bazarnews

کد خبر: ۱۰۰۵۴۵
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۳:۰۰
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اظهار داشت: برای توسعه میدان آزادگان شمالی در حال مذاکره با شرکت‌های خارجی هستیم تا بتوانیم فاز دوم را توسعه دهیم در مورد آزادگان جنوبی نیز قراردادی به ارزش ۵.۶ میلیارد دلار در حال اجرا و تکمیل با شرکت‌های دا خلی داریم.

به گزارش بازارنیوز، محسن خجسته مهر در جمع خبرنگاران با بیان اینکه شرکت ملی نفت در راستای توسعه علمه و فناروی گام‌های عملی را به صورت رسمی برداشته است اظهار داشت: امروز قرارداد و تفاهم‌نامه‌هایی به ارزش ۲۷۵ میلیون دلار و ۱۶ میلیارد تومان بین وزارت نفت و جهاد دانشگ اه‌ی به امضا رسید که از جمله آن‌ها ساخت تجیزات فراورش سریع الاحداث به ارزش حدود ۷۰ میلیون دلار است. قرارداد بعدی استفاده بهینه از آب‌های صنعتی و استفاده به عننوان آب کشاوری در جزیره هنگام به ارزش ۱۶ میلیارد تومان سومین قرارداد مربوط به ساخت کلاف دستگاه‌های تفکیک‌گر سیار به ارزش پنج میلیون یورو و همچنین نوسازی و بازسازی ۳۰ دستگاه دکل حفاری به ارزش صد میلیون یور است که طی مدت پنج سال به اجرا خواهد رسید.

وی با بیان اینکه وزارت نفت از تمامی ظرفیت‌های پژوهشی و فناوری اعم از پارک فناوری و پژوهشگاه صنعت نفت حمایت می‌کند خاطرنشان کرد: فعال کردن چاه‌ه‌ای کم بازده و همچنین چاه‌ه ایی که تولید از آن‌ها متوقف شده نیز در دستور کار است تا بتوانیم از این طرح‌ها بهره‌مندی اقتصادی داشته باشیم که منجر به افزایش تولید خواهند شد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران همچنین گفت: میدان گازی پارس جنوبی درصد مناسبی از گاز هلیوم را در خود جای داده که در نظر داریم برای اولین بار با کمک شرکت‌های دانش بنیان کار تولید گاز هلیوم را آغاز کنیم.

وی د پاسخ به سوال ایلنا درباره صادرات بنزین اظهار داشت: از سال‌های گذشته موفق شدیم علاوه بر اینکه مصرف بنزین موردنیاز کشور را پوشش دهیم صادرات هم د اشته باشیم و این کار ادامه دارد.

وی افزود: آنچه که به افزایش صادرات بنزین کمک می‌کند صرفه‌جویی و استفاده بهینه مردم از این فرآورده است در هر حال صادرات بنزین نوسان دارد، اما ما متناسب با نیاز مردم اولویت را تامین داخل قرار داده و مازاد آن را صادر می‌کنیم.

وی درباره توسعه میدان آزادگان گفت: برای توسعه میدان آزادگان شمالی در حال مذاکره با شرکت‌های خارجی هستیم تا بتوانیم فاز دوم را توسعه دهیم در مورد آزادگان جنوبی نیز قراردادی به ارزش ۵.۶ میلیارد دلار در حال اجرا و تکمیل با شرکت‌های دا خلی داریم.

وی ادامه داد: اتفاقات خوبی در میدان آ‌زادگان افتاده تا پایان سال ۱۷ حلقه چاه که تولیدی نبودند به تولید اضافه خواهند شد و امیدواریم تا اوایل ۱۴۰۲ به طور کامل توسعه آزادگان جنوبی به اتمام برسد یعنی میزان تولید به ۳۲۰ هزار بشکه برسد.

وی درباره شرکت خارجی حاضر در آزادگان شمالی نیز گفت: تاکنون شرکت‌های مختلفی برای توسعه میدان پیشنهاد داده و اعلم آمادگی کردند هر کدام که سریعتر به تفاهم برسیم کار توسعه پروژه را آغاز خواهیم کرد.

وی درباره مولفه‌های توسعه تولید گاز در پارس جنوبی گفت: برای اولین بار از زمان آ‌غاز تولید گاز از پارس جنوبی به رقم ۷۵۰ میلیون متر مکعب رسیده و این رکورد جدیدی در طول تاریخ این میدان بوده که در نتیجه تکمیل فاز‌ها و همچنین نگهداشت توان تولید رخ داده است.

خجسته‌مهر در پاسخ به سوال دوم ایلنا درباره لایه نفتی پارس جنوبی خاطرنشان کرد: این پروژه دارای طرح مصوب است و به زودی با تنفیذ قرارداد پیمانکار مربوطه کار خود را آغاز می‌کند.

وی یادآور شد: پروژه لایه نفتی پارس جنوبی فعلا در مرحله تصویب‌خواهی است.



/ایلنا

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: