bazarnews

کد خبر: ۹۷۸۸۹
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۸
کابین آسانسور یکی از بخش‌های اصلی آسانسور است که مسافران و بار‌ها درون آن قرار می‌گیرند. کابین‌ها از قسمت‌هایی مانند دیواره‌ها، سقف، در و سکویی برای ایستادن مسافران ساخته شده‌اند که هر کدام از آن‌ها دارای ابعاد، ظرفیت و کاربرد متفاوتی هستند.

کابین آسانسور یکی از بخش‌های اصلی آسانسور است که مسافران و بارها درون آن قرار می‌گیرند. کابین‌ها از قسمت‌هایی مانند دیواره‌ها، سقف، در و سکویی برای ایستادن مسافران ساخته شده‌اند که هر کدام از آن‌ها دارای ابعاد، ظرفیت و کاربرد متفاوتی هستند. ظرفیت آسانسور حداکثر بار مجازی است که درون کابین قرار می‌گیرد و با توجه به نوع کاربری و تعداد افرادی که در آن محیط از آن استفاده می‌کنند مشخص می‌شود.

 

ابعاد استاندارد کابین آسانسور، ظرفیت و کاربرد آن

انتخاب تعداد مسافران و ظرفیت کابین‌ها از اصلی‌ترین و مشکل‌ترین تصمیم‌گیری‌ها در ساخت و ساز ساختمان است که انتخاب نادرست آن موجب نارضایتی مسافران می‌شود. طراح آسانسور با بررسی ابعاد چاه آسانسور و محاسبه‌ی دقیق ترافیک، کابینی متناسب با ساختمان مورد نظر طراحی می‌کند. ابعاد کابین آسانسور را معمولاً بر اساس ظرفیت آن‌ها تعیین می‌کنند.

ابعاد استاندارد کابین آسانسوربه میزان رفت و آمد افراد و همچنین محل نصب آسانسور بستگی دارد. این ابعاد باید به گونه‌ای انتخاب شوند تا فضای کافی و مناسب برای حمل بار و افراد وجود داشته باشد و مسافران مدت زمان کمتری در انتظار آسانسور باشند. این ابعاد با حداقل و حداکثر مساحت کابین و حداقل ارتفاع مشخص می‌شوند. در ادامه به بیان مشخصات کابین‌های آسانسور از جمله ابعاد و ظرفیت پرکاربردترین آن‌ها می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.

ابعاد آسانسور 4 نفره

آسانسورهای 4 نفره معمولاً در ساختمان‌های کوچک با واحدهای کم بکار می‌روند و حداکثر وزن 300 کیلوگرم را تحمل می‌کنند. حداقل مساحت داخلی کابین آسانسور 0.79 مترمربع و حداکثر مساحت آن 0.9 مترمربع می‌باشد. عرض 90، عمق 100 و ارتفاع 220 سانتی‌متر از ایده‌آل‌ترین حالت برای ابعاد آسانسور است.

ابعاد آسانسور 6 نفره

حداقل مساحت آسانسورهای 6 نفره  1.17 مترمربع و حداکثر مساحت آن 1.3 مترمربع است. این آسانسورها در دو نوع مربع و مستطیل و در ظرفیت‌های متفاوت طراحی می‌شوند. در ادامه به بیان جزئیات این کابین‌ها می‌پردازیم:

  • کابین مربع شکل و استفاده از درب‌های سانترال، تمام اتوماتیک و نیمه اتوماتیک تلسکوپی

این نوع کابین ظرفیت 450 کیلوگرم را تحمل می‌کند. ابعاد داخل کابین در عرض 110، عمق 110 و ارتفاع 220 سانتی‌متر طراحی می‌شوند و درب طبقات دارای ارتفاع 200 و عرض 80 سانتی‌متر هستند. کابین‌های مربعی شکل از نظر درب در مدل‌های متفاوت دارای ابعاد زیر می‌باشند:

  • کابین مربع شکل مدل تمام اتوماتیک تلسکوپی با درب کشویی: 170*160 سانتی‌متر
  • کابین مربع شکل مدل نیمه اتوماتیک تلسکوپی با درب لولایی: 165*160 سانتی‌متر
  • کابین مربع شکل مدل تمام اتوماتیک سانترال از وسط بازشو: 180*165 سانتی‌متر

 

  • کابین مستطیل شکل و استفاده از درب‌های سانترال، تمام توماتیک و درب نیمه اتوماتیک تلسکوپی

کابین‌های 6 نفره مستطیل شکل در عرض 110، عمق 140 و ارتفاع 220 سانتی‌متر طراحی شده‌اند که دارای ظرفیت 600 کیلوگرم هستند. ابعاد کابین مستطیل شکل از نظر درب:

  • کابین مستطیل شکل مدل تمام اتوماتیک تلسکوپی با درب کشویی: 210*160 سانتی‌متر
  • کابین مستطیل شکل مدل نیمه اتوماتیک تلسکوپی با درب لولایی: 190*160 سانتی‌متر
  • کابین مستطیل شکل مدل تمام اتوماتیک سانترال از وسط بازشو: 200*180 سانتی‌متر

ابعاد آسانسور 8 نفره

ظرفیت آسانسورهای 8 نفره 600 کیلوگرم است و مساحت مفید کابین باید بین 1.45 تا 1.66 مترمربع باشد. عرض 110، عمق 140 و ارتفاع 220 سانتی‌متر ابعاد مناسب و استاندارد برای کابین آسانسورهای 8 نفره است که مساحتی معادل 1.54 مترمربع دارد.

ابعاد آسانسور شیشه‌ای

آسانسورهای شیشه‌ای با توجه به طرح و نوع‌ خود، دارای ابعاد گوناگونی هستند که می‌توان ظرفیت‌های گوناگونی برای آن‌ها در نظر گرفت. برای انتخاب ابعاد آسانسور شیشه‌ای گرد به 30 تا 40 درصد فضای بیشتر نسبت به سایر طرح‌ها نیاز است و همچنین آسانسورهای شیشه‌ای کششی نسبت به آسانسورهای شیشه‌ای هیدرولیکی ابعاد بیشتری دارند.

ابعاد آسانسور برانکاردبر و باربر

آسانسورهای برانکاردبر در بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و برخی از مجتمع‌های مسکونی برای حمل بیمار و یا برای جابجایی بار مورد استفاده قرار می‌گیرند. حداقل اندازه‌ای که برای ابعاد کابین این آسانسورها در نظر می‌گیرند معمولاً 110 سانتی‌متر عرض و 210 سانتی‌متر عمق است. حداقل ارتفاع درب آسانسور190 سانتی‌متر و عرض بازشوی آن باید حداقل 90 سانتی‌متر باشد. آسانسورهای برانکاردبر 1000 کیلوگرم وزن را تحمل می‌کنند که معادل 13نفر ظرفیت نفربر هستند. این آسانسورها باید به گونه‌ای طراحی شوند تا بیمار بوسیله‌ی برانکارد به راحتی بین طبقات جابجا شود. در ارتفاع 30 و 90 سانتی‌متری این کابین‌ها ضربه‌گیرهایی تعبیه شده که به هنگام حمل بیمار با برانکارد از دیواره‌های کابین محافظت نماید.

ابعاد آسانسور ویلچربر

بر اساس مقررات ملی ساختمان، در هر ساختمان باید حداقل یک آسانسور ویلچربر وجود داشته باشد که افراد کم توان از آن استفاده نمایند و به راحتی بین طبقات جابجا شوند. این آسانسورها مجهز به سیستم تراز کف طبقات هستند که به هنگام خروج افراد با ویلچر مشکلی ایجاد نشود. ظرفیت آسانسورهای ویلچربر را 600 کیلوگرم در نظر می‌گیرند که با توجه به این ظرفیت، ابعاد ایده‌آلی که می‌توان برای کابین این نوع از آسانسورها در نظر گرفت حداقل 110 سانتی‌متر عرض و 140 سانتی‌متر عمق است. عرض درب ورودی آن حداقل 80 سانتی‌متر و ارتفاع آن حداقل 190 سانتی‌متر می‌باشد.

 

پایان پیام//

برچسب ها: آسانسور ، کابین ، ابعاد
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: