bazarnews

کد خبر: ۹۷۹۵۰
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۱
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
یک کارشناس بورس گفت: بازار سرمایه دچار بحران بی اعتمادی شده و دولت سیزدهم هم تاکنون در زمینه برگرداندن اعتماد مردم به بورس موفق نبوده است.

گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز- عرفان جابری؛ بهنام صمدی، کارشناس حوزه بورس، در گفتگو با بازارنیوز پیرامون مشکلات اخیر بازار سرمایه، اظهار کرد:  دولت در حال حاضر در زمینه انتشار اوراق بدهی زیاده روی کرده و بدون توجه به شرایط بازار سرمایه، بانک‌ها و صندوق‌ها را مجبور به خرید اوراق بدهی می‌کند که این کار باعث رشد نرخ بهره بین بانکی و همچنین باعث کوچ نقدینگی از بازار سرمایه به سمت بازار بدهی می‌شود. دلیل دیگر مشکلات حال حاضر بورس، ترس سرمایه‌گذاران از دست‌درازی دوباره دولت به منابع شرکت‌ها و سهامداران، با توجه قانون اصلاح بودجه است که این لایحه، ۱۵ آذرماه سال جاری به مجلس ارائه خواهد شد.

وی افزود: ما این وضعیت را در سال ۹۹ هم تجربه کردیم، اما اینکه دولت فعلی هم در حال تکرار این اشتباه است، اصلا قابل قبول نیست. اینکه دولت باید اوراق منتشر کند، منطقی است، اما اینکه بانک‌ها را مجبور به خرید اوراق کند منجر به استقراض دوباره بانک‌ها از بانک مرکزی می‌شود که عملا منجر به افزایش پایه پولی و تورم خواهد شد.

صمدی با تاکید بر این نکته که دولت برای اینکه بتواند کسری بودجه را جبران کند هم به بازار سرمایه صدمه زده  و هم باعث افزایش تورم شده است، تصریح کرد: از نظر بنیادی بازار سرمایه وضعیت مناسبی دارد، قیمت‌های جهانی مثل نفت، مس، روی و آلمینیوم صعودی هستند که نشان دهنده وضعیت بنیادی مساعد بازار است.

وی افزود: بازار سرمایه دچار بحران بی اعتمادی شده و دولت سیزدهم هم تاکنون در زمینه برگرداندن اعتماد مردم به بورس موفق نبوده است. در مسئله قیمت‌گذاری دستوری دولت باید تکلیف خود را با این موضوع روشن کند. دولت برای جبران کسری بودجه باید به سمت واقعی سازی قیمت‌ها برود که البته برای آزاد سازی قیمت‌ها کمی دیر است، اما دولت چاره دیگری ندارد.

پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: