bazarnews

کد خبر: ۱۰۶۴۸۸
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۹
بازارنیوز گزارش می‌دهد؛
بیش از یک هفته از استعفای «حجت الله عبدالملکی» می‌گذرد، اما همچنان مشخص نیست که مراحل تکمیل سامانه رفاه ایرانیان و به دنبال آن دهک‌بندی دقیق مردم در چه شرایطی قرار دارد؛ مطمئنا با ادامه این بلاتکلیفی، بخش قابل توجهی از سرمایه اجتماعی دولت سیزدهم در زمینه اصلاح نظام یارانه‌ای کشور دچار خدشه خواهد شد.

تکمیل سامانه رفاه ایرانیان؛ ماموریت ناتمام عبدالملکی در وزارت رفاه/ تکلیف دهک‌بندی‌ها چه می‌شود؟

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ بیش از یک هفته از استعفای «حجت الله عبدالملکی» وزیر سابق کار، تعاون و رفاه اجتماعی می‌گذرد و در طول این مدت این وزارتخانه به سرپرستی «محمد هادی زاهدی وفا» در حال گذراندن وظیفه محول شده‌ای است که از مدت‌ها قبل بر عهده این  وزارتخانه محول شده بود.

 

عبدالملکی پس از ۹ ماه، سر انجام در  روز سه شنبه (۲۴ خرداد ماه) طی پیامی توئیتری از سمت خود یعنی تصدی‌گری وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی کناره‌گیری کرد. موضوعی که به فاصله چند ساعت بعد «علی بهادری جهرمی» سخنگوی دولت ضمن تایید آن عنوان کرد که استعفای عبدالملکی برای بار دوم مطرح و در نهایت در آخرین بار این موضوع از سوی رئیس جمهور مورد موافقت قرار گرفت. 


در حال حاضر نکته قابل تعاملی که پیرامون این استعفا وجود دارد این است که این تغییر و تحولات در زمانی انجام شده است که دولت سیزدهم به دلیل اصلاح نظام یارانه‌ای کشور،سخت درگیر دهک‌بندی آحاد مردم برای پرداخت یارانه‌ای است.

 

بیش از یک ماه از خبر یارانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی رئیس جمهور می‌گذرد، اما همچنان استفاده از این یارانه برای بسیاری از افراد غیر قابل استفاده است.

 

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان در نخستین مراحل از اصلاح نظام یارانه‌ای کشور در شامگاه روز دوشنبه (۱۹ اردیبهشت) در پنجمین گفتگوی زنده تلویزیونی خود با مردم، از تصمیم جدی دولت برای پرداخت یارانه‌های کمک معیشتی ۴۰۰ و ۳۰۰ هزار تومانی به دهک‌های در آمدی کشور مختلف خبر داده بود.


همزمان با پایان صحبت‌های رئیس جمهور، «مرتضی موتورچی» رییس مرکز روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پیام توییتری نوشت: به اطلاع هم وطنان گرامی می‌رساند، پیرو اصلاح نظام توزیع یارانه ها، هم‌وطنانی که به هر دلیلی ابهام یا اعتراضی نسبت به یارانه اختصاص یافته دارند می‌توانند به سامانه hemayat.mcls.gov.ir مراجعه و ثبت اعتراض نمایند.



همزمان با تشدید بلاتکلیفی‌ مردم در استفاده از یارانه‌های نقدی جدید، حجت الاسلام رئیسی در روز چهارشنبه ۱۸ خرداد سال جاری در جلسه هئیت دولت حجت الله عبدالملکی وزیر مستعفی تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مامور به تعیین یک تیم کاری به منظور تسریع در دهک‌بندی‌ها و پرداخت یارانه عادلانه یارانه‌ها به مردم کرد.


 متاسفانه به فاصله کمتر از یک هفته از اعلام این دستور، عبدالملکی از وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی کناره گیری کرد و اکنون مشخص نیست که دستور اکید رئیس جمهور مبنی بر رسیدگی فوری به وضعیت دهک‌بندی‌ها و پرداخت عادلانه یارانه‌ها در چه شرایطی قرار دارد.


وعده‌هایی برای تکمیل سامانه رفاه ایرانیان داده بودند


با توجه به اهمیت بالای این موضوع، تکمیل فوری سامانه رفاه ایرانیان وزارت رفاه باری دیگر به عنوان یک امر مهم از اهمیت دوچندانی برخودار شد؛ حال خبرنگار بازارنیوز سعی بر این داشته است که دو موضوع تکمیل سامانه رفاه ایرانیان و آخرین وضعیت دهک‌بندی آحاد مردم را نمایندگان مجلس پیگیری کند.

 

 اکنون در رابط با همین موضوع «غلامرضا مرحبا» عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازارنیوز پیرامون تعلل‌های پیش آمده در فرایند تکمیل سامانه رفاه ایرانیان به منظور دهک بندی سریع و صحیح مشمولان دریافت یارانه نقدی اظهار داشت: متاسفانه سامانه مذکور به دلیل برخی اختلالات با مشکلات متعددی مواجه است؛ همین امر باعث شده که دهک بندی‌های مردم با مشکلات و نواقص عدیده‌ای انجام شود. به عنوان مثال در طول ماه‌های اخیر افرادی از دریافت یارانه محروم شده‌اند که از دهک‌های پایین و کم درآمد بوده‌اند.


عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: متاسفانه بسیاری از اقشار جامعه به دلیل نواقص موجود در دهک بندی گلایه‌های زیادی دارند؛ طی جلساتی که چندی پیش نمایندگان مجلس شورای اسلامی با مسئولان وقت ارشد وزارت رفاه داشته‌اند، قرار بر این شد که مشکلات سامانه رفاه ایرانیان به زودی رفع گردد. در حال حاضر دستور چند هفته پیش رئیس جمهور در جلسه هئیت دولت پیرامون برای رسیدگی سریع به وضعیت دهک‌بندی‌ها نشان از جدیت دولت در دهک بندی‌های اقتصادی مشمولان یارانه نقدی دارد.


وی پیرامون اصلاح و راه‌اندازی سامانه رفاه ایرانیان خاطرنشان کرد: مطمئنا در انجام چنین کار مهم و پیچیده‌ای، بروز درصدی از خطا و اشتباه کاملا محتمل است، اما این موضوع به معنی دادن مجاز به بروز خطا در چنین پروژه‌ای نیست. انجام چنین کار مهمی نیازمند رفع سریع ایرادات و به دنبال آن فعالیت بدون خطای سامانه مذکور است.


مرحبا در پایان متذکر شد: با توجه به اهمیت اصلاح نظام یارانه‌ای کشور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به منظور جلوگیری نظارت قابل ملاحظه‌ای را بر اقدامات و سیاست‌های جبرانی دولت برای حمایت از دهک‌های کم درآمد کشور دارند پیش‌بینی‌ها شخصی من بر این اصل استوار است که تکمیل سامانه رفاه ایرانیان طی یک الی دو ماه آینده به سر انجام خواهد رسید.


تکمیل سامانه رفاه ایرانیان، نخستین ماموریت وزیر جدید رفاه


اکنون بیش از ۴۰ روز از وعده یارانه ۳۰۰ هزار تومانی دولت به مردم می‌گذرد، اما همچنان خبری از برداشت یارانه‌ها از سوی بخش عظیمی از جامعه نیست؛ به نظر می‌رسد این امر ناشی از نقص‌هایی است در خوصو دهک بندی‌ها  وجود دارد. گرچه «داریوش ابوحمزه»  معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی چندی پش از آغاز پرداخت یارانه‌های جدید از تکمیل ۹۵ درصدی اطلاعات سامانه رفاه ایرانیان خبر داده بود اما شواهد امر از وضعیت مردم نشان  از این دارد که وزارت رفاه همچنان در تکمیل این سامانه ناکام مانده است.


در حال حاضر اسامی افراد گوناگونی به عنوان جانشین عبدالملکی برای هدایت وزارت کار، تعاون ورفاه اجتماعی مطرح شده است؛ برخی گمانه زنی‌ها  دلالت بر این امر دارد که نام زاهدی وفا، سرپرست کنونی این وزارتخانه در لیت وزیر پیشنهادی رئیس جمهور برای هدایت وزارت کار و تعاون قرار دارد.

 

با توجه به دستور اکید رئیس جمهور در رسیدگی فوری به تعیین تکلیف دهک‌بندی‌ها و پرداخت عادلانه یارانه‌ها، به نظر می‌رسد که این موضوع نخستین ماموریت مهمی باشد که بر عهده وزیر جدید کار، تعاون و رفاه اجتماعی قرار گیرد، ماموریتی که متاسفانه با استعفای عبدالملکی نیمه تمام ماند.

 

ضرورت اتمام این ماموریت در گرو تکمیل سامانه رفاه ایرانیان است چرا که تا زمانی که داده‌های اطلاعاتی وزارت رفاه و یا حتی سازمان برنامه و بودجه نسبت به درآمد و دارایی آحاد مردم غلط و یا بر مبنای حدس و گمان باشد نمی‌توان انتظار دهک بندی دقیقی را از سوی این  بخش در ذهن داشت. مطمئنا با ادامه این بلاتکلیفی مردم نسبت سرنوشت یارانه‌ها بخش قابل توجهی از سرمایه اجتماعی دولت سیزدهم در زمینه اصلاح نظام یارانه‌ای دچار خدشه خواهد شد.

 

پایان پیام//

 

 

خبرهای مرتبط
نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: