bazarnews

کد خبر: ۱۰۰۴۶۳
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۱:۰۰
تارنمای شبکه خبری سی جی تی ان چین در مقاله‌ای پیرامون مذاکرات وین، نوشت برای جلوگیری از تشدید تنش و حرکت رو به جلو در روند مذاکرات ایران و گروه ۱+۴، ابتدا آمریکا باید با لغو تحریم‌ها، گام اول را بردارد و زمینه را برای پیشرفت دیگر مسائل مورد بحث در مذاکرات، فراهم کند.

به گزارش بازارنیوز، " مریم شاه" و "محمد عبدالباسط" دو کارشناس برجسته و تحلیل گر پاکستانی حوزه روابط بین الملل در مقاله‌ای مشترک تحت عنوان "آیا خروج آمریکا از توافق هسته‌ای یک خطای راهبردی بود؟ " که در تارنمای شبکه خبری چینی سی جی تی اِن منتشر شده است، نوشتند: مذاکرات وین در مورد برنامه هسته‌ای ایران قرار است بار دیگر ۲۷ دسامبر (دوشنبه هفته جاری) ازسرگرفته شود و نمایندگان چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس و ایران در آن شرکت کنند.

قرار است در این نشست درباره مسیر پیش رو مربوط به برنامه جامع اقدام مشترک رایزنی‌هایی انجام شود.

این مقاله تاکید می‌کند: به رغم اینکه ایران پایبندی خود در قبال توافق برجام را حفظ کرده بود، دونالد ترامپ رئیس جمهوری وقت آمریکا در سال ۲۰۱۸ خروج واشنگتن از این توافق را اعلام کرد. تحت برجام، ایران توافق کرده بود که در ازای لغو تحریم‌ها، به بازرسان بین‌المللی اجازه بازرسی از مراکز هسته‌ای بدهد. اما آمریکا نه تنها این از این توافق کنار کشید بلکه تمامی تحریم‌ها را علیه ایران دوباره اعمال کرد.

در این مقاله آمده است: سازمان "انجمن کنترل تسلیحات" در آمریکا زمانیکه واشنگتن در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد، به هیچ مدرک و شواهدی مبنی بر عدم پایبندی ایران نسبت به توافق هسته‌ای اشاره نکرد و این در حالی است که ایران حتی پس از گذشت یکسال از خروج آمریکا از برجام، همچنان به طور کامل پایبند به توافق هسته‌ای بود.

«پس از آن بود که ایران اعلام کرد به دلیل نقض برجام توسط آمریکا، در مسیر کاهش تعهداتش گام برمی دارد. اما به رغم اعلام کاهش تعهداتش، ایران همچنان عضو برجام ماند و اعلام کرد که اگر درخواست هایش در مورد لغو تحریم‌ها اجابت شود، به پایبندی کامل به برجام بازخواهد گشت.»

در ادامه این مطلب آمده است: همزمان با آغازدور جدید مذاکرات وین، ایران سه درخواست را پیش از اعلام ازسرگیری پایبندی کامل نسبت به برجام مطرح کرده است. اول اینکه آمریکا باید به اشتباهش در کنار رفتن از برجام اعتراف کند. دوم اینکه واشنگتن باید تمامی تحریم‌ها علیه ایران را بلافاصله لغو کند و سوم کاخ سفید باید تضمین دهد که هیچ دولت بعدی در آمریکا به طور یک جانبه از توافق هسته‌ای کنار نکشد.

در بخشی دیگر از این مقاله آمده است دولت بایدن از ابتدا توانایی احیای برجام را داشت، اما به نظر می‌رسد که اهداف آمریکا در این زمینه از همان روز اول واقعی و معتبر نبوده است.

دو تحلیل گر یاد شده در ادامه مطلب خود تاکید کرده اند: خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ که تحت فشار سنگین اسرائیل بود، به یک اشتباده استراتژیک مهم تبدیل شد که صلح و ثبات کل منطقه را در مخاطره قرار داد و اثبات کرد که این اقدام واشنگتن در مورد برجام نتیجه عکس داده و فقط موجب تقویت برنامه هسته‌ای ایران شده است.

این مقاله در پایان ضمن تاکید بر لزوم جلوگیری از تشدید تنش‌ها و ضرورت برداشتن شدن گام اول از سوی امریکا برای لغو تحریم‌ها علیه ایران، می‌افزاید: حال اگر مذاکرات وین ناکام بماند و امریکا و ایران نتوانند این مسئله را حل و فصل کنند، ممکن است شرایط به سمت جنگ پیش برود. برای جلوگیری از وقوع بحران و جنگی دیگر در منطقه، آمریکا باید گام اول را بردارد: تحریم‌ها را لغو کند تا ایران هم دوباره به تعهدات برجامی اش بازگردد و سطح غنی سازی اورانیوم را کاهش دهد.

«شاید در این مرحله از مذاکرات بازگشت امریکا به برجام انجام نشود، اما از طریق مذاکرات سازنده میان کشور‌هایی که هنوز عضو برجام هستند، می‌توان گام‌های رو به جلو برداشت. همه ابزار‌های ممکن باید در مذاکرات آتی به منظور جلوگیری از بروز بحرانی جدید به کار گرفته شود.»


/ایرنا

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: