bazarnews

کد خبر: ۱۰۶۰۷۷
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۷
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
وزارت آموزش و پرورش در حالی از از ابتدای تیر ماه ۱۴۰۱، شرکت بیمه دانا را به عنوان ارائه کننده خدمات بیمه درمان تکمیلی معلمان ترجیح داده است که بیمه معلم از نظر ماهیتی ارتباط نزدیکی با این وزارتخانه دارد.

حرکت غیرعادی وزارت آموزش و پرورش در بیمه فرهیختگان/هدف تخریب بیمه معلم است یا تقویت چهره‌ای در صنعت بیمه

گروه بانک و بیمه بازارنیوز؛ اواخر اردیبهشت سال جاری بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم و همچنین فرهیختگان کشوری، از وضعیت معیشت معلمان گلایه کردند. ایشان با تأکید بر سفارش همیشگی خود به بهبود معیشت معلمان، فرمودند: همواره مشکلات متعددی در خصوص امکانات دولتی وجود داشته است، اما علیرغم این موضوع باید به مسائل معیشتی، بیمه، بازنشستگی و درمان معلمان توجه ویژه شود.


حال به نظر می‌رسد که در راستای منویات ماه گذشته مقام معظم رهبری اقدامات قابل ملاحظه‌ای انجام شده است. به نظر می‌رسد که که وزارت آموزش و پرورش در راستای تامین معیشت و سلامت فرهنگیان و همچنین افزایش تعهدات و توسعه پوشش بیمه‌ای این قشر تفاهم نامه‌ای را با حضور «سعید عسکری» معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش و همچنین «رضا جعفری» مدیرعامل بیمه دانا به امضا رسانده است.


در این مراسم، «سعید عسکری» اظهار کرد: پیش از این، روش بیمه تکمیلی فرهنگیان به‌صورت صندوقی بود که مورد رضایت فرهنگیان نبود، لذا با سازوکاری جدید، تفاهم‌نامه‌ای را بیمه دانا برای تغییر از روش «صندوقی» به «بیمه‌گری» امضا کردیم.


معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در خصوص توجه به حوزه خدمات درمانی فرهنگیان، اظهار کرد: افزایش تعهدات بیمه‌ای از اهداف این تفاهم‌نامه است. بخشی از حق بیمه تکمیلی از سوی دولت و بخش دیگر توسط بیمه‌گر پرداخت خواهد شد. همچنین خدمات عینک و خدمات دندانپزشکی از جمله مواردی است که در این تفاهم‌نامه آمده است. تلاش‌های بسیاری برای جایگزینی بیمه جدید صورت گرفته و این قرارداد از اول تیرماه اجرایی خواهد شد.


آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می‌کرد


اقدام اخیر وزارت آموزش و پرورش در توسعه دامنه بیمه‌ای فرهیتختگان یک گام کاملا مثبت است، اما به نظر می‌رسد مسئولان وزارت آموزش و پرورش در انجام این اقدام مثبت مرتکب حرکت عجیبی شده باشند، این وزارتخانه برای پوشش بیمه تکمیلی خدمات درمانی کارکنان خود با شرکت بیمه دانا قراردادی انعقاد کرد، غافل از اینکه این وزارتخانه می‌توانست از طریق صندوق ذخیره فرهنگیان برای خرید این بیمه از شرکت بیمه معلم اقدام کند.


در حال حاضر وزارت آموزش و پرورش یکی از پر جمعیت‌ترین دستگاه‌های دولتی محسوب می‎شود. تبدیل وضعیت استخدامی طیف‌های مختلف معلمان، افرایش درآمدماهانه از طریق اجرای طرح رتبه‌بندی از جمله مهمترین مطالبات صنفی کارکنان این وزارتخانه محسوب می‌شود.


حال با وجود تمامی موارد مذکور این سوال در ذهن مطرح می‌شود که مقامات ارشد وزارت آموزش و پروش در خصوص ارائه خدمات بیمه‌ای به معلمان بیمه دانا را جایگزین بیمه معلم کرده‌اند.


مروری کوتاه بر سوابق بیمه‌ معلم

بیمه معلم یکی از شرکت‌های فعال در زمینه ارائه خدمات بیمه‌های بازرگانیست، در وب‌سیات بیمه معلم این شرکت قدیمی‌ترین بیمه خصوصی کشور است و یکی از استراتژی‌های آن ارائه خدمات با کیفیت به جامعه فرهنگیان است. در عین حال مروری کوتاه بر پرتفو‌های خدماتی شرکت بیمه معلم نشان می‌دهد این شرکت از پوشش دهندگان ریسک بیمه‌های درمانی تکمیلی است.


با وجود آنکه شرکت بیمه معلم به واسطه صندوق ذخیره‌سازی فرهنگیان با وزارت آموزش و پرورش مرتبط است، اما مسئولان این وزارتخانه در اقدامی غیر قابل توجیه تصمیم گرفتند بیمه تکمیلی پرسنل خود را از شرکت بیمه دانا خریداری کنند.


صندوق ذخیره فرهنگیان نیز که به طریقی یکی از سهامداران بیمه معلم محسوب می‌شود، یکی از راه‌های تامین منابع مالی این صندوق بخشی از حقوق کارکنان وزارت آموزش و پرورش است. صندوق ذخیره فرهنگیان در عین حال در سال‌های اخیر از نظر عملکرد مالی منشاء حرف و حدیث فراروان بوده است و به صورت عمومی یکی از مطالبات صنفی معلمان شفاف سازی فعالیت این صندوق است.

 

اقدام غیرعادی وزارت آموزش و پرورش در بیمه فرهیختگان/هدف تخریب بیمه معلم است یا تقویت چهره‌ای در صنعت بیمه


در اواخر سال ١٣٧٣ اندیشه ارتقاء معیشتی و رفاه فرهنگیان به عنوان یک موضوع جدی و یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان فرهنگی کشور مطرح شد و مسئولان وقت وزارت آموزش و پرورش را بر آن داشت تا با ارائه طرح افزایش قدرت مالی دوران بازنشستگی، در راستای تحقق این هدف مهم تلاش نمایند.


در نهایت طرح مذکور در وزارت آموزش و پرورش کامل شد و با تصویب مجلس شورای اسلامی، مؤسسه صندوق ذخیره فرهنگیان در تاریخ ١٣٧٤/٣/٧ در اجرای تبصره ٦٣ قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران طی تصویب نامه شماره ١٣٥٩/ت١٤٩٥٦-هـ مورخ ١٣٧٤/٢/١١ هیات وزیران، تاسیس و در اداره ثبت شرکت‌ها، ثبت گردید و تا به امروز طی برنامه سوم توسعه، ماده ١٤٧ و ماده ٥٣ برنامه چهارم توسعه نیز استقرار یافته‌است.


تبصره ٦٣ برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران وزارت آموزش و پرورش موظف است نسبت به تاسیس صندوق ذخیره فرهنگیان اقدام نماید و فرهنگیان می‌توانند ماهانه حداکثر مبلغ پنج درصد حقوق و مزایای خود را به حساب صندوق واریز نمایند.


دولت موظف است همه ساله معادل مبلغ فوق را که به همین منظور در بودجه سالانه منظور می‌گردد، به صندوق مزبور واریز نماید. سهم‌الشرکه فرهنگیان در هنگام بازنشستگی و از کارافتادگی و یا بازخریدی به آنان و در صورت فوت به وراث آن‌ها مسترد می‌گردد. برخورداری از خدمات درمانی یکی از حقوقی است که قانون اساسی آنرا برای شهروندان مسلم دانسته است، در همین راستا تامین خدمات درمانی پایه برعهده سازمان‌های ارائه دهنده خدمات بیمه‌های اجتماعی قرار دارد.


در حال حاضر شرکت بیمه بیمه معلم از جمله ۳۶ شرکت بیمه بازرگانی است که با مجوز بیمه مرکزی به پوشش ریسک‌های مختلف درمانی و غیر درمانی مشغول است. حال با وجود مقایسه عملکرد شرکت بیمه معلم و همچنین سهامداری صندوق ذخیره فرهنگیان در این شرکت، این ابهام به وجود می‌آید که با وجود صلاحیت کامل بیمه معلم در بیمه‌گذاری فرهیختگان، چرا  وزارت آموزش و پرورش قرارداد بیمه سلامت معلمان را با بیمه دانا به امضا رسانده است.

 

به نظر می‌رسد خدشه‌دار کردن اعتبار بیمه معلم از جمله آثار مخرب واضح این مسئله باشد چرا خبر چشم‌پوشی وزارت آموزش و پرورش از انعتقاد قرارداد بیمه سلامت معلمان با شرکت بیمه معلم ضربه سختی را بر اعتبار این شرکت در میان دیگر بیمه‌گذرا وارد خواهد ساخت. جلوگیری از بروی چنین چالش‌هایی نیازمند آن است که پرتفوی آموزش و پرورش با یک قانون نانوشته باید برای بیمه معلم کنار گذاشته شود همانطور که بنیاد مستضعفان پرتفوی خودش را بیشتر به بیمه سینا و یا بنیاد شهید به بیمه دی اختصاص می‌دهند.


از سوی دیگر انعقاد چنین قرارداد مهمی با بیمه دانا می‌توان یک فرصت مناسب برای رضا جعفری مدیرعامل بیمه دانا توصیف کرد چرا که وی تا قبل از رسیدن به این مقام، در جایگاه مدیر عامل بیمه سینا از عملکرد مناسبی برخودار نبوده و به نظر می‌رسد که او با چنین اقدامی به دنبال بهبود کارنامه مدیرتی خود و رسیدن به مقامات عالیه صنعت بیمه است


پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: