bazarnews

کد خبر: ۱۰۰۸۰۰
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۴
بازارنیوز خبر می‌دهد؛
با وجود گذشت قریب به یک سال از اعلام بخشنامه‌ای سازمان اداری و استخدامی کشور مبنی بر ممنوعیت دریافت کپی مدارک هویتی از سوی اداره‌های دولتی، مشاهده شده است که که برخی شعب بانک‌ها همچون بانک ملت برای افتتاح حساب، از مشتریان خود درخواست ارائه کپی مدارک هویتی می‌کنند.

سرپیچی آشکار «بانک ملت» از قانون ممنوعیت دریافت کپی مدارک هویتی

 گروه بورس، بانک و بیمه بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ تسهیل و تسریع در ارائه خدمات دولتی به ارباب رجوع، توسعه ساختار دولت الکترونیک و حذف رویه‌های سنتی در نظام اداری از جمله اهداف مهمی است که طی سال‌های اخیر، شدیدا مورد توجه دولت‌ها قرار گرفته و در راستای تحقق این اهداف، هر ساله اعتبارات بسیار زیادی به منظور توسعه زیرساخت‌های دولت الکترونیک برای اخذ استعلام بر خط از شهروندان در نظر گرفته شده است.


سازمان اداری و استخدامی کشور به عنوان متولی اصلی این امر در دو بخشنامه مجزا به شماره‌های ۳۰۹۶۲۸ در تاریخ ۱۳۹۹/۶/۱۷ و ۱۵۹۵۳۴۴ در تاریخ ۵/۱۰/۱۳۹۶ و بخشنامه تأکیدی بر آن دو به شماره ۳۹۴۶۹۵ در تاریخ ۱۳۹۹/۱۲/۹ ، دریافت کپی مدارک هویتی از جمله شناسنامه و کارت ملی از خدمت گیرندگان توسط دستگاه‌های اجرایی را ممنوع کرده است


به رغم اقدامات انجام شده از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور، مجددا در برخی موارد مشاهده می‌شود که شعب برخی از بانک‌های دولتی از دستور این سازمان سرپیچی کرده و هنگام افتتاح حساب برای مشتریان خود، درخواست ارائه کپی مدارک هویتی همچون شناسنامه و کارت ملی را از این اشخاص دارند.

 

سرپیچی آشکار «بانک ملت» از قانون ممنوعیت دریافت کپی مدارک هویتی


بنا بر مشاهدات میدانی خبرنگار بازارنیوز، دریافت کپی مدارک از مشتریان در یکی شعب بانک ملت وقع در شرق تهران از جمله جدیدترین مواردی که مغایر با بخشنامه اداره استخدامی بوده و در حقیقت این امر اخلف آشکار در ساختار اداری کشور محسوب می‌شود، حال باید دید که سازمان اداری و استخدامی و بانک مرکزی به عنوان متولیان این امر چه اقداماتی را انجام خواهند داد.


پیرو همین مسئله، چندی پیش «سعید صدرائیان» رئیس امور حوزه ریاست، سازمان اداری و استخدامی کشور عمده مشکلات مربوط به عدم اجرا کامل مصوبه ممنوعیت دریافت کپی مدارک را از سوی دو نهاد شهرداری و بانک‌ها عنوان کرده بود.


همچنین رئیس امور حوزه ریاست، سازمان اداری و استخدامی کشور در توضیح قانون شکنی شعب بانک و دفاتر خدماتی شهرداری گفته بود که این بخش‌ها بر اساس قانون، خود را موظف به اجرای مصوبات اداری و استخدامی نمی‌دانند.


گفتنی است که چندی پیش نیز یکی دفاتر پلیش +۱۰ تهران به منظور تحویل کارت سوخت، درخواست ارائه کپی مدارک هویتی از سوی متقضصی را کرده بود؛ نکته حائز اهمیت مسئله این است که متصدی پلیس + ۱۰ علت این امر را عدم اتصال سیستم دفاتر پلیس + ۱۰ به سامانه هوشمندسازی سوخت پس از حمله هکری دو ماه پیش به این سیستم عنوان کرده بود.


با پیگیری‌های های خبرنگار بازارنیوز، «احمد رضا چگینی» مدیر روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نسبت به نارسایی سیستم هوشمندسازی سوخت ابراز بی خبری کرده و در گفتگو با بازارنیوز قول پیگیری این مسئله را داد حال باید دید که این مسئله به چه نتیجه‌ای منتج خواهد شد.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: