی واردات خودرو در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به عنوان یک رویداد اقتصادی که قطعاً با افزایش تقاضا ارز، شوک جدیدی به بازار ارز در آینده ایجاد خواهد کرد. در کنار این سه سیگنال منفی وارد بر بازار ارز، شاهد برخی رویدادهای سیاسی با اثرگذاری مثبت بر بازار ارز نیز بودیم، از جمله آن­ها می­توان به 1) بازگشایی مرکز مبادلات ارزی کابل؛ 2) رایزنی رئیس جمهور با برخی کشورهای دوست برای آزادسازی پول­ های بلوکه شده؛ می­توان اشاره کرد.

از جمله عواملی که انتظار می­ رود در هفته ­های آتی  بازار ارز ایران را تحت تأثیر قرار دهد، مباحث مربوط به مذاکرات برجامی و همچنین انتخاب رئیس کل بانک مرکزی کشور است. در واقع با تعیین و تکلیف این دو موضوع می­توان شاهد ثبات نسبی در بازار ارز بود. 

بازار متشکل معاملات ارز ایران در هفته سوم شهریورماه ۱۴۰۰+نمودار

بازار متشکل معاملات ارز ایران در هفته سوم شهریورماه ۱۴۰۰+نمودار

پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: