گروه بازرگانی بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «سید روح الله لطیفی» سخنگوی گمرک در گفتگو با بازارنیوز به تشریح آخرین وضعیت کامیونهای استوک اروپایی دپو شده در گمرک پرداخت و پیرامون این مسئله اظهار کرد: درحال حاضر برخی از این کامیونها در حال ترخیص شدن از گمرک است، اما سرعت این فرایند به دلیل برخی دلایل غیر موجه، به کندی رو به رو است؛ انتظار ما این بود که این فرایند پس از رفع موانع دولتی با سرعت بهتری انجام شود، اما تا کنون این مسئله محقق نشده است.
سخنگوی گمرک ادامه داد: درحال حاضر سرعت ترخیص این کامیونها به دلیل دو مسئله به کندی بسیار بالایی رو به رو شده است؛ در مرحله نخست، رانندههای کامیون موظف هستندکه پس از اجرای تمامی استانداردها، عوارض دولتی را پرداخت کرده و سپس اقدام به ترخیص کامیون خود کنند؛ در این بین امکان دارد که برخی از رانندگان کامیون توان مالی این را نداشته باشد که در بازه زمانی تعیین شده از سوی دادستانی کشور برای ترخیص کامیون اقدام کنند. درحال حاضر برخی از شرکتها خود به طور تخصصی واردکننده این دست از خودروهای سنگین هستند، اگر این شرکتها به نیابت از رانندگان پول را پرداخت میکردند یقینا این تعداد کامیون استوک به مراتب خیلی زودتر ترخیص میشد.
وی افزود: از سوی دیگر طی فرایند ترخیص کالا، افرادی که از بانکها تخصیص ارز میکنند موظف هستند که ۳۵ درصد ارزش کالا را در بانکها به عنوان وثیقه نگه میدارند؛ اکنون به دلیل تامین منابع مالی ارزی این تعداد کامیونها از منبعی غیر از بانکهای، قرار بر این شده است که به جای پرداخت ۳۵ درصد از ارزش کالا به عنوان وثیقه، فرد میتواند به جای آن چک و یا سفتهای را در بانک به عنوان ضمانت بسپارد.
لطیفی خاطر نشان کرد: این مسئله تنها به این خاطر است گه اگر در آینده مشکلی پیش آمد، بانکهای عامل بتوانند بر اساس آن سند اقدامات لازم را به عمل آورند؛ هفته پیش برخی از بانکهای در بعضی از استانهای کشور، بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر اخذ چک و سفته به عنوان وثیقه را به طور کامل متوجه نشده و یا این که به همان روال گذشته، ۳۵ درصد منابع مالی متقاضی را نزد خود به عنوان وثیقه نگهداشتهاند تا پس از انجام مراحل اداری از آن واردکننده برای ترخیص کالا کد رهگیری دریافت کند.
وی در پایان تاکید کرد: اکنون مشکل قانونی برای این مسئله وجود ندارد؛ این مسئله که برخی از واردکنندگان نمیتوانند منابع مالی را برای ترخصیص این تعداد کامیون تامین کنند دیگر مرتبط با گمرک نیست؛ اکنون توپ در زمین واردکنندگان است چرا که ترخیص این تعداد کامیون تنها در مرحله پرداخت عوارض دولتی قرار دارد؛ اینک از لحاظ قانونی هیج مشکلی برای این کامیونها وجود ندارد و اگر شرکتهای واردکننده و رانندگان کامیون دلیل ممانعت خود برای ترخیص این تعداد کامیون را اعلام نکند، کالاهای آنها نیز به روال گذشته در گمرک متروکه خواهد ماند.
پایان پیام//