bazarnews

کد خبر: ۱۰۳۰۴۴
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۲
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
همزمان با شروع جنگ اوکراین انس جهانی طلا در هفته نخست اسفند سال ۱۴۰۰، رشد ۱.۴۵ واحدی را نسبت به هفته گذشته خود تجربه کرده است؛ در این میان سکه طلا با بازدهی مثبت ۲.۱۸ و بازارارز در حوزه دلار با ثبت رقم منفی ۰.۷۵ به ترتیب بیشترین و کمترین بازدهی را برای سرمایه‌گذاران این حوزه به ارمغان آورده‌اند.

بازده بازار‌های مالی ایران در هفته نخست اسفند/ همزمان با شروع جنگ اوکراین، اونس جهانی طلا نیز افزایش یافت

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛بازدهی بازار‌های مالی کشور در نخستین هفته از اسفند ماه سال ۱۴۰۰ نسبت به  هفته پایانی بهمن تغیییرات قابل توجهی داشنه است؛ در حال حاضر بازار  سکه طلا در این هفته با بازدهی مثبت ۲.۱۸ و بازار بورس با بازدهی مثبت ۰.۴۶ به ترتیب بیشترین و کمترین بازدهی مثبت را برای سرمایه‌گذاران خود به ارمغان آورده‌اند.

 

نکته حائز اهمیت دیگری که باید درباره تحولات یک هفته اخیر باید به آن اشاره کرد این است که بازار ارز در دو بخش دلار و یورو بر خلاف هفته چهارم بهمن که روند مثبت را به ثبت رسانده بودند، اینکه در هفته نخست اسفند بازدهی منفی را به همراه داشته‌اند. در این میان یورو با بازدهی منفی ۱.۴۹ و دلار با بازدهی منفی ۰.۷۵ تنها بازار‌های مالی هستند در این هفته از بازدهی منفی برخوردار بوده‌اند.  

 

بازده بازار‌های مالی ایران در هفته نخست اسفند/ همزمان با شروع جنگ اوکراین، اونس جهانی طلا نیز افزایش یافت

اما همزمان با شروع جنگ میان دو کشور روسیه و اوکراین، انس جهانی طلا در بازار‌های بین المللی نیز جهش قابل توجهی را نسبت به هفته گذشته خود تجربه کرده است؛ در حال حاضر می‌توان از کشور روسیه به عنوان پنجمین کشور دارنده ذخایر طلا در دنیا یاد کرد.

 

 درطول هفت سال اخیر بانک مرکزی روسیه  یکی از بزرگترین خریداران طلا بوده است، تا جایی که در سال ۲۰۱۸ از چین پیشی گرفت و پنجمین جایگاه لیست برترین کشور‌ها در زمینه ذخایر طلا را به خود اختصاص داد. در سال ۲۰۱۷، این کشور به منظور پرهیز از نوسانات دلار آمریکا پس از سرد شدن روابطی که با غرب داشت، ۲۲۴ تن شمش طلا خریداری کرد. به منظور تهیه پول نقد برای این خریدها، روسیه به اجبار درصد بالایی از دارایی‌های خود در خزانه‌داری آمریکا را به فروش رساند. این کشور در حال حاضر دو هزار و ۲۹۵ تن و ۴۰۰ هزار کیلوگرم (۲،۲۹۵.۴ تن) ذخیره طلا دارد.

 

با توجه به جایگاه مهم روسیه در میان ۱۰ کشور دارنده ذخایر طلا در دنیا، به تبع باید این انتظار را داشت که  ایجاد هر گونه تنش میان روسیه با دیگر‌ کشورهای حاضر در نظام بین الملل می‌تواند بازار جهانی طلا را تا حد قابل توجهی تحت شعاع قرار دهد.

بازده بازار‌های مالی ایران در هفته نخست اسفند/ همزمان با شروع جنگ اوکراین، اونس جهانی طلا نیز افزایش یافت

پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: