bazarnews

کد خبر: ۱۰۶۷۵۰
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۶
وزیر صمت اعلام کرد؛
وزیر صمت با بیان اینکه قیمت تمام شده خودرو برای خودروساز در حال کاهش است، گفت: سامانه اختلال ندارد.

آغاز روند کاهش قیمت تمام شده خودرو‌ها/ سامانه یکپارچه تخصیص خودرو مشکلی ندارد

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز؛ «سید رضا فاطمی امین» وزیر صمت امروز در حاشیه مراسم روز ملی صنعت و معدن اظهار کرد: طی دو هفته گذشته با حمله‌های نرم افزاری به برخی از صنایع فولاد مواجه بودیم که همین مساله موجب شد در مورد بروز اختلال در قرعه کشی خودرو نگران شویم.


وزیر صمت افزود: بنابراین شرکتی که نرم افزار ثبت نام خودرو را ایجاد کرده است قبل از دور جدید ثبت نام خودرو باید گواهی امنیت نرم افزاری دریافت کند و مجوز‌های امنیتی را داشته باشد تا احیاناً مشکلی ایجاد نشود.


وی گفت: هیچ گونه اختلال امنیتی در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو وجود نداشته و نامه نگاری معاونان وزارتخانه برای کسب مجوز‌های امنیتی سامانه، به دلیل نگرانی از احتمال حملات سایبری بوده است.


فاطمی امین در ادامه در مورد کالا‌های وارداتی به جز خودرو افزود: براساس معیار‌ها مصوب شده به زودی کالا‌هایی که قرار است وارد شوند مشخص خواهند شد؛ در واقع قرار است به زودی هم کالا‌های ممنوعه مشخص شوند و هم کالا‌هایی که اجازه واردات دارند.


وزیر صمت در خصوص قیمت تمام شده خودرو، گفت: قیمت عرضه شده از سوی تولیدکننده در برخی از خودروها، پایین‌تر از قیمت فروش است بنابراین با کاهش قیمت تمام شده، زیان تولیدکننده نیز کاهش می‌یابد و تولیدکننده تشویق به افزایش تولید و عرضه می‌شود.


وی گفت: سال گذشته قیمت تمام شده برخی از محصولات بالاتر از قیمت فروش بود، اما اکنون به دلیل افزایش تولید و به کارگیری ۵ مسیر برای کاهش قیمت تمام شده، این نرخ برای خودروسازان در حال کاهش است.


وزیر صمت در ادامه با بیان اینکه در سه ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد قابل توجهی در تولید خودرو و همچنین عدم تولید خودروی ناقص به ثبت رسیده است، گفت: برنامه‌ای که امسال وزارتخانه از خودروسازان گرفته تولید بیش از ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو است که در بهار امسال ۹۸ درصد آن برنامه محقق شده است.


وی در مورد قرعه کشی خودرو نیز اظهار کرد: همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته شد وزارت صمت برنامه‌ریزی کرده که در سال ۱۴۰۱ قرعه‌کشی خودرو را به‌تدریج حذف کند، البته این عبارت به‌درستی در برخی رسانه‌ها منتقل نشده و از ابتدا نیز مقرر نبوده که از آغاز سال قرعه‌کشی حذف شود، بلکه به‌تدریج و در طول سال این مهم اتفاق خواهد افتاد. برای حذف قرعه‌کشی چند کار باید انجام شود که نخستین آن افزایش تولید است، زیرا عدم تعادل بین عرضه و تقاضا با عرضه ۹۰۰ هزار دستگاهی در سال گذشته و در مقابل تقاضای بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاهی سبب شده که شکافی ایجاد شود و بازار خودرو متلاطم گردد.


فاطمی امین تصریح کرد: هر چه در سال ۱۴۰۱ جلوتر می‌رویم تولید خودرو بیشتر شده و این شکاف بین عرضه و تقاضا کمتر خواهد شد؛ به عنوان نمونه امسال تولید تعداد بیشتری از خودروی پژو ۲۰۶ در دستور کار است، همچنین خودروی تارا و شاهین چهار برابر بیش از سال گذشته تولید خواهد شد.


وی خاطرنشان کرد: همچنین برای حذف قرعه‌کشی، واردات خودرو است که آئین‌نامه آن طراحی شده و به‌زودی در دولت مصوب خواهد شد؛ برآورد ما این است که بخشی از تقاضای موجود در بازار با خودرو‌های وارداتی پاسخ داده شود.


وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در آئین‌نامه واردات خودرو چند قید و قاعده گذاشته شده که نخستین آن وجود خدمات پس از فروش برای خودرو‌های وارداتی و قید دیگر که مصوبه مجلس نیز بود، لزوم انجام انتقال فناوری است.


وزیر صمت در مورد عرضه خودرو در بورس نیز گفت: کارکرد اصلی بورس کالا برای محصولاتی همچون فولاد، پتروشیمی، گندم، ذرت و … است؛ اما به هر حال مخالف عرضه خودرو در بورس کالا نیستیم، اما باید برای این کار قواعدی وجود داشته باشد تا کار به‌صورت درست و اصولی انجام شود؛ در عرضه اخیر محصولات یکی از خودروسازان کار به‌درستی انجام نشده بود و بنابراین عرضه در بورس ملغی شد.


فاطمی امین در ادامه در خصوص قطعی برق صنایع گفت: در سال‌های گذشته باید سالیانه سه هزار مگاوات سرمایه‌گذاری در عرصه برق انجام می‌شد، اما نشد، امروز در تلاشیم تا قطع برق با کمترین زیان و کمترین فشار بر واحد‌های صنعتی انجام شود؛ به طور مثال در واحد‌های مستقر در شهرک‌های صنعتی این قطعی‌ها یک روز در هفته خواهد بود.


وی گفت: این مساله و قطعی برق موجی در صنعت سیمان ایجاد کرد و قیمت هر پاکت سیمان به طور کاذب به ۴۳ هزار تومان رسید، اما با تأمین برق واحد‌ها اکنون به کمتر از ۳۶ هزار تومان کاهش یافته است.


فاطمی‌امین تاکید کرد: امسال کار ویژه‌ای در خصوص تولید برق نمی‌توان انجام داد و باید همین میزان برق موجود را مدیریت کنیم، اما در میان‌مدت و بلندمدت احداث بیش از ۱۲ هزار مگاوات نیروگاه از سوی واحد‌های صنعتی و معدنی آغاز شده است.


وی همچنین در خصوص اعتراض برخی اعضای زنجیره فولاد به قیمت‌های تعیین شده، یادآور شد: اکثر ضرایب قیمتی در بورس کالا تعیین می‌شود، با این حال با بورس کالا مذاکره کرده‌ایم تا قیمت‌ها و ضرایب به صورت دقیق‌تر تعیین شود.


وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه اظهار کرد: مخالف خام فروشی مواد معدنی هستیم و این مساله تنها در خصوص برخی مواد معدنی از جمله سنگ آهن هماتیت که فناوری فرآوری آن در کشور وجود ندارد، وجود داشته و به صورت خام صادر می‌شود.


فاطمی امین همچنین در مورد پیش بینی رشد اقتصادی که آذر ماه پارسال شده بود، تصریح کرد: این پیش‌بینی از محل فعال کردن ظرفیت‌های خالی اعلام شد، اما در ادامه شاهد بودیم قیمت‌های جهانی و همچنین قیمت‌های داخلی با تغییراتی همراه شد؛ با این حال در تلاشیم با احیای ظرفیت‌های خالی واحد‌ها و کارخانجات تا حدود زیادی این رشد محقق شود.


وی در خصوص احیای واحد‌های راکد نیز گفت: در هفت ماهه پایانی پارسال یک‌هزار و ۳۰۰ واحد صنعتی نیمه فعال و راکد فعال شدند. همچنین اگر مشکلات مواد اولیه، سرمایه در گردش و بازار این واحد‌های راکد حل و فصل شود بیش از ۵۰ درصد آن‌ها مجدد فعال خواهند شد. ۳۰ درصد واحد‌ها نیز به دلیل مسائل و مشکلات حقوقی و مدیریتی و نبود صلاحیت فنی و حرفه‌ای از سوی مدیران همچنین فرسوده شدن ماشین آلات قابل فعال شدن و احیا نیستند.


وزیر صمت اضافه کرد: مالیات بخش دیگری از مشکلات واحد‌های راکد را تشکیل می‌دهد که در این زمینه مصوبه‌های خوبی گرفته شده است و به‌تازگی مصوب شده واحد‌ها و شرکت‌هایی که بدهی مالیاتی‌شان در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید مصوب شود بدهی‌شان تا ۶۰ ماه تقسیط شود.

 

منبع: خبرگزاری مهر

 

پایان پیام//

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: