bazarnews

کد خبر: ۱۰۰۶۰۱
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۱
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
دور هشتم مذاکرات وین در حالی در هتل کوبورگ وین آغاز شده است که نشان‌های موجود در بازار ارز حاکی از آن است که نرخ ارز دیگر به مانند هفته‌های گذشته نسبت به مذاکرات وین دیگر هیجانی عمل نمی‌کند.

بازار ارز بی تفاوت نسبت به وقایع هتل «کوبورگ اتریش» / نرخ دلار کاهشی و لیر ترکیه همچنان سر گردان است

گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ دور هشتم گفتگو‌های برجامی در حالی در هتل کوبورگ وین آغاز شده است که نشان‌های موجود در بازار حاکی از آن است که نرخ ارز دیگر به مانند هفته‌های گذشته هیجانی نبوده و به نظر می‌رسد که طی چند روز اخیر قیمت‌گذاری دلار و یورو از فرمولی نسبتا عقلانی و منطقی پیروی خواهد کرد.


حال و هوای بازار ارز همزمان با نخستین روز شروع مذاکرات وین قابل توجه است؛ در ابتدا  و برای باز خوانی وضعیت بازار ارز طی روز‌های اخیر باید این مسئله را خاطر نشان کرد که طی چند روز اخیر صرافی‌های خیابان فردوسی همواره رقم ثابتی از نرخ ارز را بر روی تابلو‌های خود نشان می‌دادند؛ ۲۷ هزار ۴۰۰، رقمی تکراری که اکنون چند وقتیست مهمان تابلو‌های اعلام قیمت صرافی‌ها بوده و به نظر نمی‌رسد که این قیمت حالا حالا‌ها دچار تغییر و تحولی شود.


آن سوی چهره بازار یعنی در بستر تلگرامی بازار فردایی ارز، نرخ دلار در رنج قیمتی ۲۹ تا ۳۰ هزار تومان در حال نوسان است، ولی در واقع قیمت واقعی ارز در بازار آزاد به گونه‌ای است که با نرخ ارز در صرافی‌ها ۲ هزار تومان و با بازار فردایی ارز تنها ۵۰۰ تومان اختلاف قیمت دارد، مسئله‌ای که حتی مورد تایید دلالان بازار ارز نیز قرار دارد.


درحال حاضر و به رغم بی تفاوتی بازار ارز نسبت به فراز و فرود مذاکرات وین، جو حاکم در بازار به گونه‌ای است که خریدار و فروشنده در یک بلاتکلیفی محض قرار دارند و اکنون کمتر کسی است که با خرید دلار به دنبال کسب سود از طریق سرمایه‌گذاری در این بازار مالی باشد.


بازار ارز متاثر از گزارشات مثبت رئیس کل بانک مرکزی


دو روز پیش «علی صالح آبادی» رئیس کل بانک مرکزی در نشستی مشترک با اعضای اتاق بازرگانی ایران از تحقق ارز آوری ۴۰ میلیارد دلاری در ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ خبر داد؛ علاوه بر این او با قیاس میزان ارز آوری در طول ۱۲ ماهه سال ۱۳۹۹ و با اشاره به تأمین ارز ۳۶ میلیارد و ۴۹۲ میلیون دلاری در سال۹۹، نتیجه به دست آمده در ۹ ماهه سال ۱۴۰۰ را یک دستاوردی مهم نسبت به سال قبل عنوان کرده بود.


اظهارات ارزی رئیس کل بانک مرکزی در نشست هم اندیشی با فعالان بخش خصوصی تنها به این موضوع ختم نشد؛ صالح آبادی در ادامه این نشست خبر از فروش الکترونیکی ارز با استفاده از راه‌اندازی سامانه‌ای طی ۲ ماه آینده خبر داد.


او در تشریح این مسئله عنوان کرده بود که با شروع به کار این سامانه افراد  می‌توانند به صورت غیر حضوری درخواست خرید ارز خود را از طریق سامانه به صرافی‌های بانکی و غیربانکی ارسال کنند و پس از انجام مراحل خرید ارز، می‌توانند ارز مد نظر خود را  به شکل فیزیکی و بدون معطلی دریافت کنند.


برسی‌های میدانی خبرنگار بازارنیوز از وضعیت بازار ارز حاکی از آن است که انتشار اخبار و گزارشات مثبت از سوی رئیس کل بانک مرکزی تاثیر به سزایی در مساعد شدن جو بازار ارز کشور داشته و نشان‌های موجود در روند معاملات بازار ارز بیان گر تحقق یک حال تعادل و بعضا حرکت نزولی نرخ ارز طی روز‌های اخیر است ؛ البته و به رغم کاهش هیجان بازار ارز به تحولات مذاکرات وین باید این نکته را هم خاطر نشان کرد که ارسال هر گونه اخبار منفی از سوی مذاکره کنندگان اروپایی و ایرانی مستقر در هتل کوبورگ می‌تواند نقطه تعادل بازار ارز را بر هم بزند.


روند معاملات بازار ارز به تعادل رسیده است


 پیرامون همین مسئله «سید کمال سیدعلی» معاون اسبق ارزی بانک مرکزی در گفتگو با بازارنیوز ضمن تایید تحقق یک وضعیت تعادل در بازار ارز کشور، به عوامل موثر در پدید آمدن این مسئله اشاره و پیرامون آن اظهار کرد: بازار ارز کشور طی هفته‌های اخیر شاهد تحولات بسیار متعدد مثبتی بوده است؛ ساماندهی و کاهش توزیع ارز سهمیه‌ای از طریق بخشنامه ۲۵ سر فصلی بانک مرکزی، کاهش تقاضای کاذب ارز به دلیل ارسال اخبار مثبت از سوی مذاکره کننده ارشد ایران، ارسال گزارشات مثبت ارزی از سوی رئیس کل بانک مرکزی و افزایش عرضه ارز و در نتیجه مدیریت سازنده بازار، همگی از جمله مواردی است که بازار ارز را پس از هفته‌‎ها هیجان زدگی به یک نقطه تعادل رسانده است.


معاون ارزی بانک مرکزی در ادامه تشریح کرد: تسریع زمان دریافت و عرضه ارز نمایی طی هفته‌های اخیر از دیگر اقدامات مثبت محقق شده  در بازار ارز است چرا که این موضوع باعث کاهش ولع و حرص بازار ارز طی هفته‌های اخیر شده است و همین مسئله در نهایت باعث فروکش شدن جو هیجانی بازار شده است.


وی خاطر نشان کرد: به رغم تحقق چنین مولفه‌های مثبتی باید این نکته را یادآور شد کرد که کماکان بحث کسری بودجه و نتایج نخایی مذاکرات وین همچنان می‌تواند اثر گذاری قابل توجهی را بر نرخ ارز تا پایان سال داشته باشد. کنترل این موضوع نیازمند مدیریت فعال از سوی بانک مرکزی پیرامون بازار ارز است. به هر حال و با ارسال هر چه بیشتر علائم مثبت از سوی مذاکرات می‌توان این انتظار را داشت که نرخ ارزدر آینده روندی کاهشی به خود بگیرد.


سید علی در پایان خاطر نشان کرد: با توجه با ادامه دارد شدن موارد موثر در تعادل بازار ارز و مدیریت دقیق بازار ارز از سوی بانک مرکزی، می‌توان این انتظار را داشت که همزمان با انجام چانه‌‎زنی‌های سیاسی در وین، بازار ارز  نی کماکان در یک شرایط با ثباتی به سر ببرد.


قیمت لیر ترکیه همچنان برآشفته و نا به سامان

علاوه بر قیمت دلار، نوسانات نرخ لیر ترکیه  از جمله وقایع مهمی است که طی هفته‌های اخیر تبدیل به یکی از چالش‌های مهم موجود در بازار ارز کشور شده است، در حال حاضر از چند روز پیش لیر ترکیه پس از هفته‌ها سقوط ناگهانی در پی اظهارات اردوغان رئیس جمهوری این کشور با رشد ۵۰ درصدی مواجه شد؛ اما اکنون و بر اساس آخرین اخبار  ارزش لیر ترکیه برای باری دیگر دچار ریزش شد؛ نشان‌های موجود در بازار ارز حاکی از آن است که قیمت لیر روندی صعودی داشته و  پیرامون این مسئله حتی دلالان بازار ارز نیز نمی‌دانند که دقیقا چه سرنوشتی برای پول ملی ترکیه در بازار ارز ایران محقق می‌شود.


 بنا بر آخرین اخبار، رسانه آمریکایی بلومبرگ در جدید‌ترین گزارش خود پیرامون وضعیت لیر ترکیه عنوان کرده بود که پول ملی ترکیه روند افزایش پنج‌روزه خود را شکست و دوباره سقوط کرد. به‌این‌ترتیب دولت ترکیه که تصور می‌کرد ارز کشور پس‌از معرفی اقدامات جدید اقتصادی باثبات‌تر شده، دوباره به چالش افتاده‌است.


هم اکنون ارزش لیر ۷ ٫ ۲ درصد کاهش‌یافته و به ۱۱.۴۶۶۵ در برابر دلار رسیده است. به‌این‌ترتیب لیر ۳۵ درصد از ارزش خود را از ابتدای سال جاری میلادی از دست داده که شدیدترین سقوط ارزی در بین بازار‌های نوظهور طی ۲۰۲۱ بوده‌است؛ حال باید دید که وضعیت قیمت لیر ترکیه در بازار‌های جهانی و همینطور بازار ارز ایران چه شرایطی را تجربه خواهد کرد.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: