bazarnews

کد خبر: ۱۰۳۱۷۰
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۸
شرکت آب منطقه‌ای تهران اعلام کرد: بر اساس مفاد ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، ارائه خدمات و ایمن سازی مجاری انتقال آب در محدوده روستاها و شهرها بر عهده دهیاری‌ها و شهرداری‌ها بوده و در این خصوص ضروری است اقدام های لازم از سوی متولیان امر صورت پذیرد.

این شرکت در اطلاعیه‌ای ضمن اعلام تأسف و ابراز همدردی با خانواده محترم متوفی بابت حادثه دلخراش فوت کودک دلبندشان در کانال انتقال آب کشاورزی، برخود لازم می‌داند به منظور آگاهی بیشتر شهروندان گرامی، نکاتی را عنوان دارد.

شبکه آبیاری و زهکشی دشت ورامین مشتمل بر حدود ۷۵۰ کیلومتر کانال‌های اصلی درجه ۱، درجه ۲ و کانال‌های فرعی بوده که از طریق آن، آب کشاورزی بخشی از اراضی تحت پوشش شهرستان‌های ری، قرچک، پاکدشت، ورامین و پیشوا تأمین می‌شود.

سالانه به طور متوسط حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب کشاورزی از محل‌های سد ماملو و تصفیه خانه جنوب شهر تهران از طریق کانال های مذکور جهت مصارف کشاورزی تأمین می‌ شود.

کانال‌های فوق الذکر در دهه ۵۰ و ابتدای دهه ۶۰ مطابق با استاندارد های بین المللی و به صورت رو باز طراحی و اجرا شده است.

در زمان طراحی کانال‌ها، در محدوده‌ مراکز جمعیتی مانند قیامدشت و پاکدشت کانال بصورت سیفون و مدفون طراحی و اجرا شده، اما با رشد روز افزون جمعیت و گسترش شهرها و روستاهای اقماری در حاشیه شهر تهران، مراکز جمعیتی به کانال های انتقال آب نزدیک شده‌اند.

با هدف جلوگیری از حوادث ناگوار مالی و جانی در مراکز جمعیتی، این شرکت سالانه بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار به منظور ایمن سازی کانال های اشاره شده از محل اعتبارات جاری خود هزینه می‌کند. به طور مثال در کانال یاد شده، حدود ۳۰۰ متردر محدوده‌ خروجی شهر قیامدشت، ۱۲۰۰یک هزار و ۲۰۰ متر در محدوده روستای اشرف آباد، ۱۵۰ متر در محدوده‌ روستای امین آباد و ۸۰۰ متر خروجی شهر پاکدشت با استفاده از نرده گذاری و ۶۰۰ متر نیز در محدوده‌ قیامدشت از طریق احداث باکس بتنی ایمن سازی شده است.

بنابر مطالب عنوان شده و بر اساس مفاد ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، ارائه خدمات و ایمن سازی مجاری انتقال آب در محدوده روستاها و شهرها بر عهده دهیاری ها و شهرداری ها بوده و در این خصوص ضروری است اقدام ها لازم از سوی متولیان امر صورت پذیرد.

همچنین در راستای گسترش تعاملات و ایجاد محیط ایمن و کاهش مخاطرات احتمالی، شرکت آب منطقه‌ای تهران طی نامه‌ای در مردادماه سال ۱۳۹۹ آمادگی خود جهت بررسی و موافقت با طرح های ارائه شده توسط شهرداری های واقع در مسیر کانال های انتقال آب کشاورزی تحت پوشش به منظور سر پوشیده کردن، چیدمان شهری و استفاده بهینه از فضای عبور کانال های آبیاری از مناطق شهری را اعلام کرده است که تاکنون شهرداری های پاکدشت، مشکین دشت و شهر جدید اندیشه طرح های خود را ارائه داده اند.

در سال جاری نیز بر اساس مصوبات جلسه مورخ ۲۹، دی فرماندار شهرستان ری سر پوشیده کردن حدود ۲ هزار و ۲۵۰متر از کانال انتقال پساب در محدوده‌ عباس آباد نظامی و خاور شهر در دستور کار قرار گرفته است.

با این وجود برای جلوگیری از حوادث مشابه، همکاری و مساعدت همه دهیاری ها، بخشداری ها و شهرداری ها در ایمن سازی کانال ها در محدوده‌های جمعیتی، امری ضروری بوده که با تمهید ها و اقدام‌های صورت پذیرفته، ان شاء ا... شاهد تکرار حوادث غم انگیز مشابه نباشیم.

/ایرنا

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: