bazarnews

کد خبر: ۱۰۲۷۴۰
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۲
مهم ترین و اولین کاری که باید پیش از ورود به بورس انجام بدهید، کسب دانش سرمایه گذاری و مهارت در معامله گری است. با استفاده از دانش بورسی می توانید بهترین سهام برای خرید در بورس را به راحتی شناسایی کنید.

سرمایه گذاری در بورس ایران یکی از راه هایی است که می توان با استفاده از آن به کسب سود پرداخت اما همان طور که می دانید سرمایه گذاری در هر بازار مالی با ریسک هایی همراه است. بنابراین برای این که بتوانید این ریسک ها را کمتر کرده و در عوض میزان سود خود را بیشتر کنید، باید مراحلی را طی کنید تا شناسایی بهترین سهام برای خرید در بورس برای شما ممکن شود. زمانی که دانش و مهارت لازم را به دست آوردید، می توانید به راحتی در بورس به کسب درآمد مشغول شوید.

کسب دانش سرمایه گذاری

مهم ترین و اولین کاری که باید پیش از ورود به بورس انجام بدهید، کسب دانش سرمایه گذاری و مهارت در معامله گری است. با استفاده از دانش بورسی می توانید بهترین سهام برای خرید در بورس را به راحتی شناسایی کنید.

افراد زیادی هستند که بدون داشتن دانش و آگاهی اقدام به خرید و فروش در بورس می کنند و پس از مدتی با ضررهای فراوان از بورس خارج شده و گمان می کنند که کسب سود از بورس ناممکن است. این افراد اهمیت دانش معامله گری را نادیده می گیرند. دانشی که در صورت استفاده صحیح از آن می توانستند به راحتی به سودهای فراوان دست پیدا کنند.

یادگیری و آموزش، پیش نیاز ورود به بورس است که نمی توان آن را نادیده گرفت. هر چند ممکن است این آموزش زمان زیادی از شما بگیرد در عوض سود زیادی را نصیب شما خواهد کرد.

دانش سرمایه گذاری در بورس ایران را می توان در سه دسته بندی تحلیل تکنیکال، بنیادی و تابلوخوانی خلاصه کرد.

تحلیل تکنیکال: به علم بررسی قیمت در نمودارها، تحلیل تکنیکال می گویند. با استفاده از این تحلیل، معامله گران می توانند با بررسی حرکات گذشته قیمت، آیندهِ آن را تا حد زیادی پیش بینی کنند چرا که تحلیل گران تکنیکال معتقدند همه چیز در قیمت نهفته است و از آن جایی که همیشه تاریخ تکرار می شود، حرکات گذشته قیمت در آینده نیز تکرار خواهد شد.

ابزار و روش های مختلفی برای تحلیل تکنیکال وجود دارد که شما باید همه آن ها را یاد بگیرید و در نهایت بهترین ابزارها را مطابق با استراتژی معاملاتی و روحیات خود انتخاب کنید.

با استفاده از تحلیل تکنیکال شما قادر خواهید بود مناطق مهم حمایتی را برای نقاط ورود خود به بازار انتخاب کنید و پیش از رسیدن قیمت به مناطق مقاومتی سهم خود را بفروشید و از معامله خارج شوید. استفاده از تحلیل تکنیکال به تنهایی نمی تواند شما را به موفقیت در بورس برساند. برای کسب سود از بورس و شناسایی بهترین سهام به نوع دیگری از تحلیل نیاز داریم که به آن تحلیل فاندامنتال یا بنیادی گفته می شود.

تحلیل بنیادی: با استفاده از تحلیل بنیادی، که یکی از روش های تحلیل بورس و شناسایی سهام است، می توانید شانس موفقیت خود را در انجام معاملات بالا ببرید.

