bazarnews

کد خبر: ۹۶۷۹۰
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸
در گفتگو با بازار نیوز مطرح شد؛
یک کارشناس بازار بورس گفت: اکنون تهدید خاصی در بازار بورس وجود ندارد و با ادامه چنین شرایطی، بازار بورس در فصل پاییز، سبز پوش خواهد بود

گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز-سعید ترکاشوند؛ «سیاوش وکیلی» تحلیلگر وکارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازارنیوز، به وضعیت فعلی و آینده بورس در سه ماه فصل پاییز اشاره و در پیرامون آن گفت: در حال حاضر وضعیت کلی بازار بورس به نحوی رقم خورده است که با موضوعات تهدید کننده خاصی رو به رو نیست و اکنون مشاهده می‌کنیم که یک وضعیت ثبات در این بازار حکم فرما شده است. پیشبینی می‌شود که که در گزارش ۶ ماهه اول سال جاری، تنها برخی از شرکت‌هایی که به دلیل قطعی برق در تابستان، متحمل ضرر شده اند با افت اندک سهام رو به رو شده باشند. درحال حاضر همانگونه که ذکر شد هیچ تهدیدی برای بازار بورس وجود ندارد و پیشبینی می‌شود که روند سبز پوشی بازار سرمایه در شرایط عادی ادامه خواهد داشت.
 
این کارشناس بازار بورس با بیان این که نبود نقدینگی در بازار سرمایه باعث بروز نوسانات کاهشی در این بازار شده است خاطرنشان کرد: درحال حاضر این مسئله به نوعی وضعیت حمایتی از سهام را دچار مشکل کرده است. اگر بخواهم به شکل ریشه به آن بپردازیم باید متذکر شد که علت اصلی این موضوع، ترس و تهدیدی است که بازار سرمایه مواجه است.

وی تصریح کرد: اکنون این اضطراب، ناشی از وضعیت عمومی اقتصاد کشور و مسائلی است که دولت با آن دست و پنجه نرم می‌کند و به همین خاطر وضعیت در بازار بورس کمی ابهام قرار دارد. یقینا با حل بسیاری از چالش‌های اقتصادی، بازار بورس نیز تعیین و تکلیف خواهد شد.

سر رسید اوراق منتشره، میراث بورسی دولت قبل برای رئیسی

وکیلی در ادامه به کسری بودجه شدید دولت و آثار منفی این مسئله بر بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: در حال حاضر همه می‌دانند که دولت با کسری بودجه بسیار بالایی دست و پنجه نرم می‌کند و علاوه بر این مسئله، ۳۵۰ میلیارد تومان سر رسید اوراق منتشر شده از سوی دولت دوازدهم که به دلیل تامین نقدینگی چاپ شده است، تبدیل به چالش دیگری برای دولت جدید در بازار بورس شده است.

این کارشناس حوزه بورس با بیان این که سر رسید این اوراق منتشره می‌تواند فشار دوچندانی را بر روی دولت جدید وارد کند گفت: دولت جدید باید توجه ویژه‌ای برای حلال سر رسید اوراق منتشره داشته باشد. اکنون با توجه به ترسی که در بازار ایجاد شده، فعالان بازار بورس بر این باورند که دولت مجبور است با استفاده از روش‌های مختلفی کسری بودجه خود از طریق برداشت از شرکت‌های بورس و با استفاده از قوانین تعرفه‌ای تامین کند که همین امرباعث کاهش سودآوری شرکت‌ها می‌شود.

وی تاکید کرد: اکنون مسئله مهم این است که دولت برای حل مشکلات بازار بورس باید توجه ویژه‌ای به تحلیل کارشناسان اقتصادی و بازار سرمایه داشته باشد چرا که هر گونه اقدام اشتباه از سوی دولت در بازار سرمایه، ممکن است این بازار را در سایه بی اعتماد و گریز سهامداران قرار دهد که این امر موجب آسیب پذیری بورس می‌شود.
این تحلیلگر بازار سرمایه خاطرنشان کرد: دولت در برنامه‌های اقتصادی خود اشاره ویژه‌ای به حمایت و تکیه بر بازار سرمایه داشت و اکنون به مرور زمان و همزمان با جا افتادگی دولت، شاهد اقدامات و اهداف مثبت دولت جدید در بازار سرمایه خواهیم بود؛ دولت سیزدهم قطعا اقدامی نخواهد کرد که منجر به وحشت و عدم شفافیت در بازار بورس شود.

با حل مسئله کسری بودجه، دولت از بهره مالکانه منصرف خواهد شد

وکیلی در ادامه به تعیین و تکلیف برجام و آثار آن بر بر بازار بورس اشاره کرد و گفت: اکنون تنها موضوعی که در حاشیه وجود دارد، مسائل مرتبط با برجام است و در این راستا همه کارشناسان اقتصادی، نرخ دلار را در بلند مدت کاهشی نمی‌داند و همگی بر این اصل معتقدند که نرخ ارز در همین میزان باقی خواهد ماند. درحال حاضر دولت تمایل جدی برای بهبود وضع معیشتی به ویژه اقشار آسیب پذیر دارد و به دنبال آن است که در این راستا اقدامات اساسی و درستی انجام دهد.

این کارشناس بازر بورس با بیان این که اگر در حوزه برجام نتیجه مثبتی هم محقق شود، آثار زیادی بر نرخ دلار نخواهد داشت، گفت: حل این مسئله تنها می‌تواند گشایش‌های قابل توجهی را در حوزه فروش نفت برای ایران به ارمغان بیاورد که در نتیجه این موضوع تواند مشکل کسری بودجه دولت نیز حل خواهد شد. با تامین کسری بودجه، دولت دیگر نیازی به سود شرکت‌ها و بهره مالکانه نخواهد داشت و نسبت به آن بی توجه خواهد بود و با تحقق چنین مسئله‌ای بازار بورس روند رشد خود را ادامه می‌دهد.

وی در پایان یادآور شد: اکنون علاوه بر رویکرد‌های دولت، باید توجهی هم به مسائل روانی بازار بورس داشته باشیم و در این راستا، سرمایه گذاران باید این نکته را در نظر داشته باشند که با دیدگاه بلند مدت تری نسبت به وضعیت بورس داشته باشند و با هر افت و خیزی سرمایه‌های خود را خارج نکنند. دیدگاه بلند مدت باعث می‌شود که بازار سرمایه از ثبات قابل تاملی برخوردار شود و طبیعات با وجود چنین دیدگاهی، بازار بورس رشد معقول خود را در ماه‌های آینده طی خواهد کرد.


پایان پیام//
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: