bazarnews

کد خبر: ۱۰۸۷۶۷
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۷
کارشناسان معتقدند که بازار سرمایه امروز بازاری متعادلی خواهد بود و امیدواریم با گزارش خوب پالایشی‌ها و جذابیت صنایع دلاری بازار مثبت شود.

به گزارش بازارنیوز، بورس تهران در روز چهارشنبه بازاری بسیار کم‌رمق و کم‌نوسانی را دنبال کرد و به جز برخی صنایع، شاهد اتفاق و روند خاصی در معاملات اکثر گروه‌ها نبودیم و باز هم عرضه‌ها در مقابل تقاضا برتری نسبی داشتند. در آخرین روز کاری هفته گذشته شاهد واگرایی بین نماگر‌های اصلی بازار بودیم به طوری که شاخص کل بورس با کاهش ۰.۱۸ درصدی همراه شد و در سمت مقابل شاخص هم‌وزن که حمایت برخی از صنایع و سهام گروه‌های کوچکتر بازار برخوردار بود، توانست بازدهی مثبت ۰.۱۷ درصدی را تجربه کند.

بورس تهران که انتظار می‌رفت هفته پایانی مهر را با بازدهی مثبت پشت سر بگذار باز هم بازدهی منفی داشت، اما این منفی به قدری زیاد نبود که افت شاخص‌ها تشدید شود. ارزش معاملات خرد در حالی به پایین‌ترین میزان خود در ۷ ماهه نخست سال رسید که ارزش این معاملات حتی یک روز در هفته گذشته به بالای دو هزار میلیارد تومان نرسید.

شاخص کل بورس در روز چهارشنبه با افت ۰.۶۸ درصدی به سطح یک میلیون و ۳۱۰ هزار واحدی رسید. این در حالی است که شاخص هم‌وزن بر خلاف شاخص کل با رشد ۶۵۰ واحدی وارد محدوده ۳۷۸ هزار واحدی شد.

سقوط ادامه دار ارزش معاملات

محمد غفوری کارشناس بازار سرمایه گفت: طی یک ماه اخیر بازار سرمایه بدترین دوره رکودی خودش را پشت سر گذاشت، به طوری که پایین‌ترین ارزش معاملات در مهرماه تجربه شد و ارزش معاملات در روز چهارشنبه به پایین‌ترین میزان خود رسید.

غفوری با اشاره به اینکه فعلا هیچ نشانه‌ای دیده نمی‌شود که بگوییم چشم انداز روشنی در انتظار بازار سرمایه است، ادامه داد: تنها محرکی برای بورس کافی خواهد بود تا نفسی تازه کند، زیرا قیمت‌ها به کمترین میزان خود رسیده است.

گزارش مثبت صنایع پالایشی در هفته اخیر

این فعال بورسی با اشاره به اینکه صنایع پالایشی در روز‌های اخیر گزارش‌های خوبی را به ثبت رساندند و سود‌های خوبی را شناسایی کردند، گفت: در هفته آینده خبر استیضاح وزیر صمت می‌تواند خبر خوبی برای بازار سرمایه باشد.

غفوری ادامه داد: بازار سرمایه در ماه‌های اخیر به صورت هیجانی منفی می‌شود نه به صورت تحلیلی، چون تحلیل بنیادی ناظر بر ریزش بورس نیست و از نظر پارامتر‌های بنیادی انتظار ریزش بیشتر را نداریم؛ ولی با سیاست‌هایی که اتخاذ شده سرمایه‌ای در بازار نمانده است.

استقبال سهامداران از صندوق‌های با درآمد ثابت

این کارشناس بازار سرمایه گفت: سیاست انقباضی بانک مرکزی موجب شده در ماه‌های اخیر سرمایه حقیقی‌ها به سمت صندوق‌های با درآمد ثابت سوق داده شود.

غفوری با بیان اینکه اگر شاهد افت ارزش معاملات خرد در هفته آینده در بورس تهران باشیم بازار شکننده‌تر خواهد شد، ادامه داد: مهم‌ترین محرک بازار سرمایه برای رشد در حال حاضر نقدینگی است. در شرایطی هستیم که ورود نقدینگی مستلزم اعتمادسازی است. تنها زمانی سرمایه گذاری در بورس رخ می‌دهد که امنیت سرمایه گذاری وجود داشته باشد. وقتی شرایط سیاسی و اقتصادی کشور دچار چالش شده بازار سرمایه هم نمی‌تواند بازار جذابی برای سرمایه گذاری کلان باشد.

دوره فرسایشی در بورس تهران ادامه دارد؟

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، فضای رکود در بورس در مهرماه وجود داشت و اگر این چشم انداز کم رنگ‌تر شود می‌توان انتظار داشت بازار سرمایه حرکت کند، ولی از لحاظ قیمتی، قیمت‌های سهام ارزنده است و نسبت p به e برای آن‌ها پایین است، یعنی ارزندگی به مراتب بیشتری دارد و برای خرید سهامداران و حتی سرمایه گذاری بلندمدت می‌تواند گزینه سودده‌تر و مناسب تری به حساب آید.

غفوری ادامه داد: با توجه به قیمت‌های ارزنده سهام می‌توان انتظار شرایط بهتری برای بازار داشته باشیم؛ هرچند شاهد رشد‌های متوالی نخواهیم بود، چون برای رشد‌های زیاد نیاز به پارامتر‌های بنیادی قوی دارد که ما در کوتاه و میان مدت نمی‌بینیم.

تعادل در بازار سرمایه؟

این کارشناس بازار سرمایه افزود: سیاست‌های پولی و بانکی بانک مرکزی روی بازار سرمایه و سایر بازار‌های مالی تاثیرگذار است. در سال ۱۳۹۹ با تغییر یک سیاست پولی شاهد ورود نقدینگی به بورس بودیم، ولی با روی کار آمدن دولت سیزدهم و سیاست انقباضی بانک مرکزی، تمایل این بانک به سمت فروش اوراق است و وقتی بازار اوراق داغ و نرخ سود بین بانکی افزایشی باشد بازار سرمایه نمی‌تواند نفس بکشد.

غفوری ادامه داد: بازار سرمایه در روز شنبه بازار متعادلی خواهد بود و امیدواریم با گزارش خوب پالایشی‌ها و جذابیت صنایع دلاری بازار مثبت شود؛ بنابراین می‌توان انتظار داشت که بورس امروز نیز شرایط متفاوتی را برای سهام و گروه‌های مختلف رقم بزند و هرکدام نسبت به عملکردشان در فصل تابستان با تقاضا یا عرضه مواجه شوند، اما به طور کلی به دلیل ابهاماتی که از آن‌ها نام برده شد، همچنان روندی رکودی را طی خواهیم کرد.


/نبض بازار

نظرات کاربران
نام:
ایمیل:
* نظر: