bazarnews

کد خبر: ۱۰۳۳۲۰
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۱
رئیس سازمان خصوصی سازی با اشاره به عرضه سهام استقلال و پرسپولیس در روز سوم شعبان، از انضباط مالی و ساماندهی صورت‌های مالی دو باشگاه با وورد به فرابورس خبر داد.

گروه بورس بازارنیوز: «حسین قربان‌زاده» امروز در نشست خبری آغاز واگذاری سهام استقلال و پرسپولیس به مردم اعلام کرد: اتفاقی که فردا (یکشنبه) رخ می‌دهد یک فرآیند به عنوان ریل گذاری صحیح در خصوص واگذاری استقلال و پرسپولیس است.

وی گفت: این اقدام جزو اتفاق‌هایی است که سال‌های سال منتظر اجرای آن بودیم تا این باشگاه‌ها بتوانند از طریق مشارکت مردم و یک مدیریت حرفه‌ای به جایگاه شایسته خود برسند.

وی به اهمیت واگذاری سرخابی‌ها اشاره کرد و افزود: این دو باشگاه میراث ورزشی کشور هستند و در دل میلیون‌ها هوادار جای دارند، بیشتر مردم تا یک سطحی تعصب و هواداری نسبت به دو باشگاه را دارند که این امر وظیفه مسؤولان وزارت اقتصاد و دارایی و وزارت ورزش را سنگین‌تر می‌کند.

قربان‌زاده گفت: در دو سال گذشته تلاش زیادی برای واگذاری‌ها انجام شد و تدابیری برای آماده سازی واگذاری این دو باشگاه صورت گرفت و با اصلاح اساسنامه و تجدید ارزیابی دارایی‌ها و برخی اقدامات دیگر به مرحله قابل قبولی رسیدند که ادامه تلاش‌ها در سال جاری به ویژه در سه ماه گذشته انجام شد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: از سال ۱۳۷۶ این موضوع مطرح شده بود. از سال ۱۳۸۸ که این دو باشگاه در فهرست شرکت‌های قابل واگذاری قرار گرفتند، همه تلاش‌ها برای آغاز واگذاری‌ها بود که در نهایت با همکاری مسؤولان و حمایت مردم در روز سوم شعبان محقق می‌شود و مردم براساس علاقمندی های خود در این عرضه مشارکت می‌کنند و سهامدار این باشگاه‌ها می‌شوند.

وی افزود: اتفاقی که در سه ماه گذشته انجام شد، تشکیل ستاد هماهنگی و اجرایی برای آماده سازی دو باشگاه در وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی سازی بود. این ستاد متشکل از وزارت اقتصاد، سازمان خصوصی سازی، سازمان بورس و فرابورس، مدیران عامل دو باشگاه، وزارت ورزش و جوانان و مشاورین عرضه دو باشگاه، رئیس سازمان مالیاتی، رئیس سازمان حسابرسی بود و وزیر اقتصاد نیز پشتیبان محکمی برای این اقدام بود.

قربان‌زاده به وظایف مربوط در این ستاد اشاره کرد و اظهار داشت: اصلاح ساختار دو باشگاه، تعیین تکلیف بدهی‌های دو باشگاه، مسائل مربوط به دارایی‌ها و مصوبات هیأت وزیران و اموال غیرمنقول آنها از جمله وظایفی است که بر حیطه اختیارات این ستاد قرار گرفته است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان‌کرد: مشکلات فراوانی بر سر راه واگذاری سرخابی‌ها در فرابورس وجود داشت، اما مهم‌ترین دستاورد این ستاد ایجاد شفافیت بود.

وی ادامه‌داد: در ادامه فعالیت‌های انجام شده شاهد بارگذاری اسناد و وضعیت صورت حساب‌های مالی این دو باشگاه در سایت کدال بودیم و هر باشگاه اقدام به انتشار ۴٠ سند مالی و غیر مالی کردند.

قربان‌زاده اضافه‌کرد: براساس فعالیت‌های انجام شده، باشگاه استقلال اسناد بیشتری را نسبت به باشگاه پرسپولیس منتشر کرد که در ادامه این اتفاق باشگاه پرسپولیس هم تلاش می‌کند تا اقدام به انتشار اسناد بیشتری کند.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی معتقد است که مهم‌ترین اتفاق واگذاری سرخابی‌ها که فردا اجرایی می‌شود، نظارت مردم بر وضعیت اقتصادی دو باشگاه است که این اتفاق به عنوان اقدامی مهم تلقی می‌شود.

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه ارزش واقعی این دو باشگاه بیش از این مبالغ است، افزود: با این وجود برای ارزش گذاری شرکت‌ها مقررات خاصی طبق اصل ۴۴ وجود دارد و اینکه برای شرکت‌هایی که طی ۳ سل اخیر سوددهی نداشته‌اند باید از شیوه ارزش روز خالص دارایی‌ها استفاده شود.

وی افزود: بخش عمده تفاوت این دو باشگاه بر اساس مدارک و اسنادی بود که معطوف به درآمد زایی از برند دو باشگاه توسط کارشناسان رسمی دادگستری بود و ما به عنوان سازمان خصوصی سازی مکلف به تأیید بودیم. در واقع ما باید نظارت می‌کردیم که شیوه یکسانی برای ارزش گذاری دو باشگاه اعمال شود که همینگونه بود.

قربانزاده ادامه داد: با این وجود پنجره افزودن دارایی‌های دو باشگاه بسته نیست و اگر املاک و مستغلاتی باشد با سازو کارهایخاصی می‌تواند اضافه شود. مثل کمپ مرحوم ناصر حجازی برای استقلال که با رایزنی‌های مختلف به ارزش باشگاه اضافه شد.

وی با تاکید بر اینکه از فردا مردم مالک ١٠ درصد از سهام این دو باشگاه خواهند شد، ابراز امیدواری کرد که وضعیت مدیریت و سهامداری به گونه‌ای پیش برود که تا شهریور ماه سال آینده میزان سهام دولت در باشگاه استقلال و پرسپولیس کمتر از ۵٠ درصد برسد.

قربان‌زاده خاطرنشان‌کرد: اکنون مذاکرات برای عرضه بلوکی آغاز شده است و شرکت‌های بزرگ که توانایی، علاقه‌مندی و از همه مهم‌تر اهلیت و صلاحیت دارند، مورد بررسی قرار می‌گیرند.

معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه در موضوع مالیات‌ها ظلمی در حق دو باشگاه شده است، توضیح داد: این دو باشگاه با وجود اینکه از مالیات معاف بودند ولی چون اظهار نامه ندادند مشمول مالیات شدند و این از تبعات انظباط مالی نداشتن است. با رایزنی‌هایی که با رئیس سازمان مالیاتی و وزیر اقتصاد شد، بخش عمده این مالیات‌ها، بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان مشمول بخشش شدند و مبلغی نیز غیرقابل بخشش شمرده شد.

وی با تاکید بر اینکه واگذاری سرخابی‌ها به صورت مزایده خواهد بود، گفت: با توجه به جایگاه خاص این دو باشگاه نسبت به اهلیت سهامدار حساسیت ویژه‌ای وجود دارد، زیرا رئیس جمهوری هم تاکید ویژه ای را نسبت به این موضوع داشته است.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی در مورد نحوه خرید سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس گفت: سهامدارانی که قصد خرید سهام سرخابی‌ها را دارند با کارگزاران خود تماس بگیرند و اگر کد سهامداری ندارند آن را دریافت کنند مکاتبات امروز و فردا با کارگزاری‌ها ادامه خواهد داشت و فرآیند آن را توضیح می‌دهیم، برای دریافت سهام کد بورسی و سجام بودن الزامی است و دو باشگاه استقلال با نماد استقلال ح و پرسپولیس با نماد پرسپولیس ح (حق تقدم) در تابلو فرابورس نمایش داده می‌شوند، بر این اساس حداکثر سهامی که به حقوق سهامدار تعلق می‌گیرد ۳۰۰ هزار تومان است که بسته به تعداد متقاضیان و شرکت‌کنندگان متغیر خواهد بود.

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: