bazarnews

کد خبر: ۹۸۶۷۵
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰
در بازار کسبه‌هایی هستند که به دلیل کمبود نقدینگی، روزمره خود با استفاده از چک انجام می‌دهد و در این میان امکان دارد برخی از این چک‌ها برگشت بخورند؛ درحال حاضر بانک مرکزی، ثبت و اصالت سنجی چک‌ها در سامانه صیاد را روشی مطمئن برای جلوگیری از گسترش چک‌های برگشتی عنوان کرده است.

فیلم| «سامانه صیاد» راه‌حلی برای جلوگیری از صدور چک‌های بی محل

گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «چک» در نظام بانکی کشور به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزار‌های نظام پرداخت شناخته شد است؛ اما در سال‌های اخیر روبه رو شدن افراد با چک‌های برگشتی دید بسیار بدی نسبت به این نوع ابزار پرداختی به وجود آمده است.

طبق آخرین برسی‌ها و بنا بر اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، ۹۷ درصد چک‌های برگشتی پبه دلیل فقدان و یا کسری موجودی پدیده آمده است؛ علاوه بر این و باید خاطر نشان ساخت که پرونده شکایت از افراد صادرکننده چک‌های بی محل یا همان برگشتی، رتبه دوم را در قوه قضاییه به خود اختصاص داده است.


برای جلوگیری از افزایش چک‌های برگشتی، در چند سال گذشته اقدامات متعددی انجام شده است؛ یکی از آن‌ها اصلاحات جدید قانون چک در مجلس بود‎. ‎ در این راستا راه‌اندازی سامانه صیاد ‏از سوی بانک مرکزی از مهم‌ترین راه‌های جلوگیری از افزایش چک‌های برگشتی محسوب می‌شود.


جزئیات آثار مثبت از سامانه صیاد را در کلیپ زیر مشاهده کنید:

پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: