bazarnews

کد خبر: ۱۰۳۲۶۷
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۳
در گفتگو با بازارنیوز مطرح شد؛
رئیس مجمع فعالان اقتصادی ضمن انتقاد از بی‌‎توجهی قوای سه گانه کشور در تحقق شعار سال ۱۴۰۰ برای بخش مولد اقتصاد کشور گفت: متاسفانه تولیدکنندگان در سال جاری بیشتر شاهد مانع‌گذاری بوده‌اند تا مانع زدایی.

بخش تولید در سال ۱۴۰۰ بیشتر شاهد مانع‌گذاری بود تا مانع زدایی!

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «محمدرضا حسینا» رئیس مجمع فعالان اقتصادی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون عملکرد قوای سه گانه کشور در اجرای تاکیدات رهبری در حمایت از بخش تولید و صنعت ذیل شعار سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: علیرغم انتخاب شعار تولید، پشتیبانی و مانع زدایی از سوی مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر حمایت از بخش تولید، متاسفانه بخش مولد اقتصاد کشور طی یک سال اخیر نا ملایماتی و وقایعی را تجربه کرده است که در اصل باید آن را برخلاف نظر رهبر معظم انقلاب دانست.


رئیس مجمع فعالان اقتصادی تاکید کرد: متاسفانه بخش صنعت کشور در سال ۱۴۰۰ بیشتر شاهد مانع‌گذاری بوده است تا مانع زدایی و پشتیبانی؛ البته عملکرد دولت سیزدهم در مقایسه با رویکرد‌های دولت قبل در قبال حمایت از بخش مولد کشور کاملا مثبت و اثرگذار بوده است، اما انتظار فعالان اقتصادی از دولت جدید بیشتر از اقدامات فعلی است.


وی افزایش قیمت مواد اولیه و ممانعت بانک‌ها از ارائه تسهیلات بانکی به بخش تولیدی کشور را از جمله موانع موجود برای توسعه و رونق بخش تولیدی کشور در سال ۱۴۰۰ دانست و گفت: متاسفانه طی یک سال اخیر فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان دائما یا با تحریم مواجه بودن و یا با کاغذ بازی سازمان‌های دولتی و بانک‌ها.


حسینا خاطر نشان کرد: در حال حاضر تولیدکنندگان معتقدند که بخش مولد اقتصاد  کشور در سال ۱۴۰۰ و در مقایسه با سال‌های گذشته فشار فزاینده‌ای‌ را وارد تجربه کرده است؛ متاسفانه این امر در شرایطی به وقوع پیوسته است که قوای سه گانه کشور کاملا با یکدیگر همسو بودند، اما در عمل هیچ حمایتی از تولیدکننده از سوی این سه قوه انجام نشده است.


این فعال اقتصادی، بی توجهی مجلس و دولت به تعیین تکلیف طرح دو فوریتی حمایت از تولید را از مهم‌ترین نمونه‌ای عدم حمایت از بخش مولد اقتصاد کشور دانست و گفت: در حال حاضر قریب به یک ماه است که نسبت به این طرح بی توجهی می‌شود؛ با پیگیری‌های انجام شده از آخرین وضعیت این موضوع متوجه شده‌ایم که شرط بررسی برای این طرح مذکور این است که ابتدا بودجه ۱۴۰۱ تصویب شود سپس به این طرح رسیدگی شود.


وی با انتقاد از تصویب برخی قوانین مضرر و دست و پا گیر از سوی نمایندگان مجلس برای بخش مولد کشور، گفت: متاسفانه طی یک سال اخیر به دلیل عدم هماهنگی بین دولت و مجلس؛ قوانین و دستور العمل‌هایی به تصویب رسیده است که در اصل هیج کاربردی برای بخش تولیدی کشو نداشته و بعضا مانعی هم برای بخش برای تولید بوده است.


حسینا افزود: از سوی دیگر مجلس اگر واقعا به دنبال رفع موانع تولید است تا کنون می‌بایست برخی از قوانین زائد و ناکارآمد را از پیش روی تولیدکنندگان بر می‌داشت، اما متاسفانه تاکنون این امر به وقوع نپیوسته است؛ از سمتی دیگر دولت جدید نیز برخی از قوانین را به خوبی اجرا نمی‌کند.


رئیس مجمع فعالان اقتصادی توضیح داد: در حال حاضر معاونت کار وزارت رفاه حقوق کارمندان را ۴۰ درصد افزایش داده است و اکنون زمزمه‌هایی درباره افزایش ۶۰ درصدی کارگران به گوش می‌رسد؛ متاسفانه دولت به جای برداشتن بار از روی دوش تولیدکننده با افزایش حقوق کارمندان باری را بر دوش فعالان اقتصادی وارد کرده است.


حسینا در پایان درباره تعطیلی واحد‌های تولیدی کشور و به تبع بیکاری کارگران در سال ۱۴۰۰ گفت: متاسفانه طی یک سال اخیر و به دلیل وجود فشار بر روی تولیدکنندگان کشور، بحث بیمه بیکاری در سال جاری ۳۳ درصد افزایش داشته است که این خود نشان دهنده اخراج ۳۳ درصد از کل جامع کارگری کشور است که اکنون اداره کار موظف به پرداخت حقوقشان شده است.


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: