به گزارش بازارنیوز، رضا غلامی کارشناس اقتصادی گفت: بیشتر فعالان بورسی از سهامدار، کارگزار، کارکنان سازمان بورس و مشاوران گرفته تا برخی خودروسازان و ... بسیج شدند تا با فشار رسانه، افزایش قیمت خودرو را عملیاتی کنند. هیچ چیز جز منافع مشترک نمیتواند انگیزه چنین عملیات مشترکی باشد.
به گفته این کارشناس اقتصادی، افزایش قیمت خودروی تولیدی کارخانهها، فاصله قیمت کارخانه و بازار را حذف یا حتی کاهش نمیدهد. شواهد بارها این را تأیید داده است. ولی این سیاست قطعاً قیمت حمل و نقل را افزایش خواهد داد. توجه داشته باشیم که برخی کالاها از مبادی تولید تا مصرف تا 4 بار حمل میشوند. پس افزایش قیمت حمل و نقل قطعاً به معنای تورم بیشتر خواهد بود.
وی افزود: دوم اینکه، افزایش قیمت کارخانه خودرو فقط در یک مرحله منافع سهامداران در بورس را تأمین خواهد کرد و این فرصتی خواهد بود تا فروشندگان فعلی، اشتباه خرید خود را به فروشندگان آینده سهام منتقل کنند. در واقع، تلاش برخی از فعالین بورس برای افزایش قیمت خودرو، تلاش برای رهایی از مخمصه منفی بودن رشد سهام خودروسازها است. توجه داشته باشیم که عمده یک مقطع از این سیاست سود میبرند.
غلامی گفت: طرفداران این سیاست مثل سهامداران، کارگزارن و حتی مشاورین فعال در این حوزه ذینفع هستند و دست کم در یک مقطع از این سیاست سود میبرند.
این اقتصاددان تاکید کرد، دولت محترم میتواند با نزولی کردن روند نرخ ارز ، هم کاهش قیمتها را مشاهده کند و هم فاصله مزبور را کاهش دهد. در واقع، با کاهش نرخ ارز، ریزش قیمتها آغاز خواهد شد که زمان مناسبی برای اجرای این قبیل سیاستها است.
وی افزود، در غیراینصورت تنها التهابات بدون هدف و موقتی به بازار تحمیل میشود و دوباره به شرایط قبل باز میگردیم. البته چون کاهش سیاست نرخ ارز باعث ریزش بازار سهام میشود مورد استقبال و حمایت بورسی ها قرار نمیگیرد حتی اگر به نفع مردم باشد. یعنی عمده تلاشها در راستای منافع گروهها است. بجز اندک دلسوزانی که بدون توجه به این موارد از سیاست افزایش قیمتها حمایت میکنند.