در تحلیل بنیادی می توانید ارزش واقعی یا ذاتی یک سهم را محاسبه کرده و آن را با قیمت فعلی اش در بازار مقایسه کنید. اگر قیمت فعلی خیلی بیشتر از ارزش واقعی سهم باشد، معامله گران تصمیم به فروش سهم خود می گیرند ولی اگر قیمت فعلی کمتر از ارزش واقعی سهم باشد، معامله گران بسیاری اقدام به خرید سهم می کنند.

تحلیل بنیادی زمان و انرژی بسیاری لازم دارد و معمولا بسیاری از معامله گران که قصد سرمایه گذاری بلند مدت در بورس را دارند از این روش استفاده می کنند. در این روش صورت های مالی شرکت ها به صورت دقیق بررسی می شوند تا ارزش سهام شرکت مشخص شود.

در این صورت های مالی اطلاعاتی مثل دارایی ها، بدهی ها، میزان درآمد، میزان تولید و فروش محصولات و ... نمایش داده می شود که سرمایه گذاران با استفاده از آن ها میزان ارزش واقعی سهام شرکت ها را به دست می آورند.

استفاده از تحلیل تکنیکال و بنیادی در کنار هم به شناسایی بهترین سهام در بورس منجر خواهد شد اما این دو روش در کنار روش تحلیلی سومی در بورس ایران بیشترین بازدهی را نصیب شما خواهند کرد.

تابلوخوانی: سومین روش تحلیل بورس در ایران، استفاده از تابلوخوانی است. با استفاده از این روش تحلیلی می توانید اطلاعات مربوط به خرید و فروش سهامداران عمده را پیدا کنید.

همچنین می توانید قدرت خریدار و فروشنده را در روزهای مختلف معاملاتی با هم مقایسه کنید (برای کسب اطلاعات بیشتر از سرفصل های تابلوخوانی کلیک کنید).

این اطلاعات که در تابلو مربوط به هر سهم و در سایت tsetmc موجود است در تصمیم گیری شما برای خرید یا فروش سهام، کمکِ زیادی خواهد کرد.

 

بررسی شرایط اقتصادی، سیاسی و اخبار تاثیرگذار بر بازار سرمایه

یکی دیگر از مواردی که برای شناسایی بهترین سهام به آن نیاز خواهید داشت، بررسی اخبار اقتصادی و سیاسی است.

اخبار تاثیرگذار بر صنایع مختلف از مهم ترین فاکتورهای انتخاب یک سهم در بورس است. علاوه بر این متغیرهای اقتصادی مثل میزان تورم در قیمت سهام تاثیرگذار خواهد بود. بنابراین بهتر است قبل از خرید سهام به تحلیل درستی از شرایط و اخبار اقتصادی حاکم بر کشور دست پیدا کنید.

بورس ایران به شرایط سیاسی حاکم بر کشور حساسیت نشان می دهد بنابراین به هنگام خرید سهام باید شرایط سیاسی موجود در جامعه را بررسی کنید و تاثیر این شرایط را در آینده قیمتِ سهمی که قصد خریدِ آن را دارید، پیش بینی کنید.

در پایان می توان گفت که برای شناسایی و تحلیل بهترین سهام نیاز دارید تا بر انواع روش های تحلیلی در بورس که شامل تحلیل تکنیکال، بنیادی و تابلوخوانی می شود تسلط داشته باشید. هر چند آموزش و یادگیری همه این تحلیل ها به زمان زیادی نیاز دارد اما به همان میزان احتمال موفقیت شما در بازار بورس ایران بیشتر می شود.

پس از انتخاب سهم با استفاده از انواع روش های تحلیلی، شرایط سیاسی و اقتصادی کشور را به دقت بررسی کنید و مطمئن شوید که این شرایط به نفع سهامِ انتخابی شما خواهد بود. بعد از این بررسی همه جانبه می توانید با خیالی راحت معاملات موفقی را انجام داده و به سود خوبی دست پیدا کنید.

برچسب ها: بورس ، سهام ، سرمایه گذاری
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: