bazarnews

کد خبر: ۱۰۴۸۲۲
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۱
هزاران دانشجوی سریلانکا با تجمع مقابل منزل نخست وزیرخواستار استعفای وی به دلیل وخامت اوضاع اقتصادی شدند.

هزاران دانشجوی سریلانکایی روز یکشنبه با تجمع مقابل منزل «ماهیندا راجاپاکسا» نخست وزیر خواستار استعفای وی به دلیل وخیم شدن اوضاع اقتصادی این کشور شدند.

به نوشته «خبرگزاری فرانسه» ماه‌ها خاموشی طولانی، تورم بی‌سابقه و کمبود شدید مواد غذایی و سوخت باعث نارضایتی عمومی در سریلانکا شده است، کشوری که با بدترین رکود اقتصادی خود از زمان استقلال در سال ۱۹۴۸ دست و پنجه نرم می‌کند.

در تظاهرات روز یکشنبه رهبران دانشجو از حصار مجتمع راجاپاکسا در شهر «کلمبو» عبور کردند، علیرغم موانع کار گذشاته شده از سوی پلیس عبور کردند. یکی از رهبران دانشجویان در حالی که بالای دیوار‌ها ایستاده بود گفت: «شما می‌توانید راه را ببندید، اما نمی‌توانید جلوی مبارزه ما را بگیرید.»

پلیس گفت راجاپاکسا، در آن زمان در محل نبود و جمعیت با آرامش این مکان را ترک کردند.

بیش از دو هفته است که هزاران معترض روزانه مقابل دفتر رئیس جمهوری سریلانکا محل استقرار برادر کوچکتر ماهیندا اردو زده و خواستار کناره گیری این دو نفر شده اند. تظاهرات سراسری شاهد تلاش جمعیت برای یورش به خانه‌ها و دفاتر شخصیت‌های دولتی بوده است.

در روز‌های گذشته یک مرد با شلیک گلوله پلیس به یک جاده در شهر «رامبوکانا» کشته شد که اولین مورد مرگ از زمان اعتراضات ماه گذشته بود.

فروپاشی اقتصادی سریلانکا پس از همه گیری ویروس کرونا که درآمد‌های حیاتی ناشی از گردشگری و حواله‌های ارسالی را از بین برد، احساس شد. این کشور قادر به تامین مالی واردات ضروری نیست و در نتیجه باعث کمبود برنج، شیرخشک، شکر، آرد گندم و دارو شده، در حالی که تورم سرسام آور مشکلات را بدتر کرده است.

شرکت‌های برق که قادر به پرداخت هزینه سوخت نیستند، خاموشی‌های روزانه طولانی‌مدت را به مردم تحمیل کرده‌اند، در حالی که هر روز صبح صف‌های طولانی اطراف ایستگاه‌های خدمات به وجود می‌آیند، زیرا مردم برای عرضه اندک بنزین در صف هستند.

«علی صبری» وزیر دارایی سریلانکا که برای مذاکره درباره کمک مالی صندوق بین‌المللی پول در «واشنگتن» به سر می‌برد، روز جمعه هشدار داد که وضعیت اقتصادی سریلانکا احتمالاً بدتر خواهد شد.

/ فارس

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: